19.12.2023 Ajoneuvot MM-ralli löi pöytään kovat luvut: Jyväskylään 19 miljoonaa euroa ja 267 000 kävijää Kalle Rovanperä ei saanut vieläkään kokea Jyväskylän voittoa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elokuinen Suomen MM-ralli keräsi tänäkin vuonna Jyväskylän seudulle merkittävän taloudellisen vaikutuksen. AKK Sports Oy ja Secto Rally Finland ovat julkistaneet totuttuun tapaan elokuisen ralliviikon merkittävimpiä lukuja. Tänä vuonna tutkimus toteutettiin yhdessä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa, joka on tehnyt vastaavanlaisen laajan tutkimuksen Suomen MM-rallista vuosina 2013 ja 2017.Yhteistyökumppanin vaihtuminen tarkoittaa samalla sitä, että luvut ovat vertailukelpoisia kuuden vuoden takaisiin lukemiin. Viime vuonna tutkimus tehtiin Salmi Eventlizerin- digitaalisella menetelmällä tehtyä analyysiä, josta Moottorikin tuolloin uutisoi.Viimeisimmän tutkimuksen mukaan Secto Rally Finlandin, eli Suomen MM-rallin osakilpailun taloudellinen vaikutus Jyväskylän alueella on noussut yhä merkittävämmäksi. Elokuun ralliviikko toi tutkimuksen mukaan Jyväskylän seudulle rahaa yli 19 miljoonaa euroa. Kun tästä luvusta poistetaan vielä paikalliset toimijat, suoraa matkailutuloa kertyi 14,6 miljoonaa euroa.Jyväskylän ralli ajettiin elokuussa paikoittain hyvinkin märissä olosuhteissa.Secto Rally Finlandin mukaan suora matkailutulo on kasvanut peräti 51 prosenttia vertailukelpoiseen vuoden 2017 tutkimukseen verrattuna. Vuosi sitten ralli ei tiedottanut tapahtuman suoran matkailutulon kokonaismäärää julkisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySade ei pelottanut - katsojamäärät taas kasvussaSuomen MM-ralli kärsi tänä vuonna tavallista enemmän sadesäästä. Sateet tai viime vuosina heikoksi jäänyt suomalaismenestys eivät kuitenkaan näkyneet tapahtuman kävijämäärissä, sillä ne kasvoivat 16 prosenttia edellisvuodesta.Kisan tapahtuma-alueilla, eli erikoiskokeilla, huoltoparkissa sekä lähtö- ja maaliseremonioissa vieraili viiden päivän aikana yhteensä 267 000 kävijää. Kävijämäärä on laskettu ottamalla yhteenlaskettu pääluku kaikista portista sisään astelleista kävijöistä, joten yksittäiset kävijät ovat saattaneet vierailla useammallakin tapahtuma-alueella.Vuosi sitten tapahtuma tiedotti rallin keränneen 230 000 katsojaelämystä, mikä oli sekin erinomainen määrä. Viimeisiä huippuvuosia on kuitenkin edeltänyt kaksi tapahtuman kannalta poikkeuksellisen heikkoa vuotta, kun koronapandemia vaikeutti rallin järjestämiseen merkittävästi. Tapahtuma jouduttiin perumaan kokonaan vuonna 2020, ja vuotta myöhemmin se järjestettiin syksyllä 2021 yleisörajoitusten kurimuksessa.Tiedotteen mukaan tänä vuonna Secto Rally Finlandin kävijöistä 67 prosenttia on Keski-Suomen ulkopuolelta tulevia kotimaisia kävijöitä. Ulkomaisten vieraiden osuus on 9 prosenttia.Elfyn Evans lennätti Toyotansa ykköseksi vuoden 2023 Suomen MM-rallissa. Jyväskylä kiinnostaa vuodesta toiseenMyös kävijäprofiilissa on tutkimuksen mukaan tapahtunut pienoisia muutoksia, sillä tapahtuma kerää tapahtuma nyt myös uusia ja aiempaa nuorempia kävijöitä. Uusista kävijöistä huolimatta moni saapuu Jyväskylään vanhasta tottumuksesta, sillä peräti 42 prosenttia tapahtumaan osallistuneista on käynyt Suomen MM-rallissa yli 8 kertaa.Rallin ohella katsojat kertovat tulevansa tapahtumaan sen tunnelman vuoksi. Myös järjestelyjen korkea laatu ja turvallisuusasiat vetoavat katsojiin.- Turvallisuus on meillä aina keskiössä ja selvästikin suuri yleisö ymmärtää ja arvostaa työtämme sen osalta, tapahtuman järjestäjän AKK Sports Oy:n operatiivinen johtaja Markus Häkkinen toteaa.Häkkinen kertoo, että erilaisten seurojen kautta tapahtumassa työskentelee kaikkiaan noin 4500 vapaaehtoista. Häkkinen toteaa myös, että tutkimuksen mukaan katsojat osaltaan luovat Secto Rally Finlandin henkeä ja siten tukevat niin Jyväskylän kuin autourheilunkin positiivista imagoa.Kävijöiden positiiviset kokemukset vahvistavat Jyväskylän kaupungin imagoa tapahtumakaupunkina. Peräti 80 prosenttia vastanneista kertoi olevansa ylpeitä siitä, että Suomen MM-ralli järjestetään juuri Jyväskylässä.Jyväskylän näkyvä rooli Suomen MM-rallissa tulee jatkumaan myös tulevaisuudessakin. Viime kesänä solmittu jatkosopimus varmistaa, että ralli ajetaan Jyväskylässä ainakin vuoteen 2026 saakka.Vaikka Kalle Rovanperä ajaakin ensi vuonna vajaan kauden, Jyväskylä kuuluu Rovanperän kisakalenteriin.Lue myös: Rovanperältä yllätyspäätös: ajaa ensi kaudella vain 7 kilpailua, ei taistele mestaruudestaMyös medianäkyvyys kasvussaJyväskylän rallin näkyvyys ei rajoitu ainoastaan paikanpäälle matkustaviin rallifaneihin, kilpailuhenkilökuntaan ja toimittajiin, vaan tapahtumalla on tämän lisäksi suuri kansainvälinen näkyvyys mm. median, television ja sosiaalisen median kautta.Ralliin liittyviä TV-lähetyksiä lähetettiin tapahtuman aikana kaikkiaan 44 eri maahan. Lähetysten yhteenlaskettu katsojamäärä ylsi yli 47 miljoonaan katsojaan. Yksittäisiä lähetyksiä rallista oli kaikkiaan 956 kappaletta ja lähetysaikaa kertyi yhteensä 780 tuntia. Lähetysten määrä kasvoi 10 prosenttia vuodesta 2022, ja lähetysaika kasvoi vuorostaan peräti 19 prosenttia.Akkreditoituneen median suhteen luvut pysyivät vuodentakaisella tasolla MM-ralli keräsi tänäkin vuonna paikalle 400 akkreditoitunutta median edustajaa, joista 65 prosenttia tuli ulkomailta.Myös sosiaalisessa mediassa MM-ralli keräsi suuren yleisön. Pelkästään Secto Rally Finlandin omilla sosiaalisen median kanavilla näyttökertoja kertyi yhteensä yli 13 miljoonaa. Kun pottiin lasketaan myös rallin MM-sarjan, FIA:n ja muiden sarjan toimijoiden sosiaalisen median kanavien näytöt Secto Rally Finlandin ajalta, luku kohoaa kaikkiaan yli 71 miljoonaan näyttökertaan.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPäivän kuva: kaksinkertaiset rallimestarit pöllyttivät lunta Lutakonaukiolla Viimeinkin! – Kalle Rovanperä otti paikkansa Mestareiden Puistossa Jyväskylän Lutakossa Hollywood palasi Jyväskylään – rallivoittajien kunnialaatat tekivät paluun näytille Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle