30.9.2023 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLC Coupé on aito ankanpyrstö-Mersu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GLC:n Coupé-mallin kohdalla huomio kiinnittyy ennen kaikkea perään, jossa on kenties lainattu jotain Porsche 911 Carrera RS 2.7:sta vuosimallia 1972. Viime vuonna julkistetun toisen polven Mercedes-Benz GLC:n Coupé-malli eli viistetyllä kattolinjalla varustettu versio näki päivänvalon viime kevätpuolella, ja sen jälkeen tulivat sopivasti myös Mercedes-AMG GLC 43 ja -63. Nyt koko GLC-mallisto on täysi, kun viistokori yhdistetään AMG-versioihin.GLC on noussut koko Mercedes-malliston suosituimmaksi yksittäiseksi malliksi, mutta Coupé-korimalli on edustanut vain suunnilleen 20 prosenttia koko mallisarjan myynnistä. Onko Mercedes-AMG:n puolella enemmän kysyntää sporttisemmalle korimallille, sen aika jälleen kerran näyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin viisto kori vaikuttaa lukemiinPerusperiaate on se, että kattolinjaa lukuun ottamatta kaikki on identtistä Mercedes-AMG GLC SUV:in ja Coupén välillä. Luvassa on siis kaksi tehoversiota, GLC 43 ja -63 S E Performance.Jo AMG 43 -version kohdalla pääsemme puhumaan 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin. Näillä virityksillä C254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden.Nostamalla panokset Mercedes-AMG GLC 63 S:ään, saa väkevän ja monimutkaisen lataushybridin, jonka 680 hevosvoiman kokonaisteho ja hetkittäin jopa 1 020 newtometrin huippuväännöllä päästään 3,5 sekunnin 0 – 100 km/h -tulokseen ja 280 km/h huippunopeuteen.Viistokattoisessa mallissa mitkään suorituskykylukemat eivät muutu pitkäkattoiseen Mercedes-AMG GLC:hen nähden. Jos -Benz GLC Coupéssa tutkailtiin pientä eroa kulutuslukemissa, tällä puolella kiinnostanevat enemmän kiihtyvyys- ja muut nopeuslukemat. Niissä ei ole kerta kaikkiaan mitään eroa korimallien välillä eli loivan kattolinjan suoma aerodynamiikkaetu ei pure täällä asti. Muistin virkistämiseksi, Coupé-mallin ilmanvastuskerroin on 0,27, siinä missä pitkäkattoisella se on 0,30.Sen sijaan ainoat lukemat, jotka muuttuvat, ovat pääntila takana ja tavaratilan tilavuus. Molemmissa tulee takkiin SUV-malliin nähden, mutta tavaratilassa kuitenkin enemmän, tarkasti sanottuna 55 litraa eli GLC Coupén kontti on 545-litrainen, siinä missä SUV-mallissa se on 600-litrainen.Ulkonäkö on aina täysin mielipidekysymys, mutta varsinkin tässä hintaluokassa se alkaa vaikuttaa jo aika tavalla ostopäätökseen. Mercedes-AMG GLC Coupé jakaa takuulla mielipiteitä jyrkästi, mutta yleensä sellaisten autojen kohdalla "puolesta" -leiri on hyvin vahvasti puolesta. Ja onhan siinä kieltämättä jotain angstia, kun superperhemaasturissa on kunnon ankanpyrstö, aivan kuin jo aikanaan Porsche 911 RS 2.7:ssä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta