31.5.2016

Maistiainen: Mercedes-Benz GLC 350 e – hybridiä katujen maasturointiin

Mercedes-Benz GLC 350 e

Mercedeksen GLC 350 e -lataushybridi yllättää hiljaisuudellaan – eikä kyse ole sähkömoottorista.

Mercedeksen katumaasturivalikoiman C-sarja, GLC, lähtee mukaan katumaastureiden kuumana käyvään hybridikisaan mielenkiintoisesta asetelmasta. Näppärän muhkea Mercedes-Benz GLC 350 e saa ladattavana hybridinä 250 4Maticista tutun kaksilitraisen nelisylinterisen bensaturbon (155 kW / 211 hv) kaveriksi 85 kilowatin (116 hv) sähkömoottorin.

Mercedes-Benz GLC 350 e

Ensikokemus on hämmentävä. Sähköautoiluun usein liitetty hiljaisuus on 350 e:ssä läsnä myös silloi, kun mittariston mukaan polttomoottori on käynnissä. Mittaristoa seuraamalla on kuitenkin mahdollista todeta, että jo pelkän sähkömoottorin voimavarat riittävät leppoisassa arkiajossa hyvin useimpiin tilanteisiin.

Mercedes-Benz GLC 350 e

Lyhyen koeajolenkin takia on kuitenkin mahdotonta kommentoida akkujen jaksamista. Valmistajan ilmoittama 34 kilometriä pitänee melko hyvin paikkansa, joten sähkö toiminee useimmilla matkoilla avustavassa roolissa. Tavaratilaa GLC:ssä on kuitenkin jäljellä vielä mainiosti, vaikka akusto lohkaiseekin palan tavaratilan pohjasta. Sen sijaan Mercedeksen Comand-ajotietokone tuntuu aavistuksen kankealta tavalta käyttää ja tarkkailla hybridijärjestelmän tilaa, mutta automatiikka osannee tehtävänsä.

Mercedes-Benz GLC 350 e

Akkujen ja hybridijärjestelmän tuoma lisäpaino ei ole hämmentänyt myöskään saksalaista alustainsinööriä, sillä miellyttävän ohjauksen lisäksi myös jousitusmukavuus on kunnossa.

Koeajossa ollut kattavasti varusteltu Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic A Premium Business oli hinnoiteltu 90 060,37 euron arvoiseksi.

Mercedes-Benz GLC 350 e

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat