20.7.2023 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance on 680 hevosvoiman näkemys Mercedeksen suosituimmasta mallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GLC:n AMG-versioita saatiin odottaa toista vuotta. Keihäänkärki 63:n ohella Mercedes-AMG lanseerasi katumaasturisuosikista myös AMG 43 -version. Kumman tahansa valitseekin, saa käyttöönsä terästetyn, sähköistetyn ja höyrystetyn 2,0-litraisen nelisylinterisen. Mercedes-Benz GLC-sarjan toinen sukupolvi esiteltiin kesäkuun alussa 2022, ja noin vuotta myöhemmin ensi-iltansa sai sen viistokattoinen vastinpari GLC Coupé. Malliston ehdoton täyttymys koetaan nyt, kun Mercedes-AMG näyttää mitä se on tämän suositun perhemaasturin pään menoksi keksinyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGLC 43 4Matic: downsizing vai upboosting?GLC:n ensimmäisen polven Mercedes-AMG 63 -mallissa nähtiin vielä 4,0-litrainen V8, mutta nyt sille käy C-sarjat eli moottoria pienennetään tasan puolella. Sekä Mercedes-AMG GLC 43:n että -63:n tiedot voikin luntata jotakuinkin suoraan tuoreimman C-sarjan AMG-malleilta. Tämä tietää mielenkiintoisia asioita muun muassa turboahdinten saralla. Päivän sana on M139, Mercedeksen 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori Mercedes-AMG:n pikku säädöillä.Downsizing alkaa jo AMG 43 -mallista, sillä M139 korvaa edellispolvessa käytetyn M276:n, joka oli 3,0-litrainen V6. Puhtia nelisylinterisestä löytyy kuitenkin kahta kauheammin, sillä aiemman 367 hevosvoiman sijaan pääsemme puhumaan jo 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin.K: AMG GLC 43 pesaisee sentään myös lataushybridimalli GLC 400e:n, sillä tehoa on 40 hevosvoimaa enemmän.Tämä Mercedeksen ratkaisu niin kutsuttuun turboviiveeseen on lajinsa ensimmäinen sähköinen turboahdin. Siinä ahtimeen on integroitu pienen pieni, vain 4 senttimetrin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. Ahtimen huippunopeus ei ole yhtään enempää kuin 175 000 kierrosta minuutissa.Tietoviihdeosastolle AMG tuo muun muassa toiminnon, jolta pääsee lukemaan peräti 80 eri datapisteen tietoja ajon ajalta.Näillä virityksillä X254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden. Jatkeena on 9-vaihteinen AMG Speedshift MCT märkäkytkintekniikalla, hihnavetoinen starttigeneraattori (kevythybridi) sekä neliveto. Niin ikään AMG:n iskunvaimennus ja muut perusmalleista eroavat alustasäädöt, kuten myös nelipyöräohjaus, ovat mukana jo -43:ssa.GLC 63 S E Performance: koodikielen rantautuminen GLC:henJos viimeaikaiset Mercedes-AMG -mallit ovat olleet itsessään jo positiivisessa mielessä hirviöitä, ovat ne olleet myös nimihirviöitä, eikä Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance SUV tee tähän poikkeusta.63 S E Performance on ylivoimaisesti GLC-sarjan historian tehokkain malli, vaikka edellispolvessa tonttia hoiti 4,0-litrainen tuplaturbo-V8.Voimanlähteen puolittamisesta huolimatta asiat tuntuvat olevan GLC 63 S:n - ja siis jatkossa vain S:n - konepellin alla erittäin hyvin. Itse polttomoottori on maailman tehokkain nelisylinterinen moottori, sillä siinä on 238 hevosvoimaa per litra. Tämän lisäksi GLC 63 S liittyy formulatekniikasta ammentavien AMG E Performance -mallien joukkoon. Sähkömoottori on integroitu taka-akseliin, tarjoten sieltä käsin 150 kilowatin lisätehon.Järjestelmän 680 hevosvoiman kokonaisteho pesee edellispolven 510 hepan GLC 63 S:n päivänselvin luvuin. Samaa voi sanoa myös vääntömomentista - parhaimmillaan kaasupolkimen takaa löytyy peräti 1 020 newtonmetriä. Tuloksena on 3,5 sekunnin 0 - 100 km/h -tulos ja 280 km/h huippunopeus.GLC 63 S on lataushybridi, joskaan ei sellainen kuin -Benz GLC-sarjan e-mallit. Sähkömoottorin ei ole tarkoitus tehdä GLC 63:sta ekoautoa, vaan töpselistä ladattavan 4,8 kilowattitunnin akun kera edellä mainittujen lukemien kaltainen superauto. Jos GLC 63 S:llä sitten haluaa lähteä ekoilemaan, onnistuu täyssähköajo 12 kilometrin verran. Vertailun vuoksi esimerkiksi lataushybridi GLC 400e:llä pääsee jopa 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Myös lippulaivamallissa jatkeena on sama 9-vaihteinen AMG Speedshift. Kuuskolmosen 4Matic+ -nelivetojärjestelmä mahdollistaa lisäksi täyteen takavetomoodiin siirtymisen.Täysin uusien Mercedes-AMG GLC -mallien myynti alkaa lähiaikoina, ja ensimmäisen vuoden verran mukana on myös huippuvarusteltu Edition 1. Uutisissa GLC tullaan näkemään ensimmäisen kierroksen osalta vielä ainakin kertaalleen, sillä viistokattoisen GLC Coupén Mercedes-AMG -näkemykset jäivät vielä odottamaan debyyttiään.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti