29.6.2016 Ajoneuvot Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korjatut muodot ja uusittu ohjaamo siivittävät Panameran seuraavalle vuosikymmenelle. Porsche Panamera on auto, jota voi lähestyä monesta suunnasta. Kyse on viisiovisesta sedanista, jonka takaistuimen voi kaataa kolmessa osassa. Vaihtoehtoisesti voi suunnata Nürburgring Nordschleifelle, jonka Turbo-versio kiertää ällistyttävään 7 minuuttiin ja 38 sekuntiin. Ehkä merkittävintä Panameran uudistuksessa on ulkonäkö. Alkuvaikutelma erittäin hililtystä uudistuksesta häviää, kun uutuutta vertaa suoraan edeltäjäänsä. Ensimmäisen Panameran vaikutelma väkivaltaisesti venytetystä 911-mallista on hävinnyt täysin. Porsche Panamera paljastettiin näyttävässä show'ssa, joka yhdisti videoleikkeitä, tanssiesityksiä ja hieman autoakin. Malliuudistuksessa mittasuhteet on saatu kuntoon, joten Panamera näyttää aiempaakin enemmän viisioviselta 911:sta. Urheiluauton ajattomaan eleganssiin 5,049 metrinen (+30 mm) viistoperä ei sentään yllä. Massiivisuutta häivytetään perää halkovalla punaisella ledinauhalla, joka kätkee myös kolmiulotteisen Porsche-tekstin. Keulailmettä parantavat uudet särmikkäämmät etuvalot. Vaikka uutuuden ulkonäkö on onnistunut, toivoisi Porschen vähitellen yllättävän. Legendaarisen 911-mallin muotokieltä on vuosien varrella sovellettu jo niin monta kertaa, että vaihtelu alkaisi virkistää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muodon alla uusi auto Vaikka muotoiluvallankumousta jäätiin odottamaan, on kyse täysin uudesta autosta. Huippumalli Panamera Turbo saa Volkswagen-konsernin nelilitraisen V8-moottorin, jonka sylinteriryhmien väliin on mahdutettu kaksi turboahdinta. Aiemmin esimerkiksi Audi S6 ja RS 6 -malleista tuttu voimalaitos kehittää Porschen muutoksin 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä. Etsi täältä Panamera Turbon moottori. Toinen kasikone on tarjolla Panamera 4S Dieselissä. 422 hevosvoimainen tuplaturbo on muunnos Audi SQ7:n keulalla esitellystä moottorista, mutta Porscheen se on saapunut ilman sähköistä ahdintekniikkaa. Kiitos 285 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden, Porsche ylpeilee uutuuden olevan maailman nopein diesel. Kulutuksen kerrotaan kuitenkin jäävän 6,7–6,8 litraan sadalla kilometrillä. Sisusta on ajattoman selkeä. Stuttgartilaiset ovat kehittäneet konsernimoottorien perään uuden kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Esimerkiksi Audi toimittaa SQ7:n ja RS 6:n perinteisellä automaattivaihteistolla, toki kahdeksanportaisena. Omalla vaihteistolla Porsche halunnee pitää kiinni teknisestä omavaraisuudesta ja tarjota erityylistä ajokokemusta. Jokapaikan nelipyöräohjaus Perusmallina tarjotaan bensiinikäyttöistä Panamera 4S:ää. 2,9-litrainen V6 moottori tuottaa turbojen avulla 440 hevosvoimaa. Sekin riittää vaivattomaan etenemiseen, sillä satasen vauhti saavutetaan 4,4 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla 4,2 s.). Lähiaikoina autosta saapuu myös ladattava hybridiversio. Panamera Turbon kulkua vakautetaan kaksiosaisella takasiivellä, joka nousee ylös ja levenee. Huimaa Nürburgringin kierrosaikaa, moottoritieajoa ja pysäköintiä helpotetaan nyt nelipyöräohjauksella. Aiemmin muun muassa 911 Turbossa ja 911 GT3:ssa hyödynnetty järjestelmä vakauttaa menoa korkeissa nopeuksissa ja tuo kaivattua ketteryyttä alhaisiin nopeuksiin. Hipaisuja ja kosketuksia Arkeen mukavuutta tuo myös täysin uusittu ohjaamo. Porschen perinteiden mukaisesti kojelauta on yhä yksinkertainen ja suoraviivaisen muotoinen. Mittaristoa hallitsee suuri pyöreä perinteinen kierroslukumittari, jota reunustavat muokattavat näyttöruudut. Asetelma mahdollistaa perinteikkään viiden analogimittarin lisäksi esimerkiksi suuren kartan. Kierroslukumittaria ympäröivistä näytöistä huolimatta mittaristonäkymän saa asetettua perinteiseksi. ...tai sitten ruudulle voi tuoda suuren kartan. Perinteisistä katkaisimista suuri osa on nyt korvattu hipaisukytkimillä ja suurella kosketusnäytöllä. Järjestelmän käyttöliittymä on tuoreista 911 Carrera ja 718 Boxster -malleista tuttu, mutta Panameran 12,3-tuumainen versio se mahdollistaa uusia toimintoja, kuten navigaatio- tai radiotietoja näyttävän pikkuikkunan avaamisen. Suuri kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet kuuluvat Porschen Advanced Cockpit -suunnitteluun. Järjestelmän käyttöliittymä vaikutti suoraviivaiselle, mutta huomattavasti aiempaa suuremman toimintomäärän vuoksi lopullinen käytettävyys selviää vasta koeajolla. Porsche Panamera saa hinnat lähipäivinä, ja ensimmäisten autojen pitäisi saapua maahan vuodenvaihteen tienoilla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe