12.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: voimakas Audi RS 6 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelilitraisen ja nelivetoisen Audi RS 6 Avant:n kyvyt vakuuttavat. Hyvää: moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: kömpelyys pysäköidessä, hinta, kulutus arkiajossa. Audi RS 6:n keulilla elämöivä väkevä 560 hevosvoiman moottori ja muhkea 700 newtonmetriä takaavat, että kyllä lähtee – seisoviltaan ja vauhdista. Urheilulliseksi räätälöidyt perusautot kärsivät usein siitä, että joko ne eivät oikeasti ole kykeneviä urheilulliseen menoon tai sitten ne ovat voiman ja ajomukavuuden epäpyhä liitto, jossa oikein kumpikaan ominaisuus ei pääse oikeuksiinsa. Audi RS 6 Avant on ilahduttava poikkeus. Auto on voimakas, muttei ryntäile käskijänsä käsistä ajaapa kaupungissa, taajamassa tai moottoritiellä. Ajettavuus on luontevaa sekä ratin kautta välittyvän ohjaustuntuman että etuistuimen säätövarojen puolesta. Ajoasennon saa helposti mieleisekseen. Mutkateillä auto on hauska ja jopa yllättävän vaivaton ajettava: auto taipuu mutkiin nöyrästi. Laaja kääntöympyrä tekee autosta kuitenkin kömpelön ahtaissa pysäköintihalleissa, joissa autoa saa viikkailla useaan kertaan pois päästäkseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutta se hinta Ainoa isompi mutta on hinta. Saksalaisen insinöörityön, moottoriosaamisen ja matkustamosuunnittelun taidonnäyte maksaa tolkuttomasti. Mutta toisaalta tuhdille eurotukulle saa tuhdisti vastinetta. Audi RS 6 on ollut yksi tämän vuoden parhaista ajoelämyksistä. Maksaa saa myös huoltamolla, sillä auton voimavarojen kutittelu nostaa kulutuksen pitkälti yli kymmenen litran eikä sen alle oikein pääse kevyelläkään kaasujalalla. Kuljettajan kannalta auto on taiten viimeistelty. Kytkimet ovat hyvin käsillä ja kaikki toimii. Monitoiminäyttöä karsastava käyttäjä voi kaivata enemmän peruskytkimiä, mutta se on pitkälti maku- ja tottumiskysymys. Äänieristyksen onnistuminen on samaa tasoa auton hintaluokan kanssa: matkanteko on miellyttävää. Kookkaassa autossa on riittävät sisätilat ihmisille ja tavaroille, joskin takana keskipaikalla istuvan jalkatilat eivät ole ruhtinaalliset esimerkiksi Škoda Superbin tapaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro tiptronic Hinta alkaen 205 936 € Moottori Bensiinimoottori 3 993 cm³, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 412 kW (560 hv), 5700–6600 r/min Vääntö 700 Nm (1750–5500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?