27.2.2017

Mercedes-Benz E 350 e – 44 prosenttia edeltäjäänsä parempi

Mercedes-Benz E 350 e

E-sarjan ladattava hybridi sai ympäristösertifikaatin. Hiilijalanjälki hupeni 44 prosenttia edeltävään malliversioon verrattuna.

Autovalmistaja Mercedes-Benz kertoo harpanneensa merkittävästi ympäristöystävälliseen suuntaan. Tällä kertaa juhlan aihe on Mercedes-Benz E 350 e ja ladattavan hybridin saama ympäristösertifikaatti.

Valmistajansa mukaan Mercedes-Benz E 350 e -version koko elinkaaren mitalle, eli valmistuksesta loppukierrätykseen saakka lasketut CO2-päästöt sieventyivät tuntuvasti. Tuoreimmat luvut ovat nyt 44 prosenttia E 350 CGI -versiota alhaisemmat.

Mercedes-Benz E 350 e:n tuorein NEDC-keskikulutus on valmistajan mukaan ainoastaan 2,1 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa 49 gramman CO2-päästöjä/km. Tuloksia ei ole temmattu tuulesta tai mitattu omatoimisesti. Ne perustuvat autojen teknisestä tyyppihyväksymisestä Saksassa vastaavan viranomaisen TÜV Süd:n auditointiin.

Valmistaja kertoo, että E 350 e kirjaa nimiinsä kelpo tulokset myös muilla autoilun osa-alueilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava laskelma taustalla

Auditoinnin ydin on laskelma, joka kattaa kaikki auton materiaalien tuotannosta, valmistuksesta, ajamisesta (250 000 kilometriä tyyppihyväksytyllä kulutustasolla) sekä loppukierrätyksestä syntyvät hiilidioksidipäästöt. Oletuksena on myös, että autoa ladataan suunnitellusti ulkoisesta virtalähteestä ja että lataussähkö tuotetaan normaalin eurooppalaisen tuotantojakauman mukaisesti.

Mercedes-Benz tietää kertoa, että auton ympäristötase paranee edelleen, mikäli lataussähkön tuotannossa voidaan käyttää uusiutuvia energialähteitä.

Hyödyntämällä aurinko-, tuuli- ja vesienergiaa E 350 e:n CO2-päästöt pienenevät jopa 63 prosenttia verrokkimalliin nähden. Sama pätee auton energiankulutukseen: lataussähkön tuotantotavasta riippuen E 350 e kuluttaa elinkaarensa aikana joko 31 tai jopa 48 prosenttia vähemmän primäärienergiaa kuin aikaisempi E 350 CGI.

– Lataushybridimme saamat tulokset osoittavat, mikä merkitys läpinäkyvällä analyysillä on auton elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arvioimisessa, Daimler Groupin ympäristö- ja tutkimusjohtaja Anke Keinschmit huomauttaa.

Tuotanto kuluttaa, käyttö tasoittaa

– Tämä tutkimus menee paljon lain edellyttämiä vaatimuksia pidemmälle. Vaikka hybridimallin tuotannossa kuluu normaalia enemmän resursseja, tilanne enemmän kuin tasaantuu auton hyvin ekologisessa käyttövaiheessa, Keinschmit vakuuttaa.

Lisätietoja E 350 e:n ympäristösertifikaatista löytyy muun muassa valmistajan Life Cycle –tietokannasta.

Mercedes-Benz E 350 e:n saavuttaman tuloksen takana on valmistajan mukaan tuhti nippu teknologiaa. Niistä suurin kiitos lankeaa 9G-Tronic-automaattivaihteiston ja viimeisimmän sukupolven sähkömoottorien yhteisteholle, kulutustasolle ja ajomukavuudelle.

Voimalinjan ohjauselektroniikan päivittäminen takaa sähkömoottorille aikaisempaa suuremman 65 kW (88 hv) tehon ja 440 Nm väännön. Sähkö- ja polttomoottorien yhteisteho on 210 kW (286 hv) ja vääntö 550 Nm. Tehokkuutta lisäävät myös voimalinjan toimintastrategiaan tehdyt parannukset.

Valmistajan mukaan E 350 e:llä voi ajaa pelkästään sähkövoimalla jatkossa jopa 33 kilometriä. Sähköisten kilometrien määrään vaikuttaa kuitenkin kuljettajan ajotavan lisäksi liikenneolosuhteet sekä tieverkon kunto ja ajettava reitti. Ennen omakohtaista ajokoeajokokemusta luvattuun 33:een sähköiseen ajokilometriin on syytä suhtautua pienellä varauksella.

Mercedes-Benz 350 e A Premium Business –sedanin hinta Suomessa on 66 338 euroa.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat