9.12.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotustekniikka pitää sisällään monta asiaa. Vaikeinta on näiden yhdistäminen, mutta Zenith-tekniikka auttaa ongelman käsittelyä. Edellisellä viikolla kerroimme maalipinnan koneellisen kiillottamisen perusteista, jonka tarkoituksena oli pohjustaa tämän viikon aihetta. Nyt esittelyssä on yksi konkreettinen kiillotustekniikka maalipinnan kohentamiseen. Zenith-tekniikka valikoitui siksi, että se lienee kaikkein tunnetuin.Kävimme läpi jo aiemmissa artikkeleissa myös tallat, kiillotuslaikat ja -aineet. Myös ne tiedot ovat tarpeen maalipinnan kiillottamisessa. Muuttujia on paljon, mutta tässä artikkelissa selvitetään käyttäjän toimia. Yhdessä aiempien artikkelien avulla tietopaketin pitäisi mahdollistaa kiillotusharrastuksen aloittaminen.Autoon haetaan kirkasta peilausta ja puhdasta kiiltoa ilman ylimääräisiä naarmuja, kiillotuksen jättämiä mikronaarmuja tai hologrammeja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyZenith-tekniikkaKiillotuskoneeseen kiinnitetään alustalla, johon keskitetään itse kiillotuslaikka. Maalipinnan tulee olla puhdas ja pesut voi tehdä esimerkiksi ennen vahausta suoritettavan pesun ohjeiden mukaisesti. Kiillotuslaikka on hyvä pohjustaa ennen aloittamista, josta siitäkin puhuttiin viime viikolla. Tämän jälkeen laikalle levitetään pieni määrä kiillotusainetta.Zenith-periaatteen mukainen kiillotus aloitetaan alhaisimmilla koneen sallimilla kierroksilla, josta edetään muutamassa pykälässä kohti korkeampia kierroslukuja. Kun kiillotusaine on saatu ajettua loppuun, palataan kierrosluvussa takaisin minimikierroksiin samoja pykäliä seuraten. Näin yksinkertaisesta asiasta on teoriassa kyse, mutta ensikertalainen kaipaa tarkempia ohjeita.Koneen kylkeen, päälle tai viimeistään ohjekirjaan on tavallisesti merkitty mitä kierrosnopeuksia koneen asetukset vastaavat.Tämä tekniikka perustuu kiillotusaineen ominaisuuksiin, joiden ansiosta tehokkain naarmunpoisto tapahtuu usein noin 1200-1800 minuuttikierroksen nopeuksilla. Tämä suositeltu käytettävä kierrosnopeus on usein myös merkitty kiillotusainepakkaukseen. Se on maksiminopeus, jota Zenith-tekniikan kanssa käytetään. Tämän tekniikan kanssa on yleisesti suositeltavaa käyttää hajoavia kiillotusaineita, eli DAT-tahnoja.Käytännössä näinKuten jo mainittua, kiillotus Zenith-tekniikkaa hyödynnettäessä aloitetaan kiillotuskoneen minimikierroksilla. Tämän tulisi olla noin 600-900 minuuttikierrosta, jotta riittävä viimeistelyn taso saavutetaan varmasti. Tällä nopeudella kiillotusaine käytännössä vain levitetään maalipinnalle konetta kerran koko alueen yli rauhallisesti liikuttaen. Konetta ei tule painaa ollenkaan maalipintaa vasten.Konetta liikutetaan koko kiillotuksen ajan hitaasti - noin kymmenen senttimetriä sekunnissa. Koneen liikuttaminen ei saa missään vaiheessa pysähtyä, sillä muuten vaarassa on maalipinnan liiallinen kuumeneminen. Liiallinen lämpö nostaa pinnasta pienet savut ja maalipintaan jää pysyvät vauriot.Tämän jälkeen nopeutta nostetaan ensimmäisen kerran. Ensimmäinen työstönopeus asettuu jonnekin 900-1200 minuuttikierroksen paikkeille. Koneen oma paino saa auttaa vaakapintojen työstöä. Tässä vaiheessa tahna lämmitetään käymällä alue läpi yksi tai kaksi kertaa hieman kiillotusaineesta ja maalipinnasta riippuen.Nopeutta säädetään tavallisesti rullasta joka on yleensä joko numeroitu tai merkitty kirjaimin.Zenith-piste on korkein käytettävä kierroslukualue, joka asettuu tavallisesti noin 1200-1800 minuuttikierroksen alueelle. Kierrokset nostetaan tälle alueelle ja koneelle annetaan lievästi painetta etukädellä. Tällöin saadaan aikaan valitusta kiillotuslaikasta ja -aineesta riippuva mahdollisimman tehokas naarmunpoisto aikaan. Alue käydään yksi tai kaksi kertaa läpi.Seuraava vaihe aloitetaan, kun kiillotusaine on alkanut muuttua kirkkaaksi. Suurin osa kiillotusaineista alkaa kirkastua kun ne on niin sanotusti ajettu loppuun, eli tahna on tehnyt työnsä. Jos tahnaa ei ole ajettu loppuun, ei saavuteta haluttua naarmunpoistoa eikä myöskään viimeistely onnistu oikeinNaarmunpoistosta on aiheutunut todennäköisesti epätoivottuja hologrammeja, harmautta tai muuta mikronaarmua. Kiillottamista jatketaan vielä näiden viimeistelemiseksi. Koneelle annettavaa painetta hellitetään hieman, kierrosluku lasketaan takaisin noin 900-1200 minuuttikierroksen tienoille ja alue käydään kertaalleen läpi.Lopuksi kierrosluku palautetaan takaisin minimiin ja konetta lähes kannatellaan ilmassa. Kiillotuslaikan tulisi ottaa tasaisesti kiinni maalipintaan, mutta minkäänlaista painetta laikka ei tarvitse. Minimikierroksilla pinta ajetaan rauhallisesti vielä kertaalleen läpi hienon viimeistelyn saavuttamiseksi.Kiillotustahnan jäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Mikrokuituliinoja on syytä varata koko auton kiillotukseen useita, sillä ne tukkeutuvat nopeasti kiillotusainejäämien rasvoista.Tämän jälkeen kone sammutetaan ja laikka nostetaan irti maalipinnasta. Ylimääräiset tahnajäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Maalipinta on toivottavasti kohentunut merkittävästi lähtötilanteesta. Zenith-tekniikka on vain yksi tapa ajaa kiillotusaineita, mutta se on hyväksi todettu ja siksi suosittu. Oikean kiillotusaineen ja -laikan valitseminen on yhtä tärkeää kuin hyvä tekniikka. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja