9.12.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotustekniikka pitää sisällään monta asiaa. Vaikeinta on näiden yhdistäminen, mutta Zenith-tekniikka auttaa ongelman käsittelyä. Edellisellä viikolla kerroimme maalipinnan koneellisen kiillottamisen perusteista, jonka tarkoituksena oli pohjustaa tämän viikon aihetta. Nyt esittelyssä on yksi konkreettinen kiillotustekniikka maalipinnan kohentamiseen. Zenith-tekniikka valikoitui siksi, että se lienee kaikkein tunnetuin.Kävimme läpi jo aiemmissa artikkeleissa myös tallat, kiillotuslaikat ja -aineet. Myös ne tiedot ovat tarpeen maalipinnan kiillottamisessa. Muuttujia on paljon, mutta tässä artikkelissa selvitetään käyttäjän toimia. Yhdessä aiempien artikkelien avulla tietopaketin pitäisi mahdollistaa kiillotusharrastuksen aloittaminen.Autoon haetaan kirkasta peilausta ja puhdasta kiiltoa ilman ylimääräisiä naarmuja, kiillotuksen jättämiä mikronaarmuja tai hologrammeja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyZenith-tekniikkaKiillotuskoneeseen kiinnitetään alustalla, johon keskitetään itse kiillotuslaikka. Maalipinnan tulee olla puhdas ja pesut voi tehdä esimerkiksi ennen vahausta suoritettavan pesun ohjeiden mukaisesti. Kiillotuslaikka on hyvä pohjustaa ennen aloittamista, josta siitäkin puhuttiin viime viikolla. Tämän jälkeen laikalle levitetään pieni määrä kiillotusainetta.Zenith-periaatteen mukainen kiillotus aloitetaan alhaisimmilla koneen sallimilla kierroksilla, josta edetään muutamassa pykälässä kohti korkeampia kierroslukuja. Kun kiillotusaine on saatu ajettua loppuun, palataan kierrosluvussa takaisin minimikierroksiin samoja pykäliä seuraten. Näin yksinkertaisesta asiasta on teoriassa kyse, mutta ensikertalainen kaipaa tarkempia ohjeita.Koneen kylkeen, päälle tai viimeistään ohjekirjaan on tavallisesti merkitty mitä kierrosnopeuksia koneen asetukset vastaavat.Tämä tekniikka perustuu kiillotusaineen ominaisuuksiin, joiden ansiosta tehokkain naarmunpoisto tapahtuu usein noin 1200-1800 minuuttikierroksen nopeuksilla. Tämä suositeltu käytettävä kierrosnopeus on usein myös merkitty kiillotusainepakkaukseen. Se on maksiminopeus, jota Zenith-tekniikan kanssa käytetään. Tämän tekniikan kanssa on yleisesti suositeltavaa käyttää hajoavia kiillotusaineita, eli DAT-tahnoja.Käytännössä näinKuten jo mainittua, kiillotus Zenith-tekniikkaa hyödynnettäessä aloitetaan kiillotuskoneen minimikierroksilla. Tämän tulisi olla noin 600-900 minuuttikierrosta, jotta riittävä viimeistelyn taso saavutetaan varmasti. Tällä nopeudella kiillotusaine käytännössä vain levitetään maalipinnalle konetta kerran koko alueen yli rauhallisesti liikuttaen. Konetta ei tule painaa ollenkaan maalipintaa vasten.Konetta liikutetaan koko kiillotuksen ajan hitaasti - noin kymmenen senttimetriä sekunnissa. Koneen liikuttaminen ei saa missään vaiheessa pysähtyä, sillä muuten vaarassa on maalipinnan liiallinen kuumeneminen. Liiallinen lämpö nostaa pinnasta pienet savut ja maalipintaan jää pysyvät vauriot.Tämän jälkeen nopeutta nostetaan ensimmäisen kerran. Ensimmäinen työstönopeus asettuu jonnekin 900-1200 minuuttikierroksen paikkeille. Koneen oma paino saa auttaa vaakapintojen työstöä. Tässä vaiheessa tahna lämmitetään käymällä alue läpi yksi tai kaksi kertaa hieman kiillotusaineesta ja maalipinnasta riippuen.Nopeutta säädetään tavallisesti rullasta joka on yleensä joko numeroitu tai merkitty kirjaimin.Zenith-piste on korkein käytettävä kierroslukualue, joka asettuu tavallisesti noin 1200-1800 minuuttikierroksen alueelle. Kierrokset nostetaan tälle alueelle ja koneelle annetaan lievästi painetta etukädellä. Tällöin saadaan aikaan valitusta kiillotuslaikasta ja -aineesta riippuva mahdollisimman tehokas naarmunpoisto aikaan. Alue käydään yksi tai kaksi kertaa läpi.Seuraava vaihe aloitetaan, kun kiillotusaine on alkanut muuttua kirkkaaksi. Suurin osa kiillotusaineista alkaa kirkastua kun ne on niin sanotusti ajettu loppuun, eli tahna on tehnyt työnsä. Jos tahnaa ei ole ajettu loppuun, ei saavuteta haluttua naarmunpoistoa eikä myöskään viimeistely onnistu oikeinNaarmunpoistosta on aiheutunut todennäköisesti epätoivottuja hologrammeja, harmautta tai muuta mikronaarmua. Kiillottamista jatketaan vielä näiden viimeistelemiseksi. Koneelle annettavaa painetta hellitetään hieman, kierrosluku lasketaan takaisin noin 900-1200 minuuttikierroksen tienoille ja alue käydään kertaalleen läpi.Lopuksi kierrosluku palautetaan takaisin minimiin ja konetta lähes kannatellaan ilmassa. Kiillotuslaikan tulisi ottaa tasaisesti kiinni maalipintaan, mutta minkäänlaista painetta laikka ei tarvitse. Minimikierroksilla pinta ajetaan rauhallisesti vielä kertaalleen läpi hienon viimeistelyn saavuttamiseksi.Kiillotustahnan jäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Mikrokuituliinoja on syytä varata koko auton kiillotukseen useita, sillä ne tukkeutuvat nopeasti kiillotusainejäämien rasvoista.Tämän jälkeen kone sammutetaan ja laikka nostetaan irti maalipinnasta. Ylimääräiset tahnajäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Maalipinta on toivottavasti kohentunut merkittävästi lähtötilanteesta. Zenith-tekniikka on vain yksi tapa ajaa kiillotusaineita, mutta se on hyväksi todettu ja siksi suosittu. Oikean kiillotusaineen ja -laikan valitseminen on yhtä tärkeää kuin hyvä tekniikka. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa