5.2.2017

MP17: Polaris Sportsman XP 1000 – Suohirviö vai hämähäkki?

Alunperin suokäyttöön tarkoitetun korotussarjan myötä Polaris Sportsman XP 1000 muuttuu melkoiseksi monsteriksi.

Highlifterin valmistama korotussarja on alunperin tarkoitettu käytettäväksi isommilla suo- tai rämealueilla. Korotuksen ja 36-tuumaisten renkaiden ansiosta maavaraa on tarjolla lähemmäs metrin verran. Kun moottorin ilmanotto vielä toimii snorkkelin kautta, voi Polariksella kahlata vähintään puolitoista metriä syvässä lutakossa. Suomessa kyseisille ominaisuuksille tuskin tulee todellista tarvetta muuten kuin huvittelumielessä, mutta hauskanpidossa kampe on varmasti verraton.

Korotussarjan päämarkkina-alue sijaitseekin suuressa ja mahtavassa Amerikassa, missä varusteelle saattaa olla oikeastikin tarvetta, siellä kun suoalueetkin ovat hieman toisenlaisia. Messuilla Polariksen osastolla esiintyvä yksilö taitaa olla maamme ainoa kyseisillä varusteilla ladattu mönkijä. Mönkijärivistössä seistessä laite erottuu selvästi vakiomalleista, jotka näyttävät jätin rinnalla lasten leluilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Portaaliakselit ja 36 tuumaiset pyörät

Korotus on toteutettu vaihtamalla vakioakseleiden tilalle portaaliakselit, jolloin pyörännapa on käytännössä alempana kuin vetoakselin pää. Tällöin pyörännapaan tarvitaan erillinen välitys, eli hammasrattaat. Rakenteen etuna on paitsi korkeampi maavara, myös kestävyys. Rattaiden myötä mönkijän kokonaisvälitys muuttuu, jota kompensoidaan suuremmilla renkailla.
Tätä kyseistä yksilöä on hellitty myös tiuhemmaksi välitetyllä vaihteistolla, jotta hidas ryömintä luonnistuisi ongelmitta.

Vehkeen huiput jäänee näillä varusteilla noin 70 km/h tuntumaan, mutta kuten sanottua, huippunopeuskokeiluihin sitä ei ole tarkoitettukaan. Renkailla on kokoa 36 tuumaa ja vanteetkin ovat 18 tuumaiset. Moottori on vakio 1000-kuutioinen, joka tuottaa sen 80-90 hevosvoimaa. Paukkua koneessa siis riittää varmasti isojenkin renkaiden pyöritykseen.

Kokonaisuus on sanalla sanoen vaikuttavan näköinen. Laitteen alta mahtuu mies konttaamaan ja kyytiin istuessa kuskin pää heiluu reilussa parissa metrissä, eli huomion saanti on taattua. Kovin halvaksi ei tämän kaltaista harrastamista voi sanoa. Tähän yksilön muutostöihin rahaa on uponnut yli 10 000 euroa, joten nollabudjetilla ei kannata hankkeeseen ryhtyä.

Teksti ja kuvat: Sami Puskala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat