12.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: voimakas Audi RS 6 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelilitraisen ja nelivetoisen Audi RS 6 Avant:n kyvyt vakuuttavat. Hyvää: moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: kömpelyys pysäköidessä, hinta, kulutus arkiajossa. Audi RS 6:n keulilla elämöivä väkevä 560 hevosvoiman moottori ja muhkea 700 newtonmetriä takaavat, että kyllä lähtee – seisoviltaan ja vauhdista. Urheilulliseksi räätälöidyt perusautot kärsivät usein siitä, että joko ne eivät oikeasti ole kykeneviä urheilulliseen menoon tai sitten ne ovat voiman ja ajomukavuuden epäpyhä liitto, jossa oikein kumpikaan ominaisuus ei pääse oikeuksiinsa. Audi RS 6 Avant on ilahduttava poikkeus. Auto on voimakas, muttei ryntäile käskijänsä käsistä ajaapa kaupungissa, taajamassa tai moottoritiellä. Ajettavuus on luontevaa sekä ratin kautta välittyvän ohjaustuntuman että etuistuimen säätövarojen puolesta. Ajoasennon saa helposti mieleisekseen. Mutkateillä auto on hauska ja jopa yllättävän vaivaton ajettava: auto taipuu mutkiin nöyrästi. Laaja kääntöympyrä tekee autosta kuitenkin kömpelön ahtaissa pysäköintihalleissa, joissa autoa saa viikkailla useaan kertaan pois päästäkseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutta se hinta Ainoa isompi mutta on hinta. Saksalaisen insinöörityön, moottoriosaamisen ja matkustamosuunnittelun taidonnäyte maksaa tolkuttomasti. Mutta toisaalta tuhdille eurotukulle saa tuhdisti vastinetta. Audi RS 6 on ollut yksi tämän vuoden parhaista ajoelämyksistä. Maksaa saa myös huoltamolla, sillä auton voimavarojen kutittelu nostaa kulutuksen pitkälti yli kymmenen litran eikä sen alle oikein pääse kevyelläkään kaasujalalla. Kuljettajan kannalta auto on taiten viimeistelty. Kytkimet ovat hyvin käsillä ja kaikki toimii. Monitoiminäyttöä karsastava käyttäjä voi kaivata enemmän peruskytkimiä, mutta se on pitkälti maku- ja tottumiskysymys. Äänieristyksen onnistuminen on samaa tasoa auton hintaluokan kanssa: matkanteko on miellyttävää. Kookkaassa autossa on riittävät sisätilat ihmisille ja tavaroille, joskin takana keskipaikalla istuvan jalkatilat eivät ole ruhtinaalliset esimerkiksi Škoda Superbin tapaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro tiptronic Hinta alkaen 205 936 € Moottori Bensiinimoottori 3 993 cm³, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 412 kW (560 hv), 5700–6600 r/min Vääntö 700 Nm (1750–5500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt