9.12.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotustekniikka pitää sisällään monta asiaa. Vaikeinta on näiden yhdistäminen, mutta Zenith-tekniikka auttaa ongelman käsittelyä. Edellisellä viikolla kerroimme maalipinnan koneellisen kiillottamisen perusteista, jonka tarkoituksena oli pohjustaa tämän viikon aihetta. Nyt esittelyssä on yksi konkreettinen kiillotustekniikka maalipinnan kohentamiseen. Zenith-tekniikka valikoitui siksi, että se lienee kaikkein tunnetuin.Kävimme läpi jo aiemmissa artikkeleissa myös tallat, kiillotuslaikat ja -aineet. Myös ne tiedot ovat tarpeen maalipinnan kiillottamisessa. Muuttujia on paljon, mutta tässä artikkelissa selvitetään käyttäjän toimia. Yhdessä aiempien artikkelien avulla tietopaketin pitäisi mahdollistaa kiillotusharrastuksen aloittaminen.Autoon haetaan kirkasta peilausta ja puhdasta kiiltoa ilman ylimääräisiä naarmuja, kiillotuksen jättämiä mikronaarmuja tai hologrammeja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyZenith-tekniikkaKiillotuskoneeseen kiinnitetään alustalla, johon keskitetään itse kiillotuslaikka. Maalipinnan tulee olla puhdas ja pesut voi tehdä esimerkiksi ennen vahausta suoritettavan pesun ohjeiden mukaisesti. Kiillotuslaikka on hyvä pohjustaa ennen aloittamista, josta siitäkin puhuttiin viime viikolla. Tämän jälkeen laikalle levitetään pieni määrä kiillotusainetta.Zenith-periaatteen mukainen kiillotus aloitetaan alhaisimmilla koneen sallimilla kierroksilla, josta edetään muutamassa pykälässä kohti korkeampia kierroslukuja. Kun kiillotusaine on saatu ajettua loppuun, palataan kierrosluvussa takaisin minimikierroksiin samoja pykäliä seuraten. Näin yksinkertaisesta asiasta on teoriassa kyse, mutta ensikertalainen kaipaa tarkempia ohjeita.Koneen kylkeen, päälle tai viimeistään ohjekirjaan on tavallisesti merkitty mitä kierrosnopeuksia koneen asetukset vastaavat.Tämä tekniikka perustuu kiillotusaineen ominaisuuksiin, joiden ansiosta tehokkain naarmunpoisto tapahtuu usein noin 1200-1800 minuuttikierroksen nopeuksilla. Tämä suositeltu käytettävä kierrosnopeus on usein myös merkitty kiillotusainepakkaukseen. Se on maksiminopeus, jota Zenith-tekniikan kanssa käytetään. Tämän tekniikan kanssa on yleisesti suositeltavaa käyttää hajoavia kiillotusaineita, eli DAT-tahnoja.Käytännössä näinKuten jo mainittua, kiillotus Zenith-tekniikkaa hyödynnettäessä aloitetaan kiillotuskoneen minimikierroksilla. Tämän tulisi olla noin 600-900 minuuttikierrosta, jotta riittävä viimeistelyn taso saavutetaan varmasti. Tällä nopeudella kiillotusaine käytännössä vain levitetään maalipinnalle konetta kerran koko alueen yli rauhallisesti liikuttaen. Konetta ei tule painaa ollenkaan maalipintaa vasten.Konetta liikutetaan koko kiillotuksen ajan hitaasti - noin kymmenen senttimetriä sekunnissa. Koneen liikuttaminen ei saa missään vaiheessa pysähtyä, sillä muuten vaarassa on maalipinnan liiallinen kuumeneminen. Liiallinen lämpö nostaa pinnasta pienet savut ja maalipintaan jää pysyvät vauriot.Tämän jälkeen nopeutta nostetaan ensimmäisen kerran. Ensimmäinen työstönopeus asettuu jonnekin 900-1200 minuuttikierroksen paikkeille. Koneen oma paino saa auttaa vaakapintojen työstöä. Tässä vaiheessa tahna lämmitetään käymällä alue läpi yksi tai kaksi kertaa hieman kiillotusaineesta ja maalipinnasta riippuen.Nopeutta säädetään tavallisesti rullasta joka on yleensä joko numeroitu tai merkitty kirjaimin.Zenith-piste on korkein käytettävä kierroslukualue, joka asettuu tavallisesti noin 1200-1800 minuuttikierroksen alueelle. Kierrokset nostetaan tälle alueelle ja koneelle annetaan lievästi painetta etukädellä. Tällöin saadaan aikaan valitusta kiillotuslaikasta ja -aineesta riippuva mahdollisimman tehokas naarmunpoisto aikaan. Alue käydään yksi tai kaksi kertaa läpi.Seuraava vaihe aloitetaan, kun kiillotusaine on alkanut muuttua kirkkaaksi. Suurin osa kiillotusaineista alkaa kirkastua kun ne on niin sanotusti ajettu loppuun, eli tahna on tehnyt työnsä. Jos tahnaa ei ole ajettu loppuun, ei saavuteta haluttua naarmunpoistoa eikä myöskään viimeistely onnistu oikeinNaarmunpoistosta on aiheutunut todennäköisesti epätoivottuja hologrammeja, harmautta tai muuta mikronaarmua. Kiillottamista jatketaan vielä näiden viimeistelemiseksi. Koneelle annettavaa painetta hellitetään hieman, kierrosluku lasketaan takaisin noin 900-1200 minuuttikierroksen tienoille ja alue käydään kertaalleen läpi.Lopuksi kierrosluku palautetaan takaisin minimiin ja konetta lähes kannatellaan ilmassa. Kiillotuslaikan tulisi ottaa tasaisesti kiinni maalipintaan, mutta minkäänlaista painetta laikka ei tarvitse. Minimikierroksilla pinta ajetaan rauhallisesti vielä kertaalleen läpi hienon viimeistelyn saavuttamiseksi.Kiillotustahnan jäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Mikrokuituliinoja on syytä varata koko auton kiillotukseen useita, sillä ne tukkeutuvat nopeasti kiillotusainejäämien rasvoista.Tämän jälkeen kone sammutetaan ja laikka nostetaan irti maalipinnasta. Ylimääräiset tahnajäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Maalipinta on toivottavasti kohentunut merkittävästi lähtötilanteesta. Zenith-tekniikka on vain yksi tapa ajaa kiillotusaineita, mutta se on hyväksi todettu ja siksi suosittu. Oikean kiillotusaineen ja -laikan valitseminen on yhtä tärkeää kuin hyvä tekniikka. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti