18.1.2020 Ajoneuvot Moottorivallankumous? – Ski-Doolta maailman ensimmäinen kaksitahtiturbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorikelkkavalmistaja Ski-Doo yhdistää ensimmäisenä valmistajana kaksitahtimoottorin ja turbon. Kyseessä ei ole pelkästään ensimmäinen kaksitahtinen turbokelkka, vaan ylipäätään markkinoiden ensimmäinen sarjatuotannossa oleva kaksitahtimoottori, johon on yhdistetty pakokaasuahdin – ainakin jos hidaskäyntiset laivamoottorit ja vastaavat unohdetaan.Ski-Doo ei kuitenkaan tavoittele ratkaisulla suurempaa huipputehoa, vaan tehon säilymistä vakiona riippumatta siitä kuinka korkealla merenpinnasta ajetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 40 lisähevosvoimaa vuoristo-olosuhteissaVapaastihengittävän Rotax E-TEC 850 -kaksitahtimoottorin huipputeho on 165 hevosvoimaa. Se on yksi yleisimpiä Ski-Doon kelkoissa käyttämiä moottorimalleja. Vapaastihengittävän moottorin ongelma erityisesti vuoristokäytössä on se, että kun noustaan ylemmäs merenpinnan tasolta, moottorin teho laskee ohuemmassa ilmassa. Esimerkiksi 1000 metrin korkeudessa tehosta on menetetty noin 10 prosenttia, ja 2 500 metrin korkeudessa E-TEC 850 -moottorin 165 hevosvoimasta on jäljellä enää 125 hevosvoimaa.Rotaxin valmistamassa ahdetussa moottorissa ahtopainetta säädellään niin, että merenpinnan tasolla huipputeho ei mainittavasti lisäänny, mutta ahtimen toiminta tehostuu sitä mukaa kun korkeus kasvaa ja ilma ohenee. Valmistajan mukaan moottorin teho säilyy noin 2500 korkeuteen asti samassa 165 hevosvoimassa. Maksimissaan ahtimen tuoma tehoetu on siis 40 hevosvoimaa. Kun noustaan yli 2500 metrin korkeuteen, niin ahdin tuottaa edelleen saman 40 hevosvoiman lisähyödyn. Siten esimerkiksi 3000 metrin korkeudella vapaasti hengittävän moottorin teho on 115 hevosvoimaa ja ahdetun moottorin teho 155 hevosvoimaa.Ei ”turboviivettä”Valmistajan mukaan uudessa moottorissa ei esiinny ”turboviivettä” johtuen lyhyestä imukanavasta, ahtimen älykkäästä muotoilusta sekä sen herkästä kuulalaakerirakenteesta. Turboahdetulle moottorille Ski-Doon ostaja saa saman takuun kuin vapaastihengittäville kelkoille myönnetään. Moottori myös täyttää kaikki samat päästörajat kuin Rotaxin muutkin kaksitahtiset kelkkakäyttöön tarkoitetut moottorit. Pohjois-Amerikan markkinoilla Ski-Doo E-TEC 850 Turbo on saatavilla tammikuun puolivälistä 2020 lähtien. Tällä kaudella uuden moottorin saatavuus on rajoitettu.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa