12.12.2015

Mersun GLC leikkaa lähes puolet päästöistä

Mercedes-Benzin uuden GLC-maasturin kestävyys on nyt varmistettu myös ympäristön kannalta.

Mercedes-Benzin uuden GLC-maasturin kestävyys on valmistajan mukaan nyt varmistettu myös ympäristön kannalta. Saksalainen TÜV Süd arvioi GLC:n koko elinkaaren alkaen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista ja päätyen lopulta auton kierrätykseen 200 000 kilometrin ajon jälkeen.

Arvioinnin tuloksena GLC:lle ­– jota ryhtyy valmistamaan myös Valmet Automotive Uudessakaupungissa vuonna 2017 – myönnettiin TÜV-ympäristösertifikaatti todistuksena hyvästä ekologisesta suorituskyvystä. Vastaavan tunnustuksen sai myös GLC:n edeltäjä GLK vuonna 2009.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöt pienimmillään alle 60 grammaa

GLC:ssä yhdistyvät valmistajansa mukaan Mercedes-Benzeihin liitettävät vahvuudet: koeteltu turvallisuustaso, viimeisimmät alustaratkaisut, monipuoliset kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä erinomainen energiatehokkuus. Ensi keväänä myyntiin tuleva GLC 350 e 4Matic plug-in-hybrid on tässä suhteessa omassa luokassaan: lataushybridin poltto- ja sähkömoottorien yhteenlaskettu teho on 235 kW (320 hv), mutta sähkövoimaa hyödyntäen auton CO2-päästötaso jää 59–64 grammaan kilometrillä.

Mercedesin uusimman lataushybridimallin yhteenlasketut CO2-päästöt ovat auton elinkaaren aikana jopa 44 prosenttia eli 29 tonnia pienemmät kuin edeltävän mallisarjan vertailukelpoisella voimanlähteellä. Mikäli latauksessa voidaan hyödyntää uusiutuvia voimanlähteitä, päästömäärä voi tippua jopa 62 prosenttia eli 41 tonnia autoa kohden.

GLC:n muita vahvuuksia ovat valmistajan mukaan luokkansa paras aerodynamiikka sekä aikaisempaa kevyempi rakenne. Auton omapaino on pudonnut 80 kiloa edeltävään malliin verrattuna. Lisäksi auton ohjauselektroniikka säätelee automaattisesti voimantuottoa niin, että käytössä on aina taloudellisin mahdollinen ajotapa – joko poltto- tai sähkömoottori tai hybridikäyttö.

Uusiutuvia materiaaleja enemmän

Ympäristösertifikaattia edeltäneissä selvityksissä arvioitiin myös autossa käytettävät materiaalit sekä niiden loppukäyttö- ja kierrätysmahdollisuudet. Huomion kohteena olivat niin sanotut suljetut materiaaliketjut, joissa jätettä ei synny lainkaan tai hyvin vähän, sekä luonnonmateriaalien hyödyntäminen.

34 kappaletta uuden GLC:n osista ja komponenteista on valmistettu korkealuokkaisista kierrätysmuoveista. Näiden osien paino on yhteensä 41,3 kiloa. Lisäksi 70 osaa yhteispainoltaan 24,9 kiloa on valmistettu luonnonmateriaaleista. Uusiutuvien raaka-aineiden osuus auton rakenteista on siten lisääntynyt 21 prosenttia edeltävään GLK-malliin verrattuna.

Osien kierrätys- ja hyödyntämismahdollisuudet on otettu huomioon jo GLC:n suunnitteluprosessissa. Tämä pätee myös GLC 350 e 4Matic –hybridimallin litium-ioniakkuun ja muihin hybridijärjestelmän sähköteknisiin komponentteihin. Mercedes-Benz on luonut yhdessä alihankkijoidensa ja kierrätyskumppaniensa kanssa kierrätysjärjestelmän ja –teknologiat, jotka mahdollistavat sekä osien uudelleenkäytön että niiden arvokkaiden raaka-aineiden hyödyntämisen. Tavoitteena on ollut turvallinen ja tehokas järjestelmä, jonka käsittelemistä hybridijärjestelmän komponenteista voidaan myös kehittää markkinakelpoisia uusiotuotteita.

Lähde ja kuva Mercedes-Benz

Luetuimmat