13.5.2020 Liikenne Motoristille 15 500 euron lasku vakuutuksen laiminlyönnistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörä jäi vakuuttamatta reilun vuoden ajaksi ja tänä aikana omistaja kertoi ajaneensa sillä noin 200 kilometriä. Liikennevakuutuskeskus perii tästä hyvästä motoristilta mielestään kohtuullista lähes 6 000 euron vuosimaksua vakuutuksesta ja lisäksi vielä erillistä laiminlyöntimaksua, mikä nostaa maksettavan summan 15 500 euroon. Porilainen Julle Kallio on motoristi, jolle kävi kömmähdys. Moottoripyörä oli jäänyt epähuomiossa vakuuttamatta reilun vuoden ajaksi – heinäkuun 2017 ja marraskuun 2018 välisen ajan omistajan virheen vuoksi. Tänä aikana 883-kuutioisella vuosimallin 1987 moottoripyörällä oli omistajan kertoman mukaan ajettu noin 200 kilometriä.Laiminlyönnistä koituu seurauksia, sillä liikennevakuutuslain 27 §:n mukaan vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnistä määrätään maksettavaksi maksu, joka vastaa kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua laiminlyönnin ajalta. Liikennevakuutuskeskus katsoi päätöksessään moottoripyörän kohtuullisen vuosimaksun olevan 5 788,87 euroa. Maksun päälle määrättiin vielä erillinen laiminlyöntimaksu, joka mukaan lukien kerrytti motoristille maksettavaa kaikkiaan 15 496,16 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksankertainen maksu – kansanedustajat äimistyivätOman asiansa Facebook-päivityksessä esiintuonut Kallion neljältä vakuutusyhtiöltä pyytämien vakuutustarjousten vuosimaksuksi ilman bonuksia muodostui keskimäärin 756,14 euroa. Liikennevakuutuskeskuksen määräämä maksu oli siis liki kahdeksankertainen vakuutusyhtiöiden tarjouksiin nähden.Viranomaisen määräämän maksuvelvoitteen kohtuullisuuden arviointi sai kansanedustajat Matias Marttisen (kok.), Kalle Jokisen (kok.) ja Petri Hurun (ps) jättämään aiheesta kirjallisen kysymyksen liikennevakuutusmaksun määräytymisen kohtuullisuudesta. Nykykäytäntöä kritisoivat kansanedustajat tiukkaavat, ovatko Liikennevakuutuskeskuksen määräämät summat vakuutusten laiminlyönneistä kohtuullisia.Kansanedustajat kysyvät eduskunnalle jättämässään kirjallisessa kysymyksessä, porilaisen motoristin esimerkin perusteella, olisiko perusteltua muuttaa vakuutusmaksujen nykyisiä määräytymisperusteita. Edustajat vaativat ministeriä ryhtymään asiassa tarvittaviin toimenpiteisiin.– Kohtuullisuus on tästä ratkaisusta kaukana ja yhteys liikennevakuutuslain kirjauksiin vähintäänkin kyseenlainen. On selvää, että tämä ei ole ollut lain tarkoitus, Matias Marttinen sanoo.Kansanedustajat tuovat esiin, että liikennevakuutuslaissa säädetyn laiminlyöntiajan maksua ei ole tarkoitettu sanktioluonteiseksi. Määrättävän maksun on tarkoitus vastata mahdollisimman tarkasti saamatta jäänyttä vakuutusmaksua.Lain muututtua vuonna 2017 vakuutusyhtiöillä ei ole enää kuitenkaan velvollisuutta toimittaa vakuutusmaksujen perusteita Liikennevakuutuskeskukselle.Valitus hylättiinPorilaismotoristi Julle Kallio valitti maksupäätöksestä keväällä 2019 Turun hallinto-oikeuteen, mutta sai vastikään tiedon, että valitus on hylätty. Motoristin mietteet kokonaisuuden suhteen ovat arvattavat.– Päätöksellä, korvattavalla summalla tai yleisellä oikeustajulla ei ole tässä tapauksessa mitään tekemistä kohtuullisuuden tai järjen kanssa. Tämänkaltaisten toimien seurauksena yksittäisten ihmisten talous ajetaan ahdinkoon ja vakuutusmaksujen maksamattomuus vain lisääntyy, hän kirjoittaa Facebook-päivityksessään.Toteutuuko kohtuullisuus?Laiminlyöntiajan vakuutusmaksu perustuu Liikennevakuutuskeskuksen itse tekemään riskimaksututkimukseen – ja juuri tässä piilee kansanedustajien mukaan yksi merkittävä epäkohta.– On ongelmallista, ettei suoraa yhteyttä tosiasiallisten vakuutusmaksujen ja Liikennevakuutuskeskuksen arvioiden välillä välttämättä ole. Tilanteessa on vaikea turvata lain vaatimus määrättävän maksun kohtuullisuudesta, Kalle Jokinen toteaa. Vuonna 2017 käyttöön tulleen liikennevakuutuslakiin liittyen hallituksen esityksen kirjauksen mukaan maksuperuste pohjautuu ”Liikennevakuutuskeskuksen tekemään riskimaksututkimukseen, jolloin maksu vastaisi mahdollisimman hyvin keskimääräistä vakuutusmaksua.”Kansanedustajien tänään eduskunnalle jättämän kirjallisen kysymyksen mukaan tämä tavoite ei siis nykyisin välttämättä toteudu. Heidän mukaansa kansalaisen pitäisi voida avoimesti tietää, mihin häneen kohdistuvat päätökset perustuvat. Viranomaisten toimien tulee myös vastata sitä, mitä kansalaisen on perusteltua laissa säädetyn perusteella odottaa.Kansanedustaja Petri Huru tuo esiin senkin, että nykyisessä järjestelmässä ei muistuteta vakuutuksen puuttumisesta. – Inhimillisen virheen ei pidä johtaa näin kohtuuttomiin seurauksiin, Huru linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevakuutuskeskus: Vakuutustuotteiden perässä vaikea pysyä Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen tuntee porilaismotoristin tapauksen, mutta taustoittaa yleisellä tasolla sitä, mitä eri puolia liittyy riskimaksututkimukseen. Tämän vuoden alkuun asti määrättyjen maksujen suuruuteen vaikutti moottoripyörien kuutiotilavuus. – Me muutimme maksujen laskemisperusteita vuoden alusta siten, että moottoripyörän riskimaksututkimuksessa laskettaviin summiin vaikuttaa pelkän kuutiotilavuuden sijaan moottoripyörän teho-painosuhde. Se oikaisee tilanteita, joissa on kyse ison kuutiotilavuuden moottoripyöristä, ja etenkin vanhemmista moottoripyöristä, Jumppanen kertoo. Hän myöntää, että riskimaksututkimus ei ole helppoa, sillä vakuutusten tarjonta ja eri vakuutustyypit kehittyvät kaiken aikaa, eikä vakuutusyhtiöillä ole enää velvollisuutta toimittaa Liikennevakuutuskeskukselle vakuutusmaksujen perusteita. – On mielenkiintoinen kysymys, kuinka me pysymme perässä siitä, mitä vakuutusmaailmassa tapahtuu, kuinka voimme ylläpitää tiivistä kytköstä vakuutusten reaalimaailmaan, jossa tulee uudenlaisia vakuutustyyppejä, joiden maksut perustuvat esimerkiksi ajotapaan, Jumppanen erittelee. Jumppanen huomauttaa yleisellä tasolla, ettei Liikennevakuutuskeskuksen laskelmissa voida ottaa huomioon mahdollisia kuluttajakohtaisia bonuksia, keskittämisalennuksia tai muita vastaavia vakuutustarjouksiin liittyviä alennuksia. Jumppasen mukaan Liikennevakuutuskeskuksen laskelmat perustuvat aina parhaaseen mahdolliseen käytettävissä tilasto- tai muuhun tietoon sekä pätevien vakuutusmatemaatikkojen työhön. – Meidän määräämät maksut eivät ole vakuutusmaksuja vaan seuraamusmaksuja, ja on hyvä muistaa, ettei hinta vakuuttamattomuudesta voi koskaan olla edullisempi kuin hinta lakien velvoittamasta vakuuttamisesta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja