25.7.2017 Liikenne Miehet ja iäkkäät ovat pyöräilyturmien riskiryhmiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viiden vuoden tarkastelujaksolla (2011-2015) polkupyöräilijän kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa menehtyi vuosittain keskimäärin 23 polkupyöräilijää. Liikenneturvan selvityksessä käytettiin lähteinä Tilastokeskuksen ja Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustietoja sekä Onnettomuustietoinstituutin aineistoa tutkijalautakuntien tutkimista onnettomuuksista. Se käsittää kaikki vuosina 2011−2015 tapahtuneet polkupyöräilijän kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet.Viiden vuoden tarkastelujaksolla kuolemaan johtaneita pyöräilyonnettomuuksia tapahtui yhteensä 116. Onnettomuuksissa menehtyneistä 66% oli miehiä ja ikäryhmittäin jaoteltuna uhreista yli puolet oli yli 65-vuotiaita. Suurin yksittäinen ihmisryhmä onnettomuustilastoissa olivat 25-64-vuotiaat miehet, joille sattui tarkastelujakson aikana 38 kuolemaan johtanutta pyöräilyonnettomuutta. Moottoriajoneuvo oli osallisena 60 prosentissa onnettomuuksia.– Vaikka nimenomaan pyörätien jatkeisiin liittyviä liikennetilanteita pidetään epäselvinä ja riskialttiina, puolet polkupyörän ja moottoriajoneuvojen välisistä yhteenajoista tapahtui muissa tilanteissa, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.Liikenneturvan mukaan maamme käytäntö suosia kaksisuuntaisia pyöräteitä ja sijoittaa pyörätien jatke samaan yhteyteen suojatien kanssa lienee yksi syy ongelmiin pyöräteiden risteysjärjestelyn suhteen. Juuri risteyksissä ja tien ylityksissä sattuu kaikkein eniten pyöräilyturmia.– Ajosuuntaan nähden ”väärästä” suunnasta tulevat pyöräilijät ovat moottoriajoneuvon kuljettajalle vaikeita havaita. Siksi olikin yllättävää, että selvityksessä tarkastelluissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ei tämä ongelma noussut esiin.– Toinen risteysjärjestelyissä hämmentävä asia on pyörätien jatkeen etäisyys risteyksestä: milloin jatke on osa risteystä, jolloin kääntyvä ajoneuvo väistää ja milloin taas jatke sijaitsee risteyksen ulkopuolella, jolloin pyörätien jatkeelle tuleva pyöräilijä väistää, tarkentaa Valtonen risteysjärjestelystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöräilyn yksittäisonnettomuudetSamalla viiden vuoden ajanjaksolla tilastoitiin yhteensä 44 pyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta ilman moottoriajoneuvon osallisuutta. Polkupyöräilijä jäi junan alle, törmäsi toiseen pyöräilijään tai jalankulkijan kanssa kohtalokkaasti yhteensä yhdeksän kertaa. Loput 35 tapausta olivat yksittäisonnettomuuksia.Yksittäisonnettomuudet jäävät usein onnettomuustutkinnan ulkopuolelle, jolloin niistä saatava tieto on vajavaista. Tiedossa on, että ainakin kolmessa tapauksessa kyseessä oli sairauskohtaus ja ainakin kahdeksassa menehtynyt pyöräilijä oli vahvasti humaltunut.Vaikka Liikenneturvan selvityksen pääpaino oli polkupyörän ja moottoriajoneuvon välisissä onnettomuuksissa, niin yksittäisonnettomuuksien osuus kaikista tieliikenneonnettomuustilastoihin päätyneistä pyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli yli kolmannes. Turvallisuuden parantaminen vaatii Liikenneturvan mukaan esimerkiksi risteysjärjestelyjen selkeyttämistä sekä risteysnopeuden alentamista.– Pyöräilyn turvallisuuden parantaminen vaatii yksiselitteisiä ja selkeitä käytännön liikenneratkaisuja. Ne ohjaavat myös jokaista toimimaan liikennetilanteissa oikein, kulkupelistä riippumatta, neuvoo Valtonen.Koko Polkupyöräilijän kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet vuosina 2011–2015 -selvitys on luettavissa Liikenneturvan verkkosivuilta PDF-muodossa.Lähde: Liikenneturva Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää