29.6.2016 Ajoneuvot Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korjatut muodot ja uusittu ohjaamo siivittävät Panameran seuraavalle vuosikymmenelle. Porsche Panamera on auto, jota voi lähestyä monesta suunnasta. Kyse on viisiovisesta sedanista, jonka takaistuimen voi kaataa kolmessa osassa. Vaihtoehtoisesti voi suunnata Nürburgring Nordschleifelle, jonka Turbo-versio kiertää ällistyttävään 7 minuuttiin ja 38 sekuntiin.Ehkä merkittävintä Panameran uudistuksessa on ulkonäkö. Alkuvaikutelma erittäin hililtystä uudistuksesta häviää, kun uutuutta vertaa suoraan edeltäjäänsä. Ensimmäisen Panameran vaikutelma väkivaltaisesti venytetystä 911-mallista on hävinnyt täysin.Porsche Panamera paljastettiin näyttävässä show'ssa, joka yhdisti videoleikkeitä, tanssiesityksiä ja hieman autoakin.Malliuudistuksessa mittasuhteet on saatu kuntoon, joten Panamera näyttää aiempaakin enemmän viisioviselta 911:sta. Urheiluauton ajattomaan eleganssiin 5,049 metrinen (+30 mm) viistoperä ei sentään yllä. Massiivisuutta häivytetään perää halkovalla punaisella ledinauhalla, joka kätkee myös kolmiulotteisen Porsche-tekstin. Keulailmettä parantavat uudet särmikkäämmät etuvalot.Vaikka uutuuden ulkonäkö on onnistunut, toivoisi Porschen vähitellen yllättävän. Legendaarisen 911-mallin muotokieltä on vuosien varrella sovellettu jo niin monta kertaa, että vaihtelu alkaisi virkistää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuodon alla uusi autoVaikka muotoiluvallankumousta jäätiin odottamaan, on kyse täysin uudesta autosta.Huippumalli Panamera Turbo saa Volkswagen-konsernin nelilitraisen V8-moottorin, jonka sylinteriryhmien väliin on mahdutettu kaksi turboahdinta. Aiemmin esimerkiksi Audi S6 ja RS 6 -malleista tuttu voimalaitos kehittää Porschen muutoksin 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä.Etsi täältä Panamera Turbon moottori.Toinen kasikone on tarjolla Panamera 4S Dieselissä. 422 hevosvoimainen tuplaturbo on muunnos Audi SQ7:n keulalla esitellystä moottorista, mutta Porscheen se on saapunut ilman sähköistä ahdintekniikkaa.Kiitos 285 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden, Porsche ylpeilee uutuuden olevan maailman nopein diesel. Kulutuksen kerrotaan kuitenkin jäävän 6,7–6,8 litraan sadalla kilometrillä.Sisusta on ajattoman selkeä.Stuttgartilaiset ovat kehittäneet konsernimoottorien perään uuden kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Esimerkiksi Audi toimittaa SQ7:n ja RS 6:n perinteisellä automaattivaihteistolla, toki kahdeksanportaisena. Omalla vaihteistolla Porsche halunnee pitää kiinni teknisestä omavaraisuudesta ja tarjota erityylistä ajokokemusta.Jokapaikan nelipyöräohjausPerusmallina tarjotaan bensiinikäyttöistä Panamera 4S:ää. 2,9-litrainen V6 moottori tuottaa turbojen avulla 440 hevosvoimaa. Sekin riittää vaivattomaan etenemiseen, sillä satasen vauhti saavutetaan 4,4 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla 4,2 s.). Lähiaikoina autosta saapuu myös ladattava hybridiversio.Panamera Turbon kulkua vakautetaan kaksiosaisella takasiivellä, joka nousee ylös ja levenee.Huimaa Nürburgringin kierrosaikaa, moottoritieajoa ja pysäköintiä helpotetaan nyt nelipyöräohjauksella. Aiemmin muun muassa 911 Turbossa ja 911 GT3:ssa hyödynnetty järjestelmä vakauttaa menoa korkeissa nopeuksissa ja tuo kaivattua ketteryyttä alhaisiin nopeuksiin.Hipaisuja ja kosketuksiaArkeen mukavuutta tuo myös täysin uusittu ohjaamo. Porschen perinteiden mukaisesti kojelauta on yhä yksinkertainen ja suoraviivaisen muotoinen. Mittaristoa hallitsee suuri pyöreä perinteinen kierroslukumittari, jota reunustavat muokattavat näyttöruudut. Asetelma mahdollistaa perinteikkään viiden analogimittarin lisäksi esimerkiksi suuren kartan.Kierroslukumittaria ympäröivistä näytöistä huolimatta mittaristonäkymän saa asetettua perinteiseksi....tai sitten ruudulle voi tuoda suuren kartan.Perinteisistä katkaisimista suuri osa on nyt korvattu hipaisukytkimillä ja suurella kosketusnäytöllä. Järjestelmän käyttöliittymä on tuoreista 911 Carrera ja 718 Boxster -malleista tuttu, mutta Panameran 12,3-tuumainen versio se mahdollistaa uusia toimintoja, kuten navigaatio- tai radiotietoja näyttävän pikkuikkunan avaamisen.Suuri kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet kuuluvat Porschen Advanced Cockpit -suunnitteluun.Järjestelmän käyttöliittymä vaikutti suoraviivaiselle, mutta huomattavasti aiempaa suuremman toimintomäärän vuoksi lopullinen käytettävyys selviää vasta koeajolla.Porsche Panamera saa hinnat lähipäivinä, ja ensimmäisten autojen pitäisi saapua maahan vuodenvaihteen tienoilla.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää