9.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Innovatiivinen ja omaperäinen – Panther Model 100 ’50 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Panther M100 on eteenpäin kallistettuine, harvakäyntisine moottoreineen yksi tunnusomaisimmista brittimoottoripyöristä. Erityisesti sivuvaunukäyttöön oivallinen malli sisälsi monia innovatiivisia ratkaisuja. Yorkshirelainen Joah Phelon aloitti veljenpoikansa Harry Raynerin kanssa kokeilut moottoripyörien kanssa 1800-luvun lähestyessä loppuaan. Vuonna 1900 kaksikko patentoi moottoripyörän, jonka eteenpäin kallistettua moottoria käytettiin rungon kantavana osana.Raynerin menehdyttyä liikenneonnettomuudessa Phelon joutui toteamaan, ettei kykene tuottamaan pyöriä yksin ja myi laatimansa piirustukset Humberille, joka ottikin mallin tuotantoon. Pian Phelon löysi liikekumppanikseen Richard Mooren, ja miehet perustivat Phelon & Moore -nimeä kantaneen yhtiön vuonna 1904.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamasta muotista alusta alkaenPhelon ja Moore esittelivät ensimmäisen moottoripyöränsä, P&M 2.75 h.p.:n, jo samana vuonna. Pyörä oli hyvin samankaltainen aiemmin Humberille myydyn kanssa ja Humberin pysyessä vaiti oman mallinsa alkuperästä, oletettiin P&M:n kopioineen Humberia. Mallin nelitahtimoottori oli rungon kantava osa ja valmistajansa mukaan ”ensimmäinen ketjuvetoinen moottoripyörä” oli varustettu kaksivaihteisella vaihteistolla.Vuosien saatossa P&M laajensi valikoimaansa useilla eri malleilla, jotka voitiin varustaa tarvittaessa sivuvaunulla. Yksisylinterisistä moottoreista tunnetuksi tullut valmistaja esitteli V2-moottorilla varustetun pyörän vuonna 1914, mutta se ei saavuttanut suurta suosiota. P&M:llä pysyttiin kuitenkin kiireisinä yhtiön toimittaessa ensimmäisen maailmansodan aikana moottoripyöriä Iso-Britannian ilmavoimille.Panther syntyyPantherin nimi näki päivänvalon ensimmäisen maailmansodan jälkeen, kun P&M nimesi vuonna 1924 jotakin mallejaan Panthereiksi. Merkkinä P&M korvattiin Pantherilla vuonna 1929, ja pian tämän jälkeen, vuonna 1932, esiteltiin valmistajan käyntikortiksi nouseva malli, Model 100.M100 oli varustettu tunnusomaisella, 40 astetta eteenpäin kallistetulla yksisylinterisellä kansiventtiilimoottorilla, joka muodosti rungon kantavan osan. Vuonna 1928 esitellyn M60:n moottoriin perustuvan voimanlähteen iskutilavuus oli muhkeat 594 cm3 ja sen perään oli asennettu nelivaihteinen vaihdelaatikko. Moottorin lisäksi myös jäykkäperäinen runko oli vuoden 1928 mallista edelleen kehitetty.M100:n moottorin iskunpituus oli tasan 10 senttiä ja sen vauhtipyörän painaessa toistakymmentä kiloa, oli se luonteeltaan kiihkeän sijaan lähinnä rauhallinen ja sitkeä. Koiranleukojen mukaan sen käyntinopeuden voikin laskea ohitettavista puhelinpylväistä. Todellisuudessa moottorin ideaalinen käyntinopeus oli 2000-4000 kierroksen välimaastossa ja sen maksimikierrokset olivat noin 5500.Varusteiltaan aikaansa edelläP&M oli aiemminkin kunnostautunut edistyksellisen teknologian hyödyntäjänä ja M100:an oli saatavilla poikkeuksellisia varusteita, kuten yhdistelmäjarrut, jossa jalkajarru käyttää sekä etu- että takajarrua sekä vastaantulijoiden häikäisyä ehkäisevä vaijeritoiminen tuplavalojärjestelmä, joka kytki toisen umpion pois päältä ja käänsi toista alemmas.M100:n sai vuosittain päivityksiä, joista erikoisin oli Dowtyn Oleomatic-etuhaarukka, jollainen malliin asennettiin vuonna 1947. Oikein toimiessaan ilma/öljy-haarukka oli erinomainen, mutta 40-lukuiset haarukan tiivisteet olivat herkkiä vikaantumaan ja vuototapauksessa jouseton haarukka painui kasaan keskeyttäen matkanteon. Olikin tavallista, että haarukka muutettiin omistajan toimesta jousitoimiseksi.M100:n muita tärkeimpiä päivityksiä olivat vuonna 1935 muun muassa paremmalla voitelujärjestelmällä päivitetty moottorin alakerta, joka säilyi käytännössä ennallaan tuotannon lopettamiseen asti sekä vuonna 1957 esitelty, jousitetulla takahaarukalla varustettu versio. Lisäksi vuonna 1959 esiteltiin 645-kuutioiseksi kasvatetulla moottorilla varustettu M120-malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivuvaunukäytössä erinomainenM100:n ominaisuudet olivat omiaan sivuvaunukäyttöön, ja valmistajan oman arvion mukaan parhaimmallaan 90 % M100-malleista varustettiin sivuvaunulla. Toisaalta soolokäytössä M100:n luonne ei ollut erityisen jännittävä ja yksin ajettavaksi hankittiin usein urheilullisempia malleja.Pantherin kysyntää nakersivat 50-luvulla markkinoille saapuneet edulliset autot, joita pidettiin sivuvaunumoottoripyöriä käytännöllisempinä kulkuneuvoina. Kun vielä P&M:n seikkailu skoottereiden parissa osoittautui taloudelliseksi katastrofiksi, ajautui yhtiö vuonna 1962 selvitystilaan. M100:n tuotanto päättyi seuraavana vuonna, mutta M120 säilyi tuotannossa, kunnes valmistajan osavarastot tyhjenivät vuonna 1966.Artikkelin kuvituksen Panther M100 vuodelta 1950 on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa ja sen omistaja on Jari Huovinen.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”