26.10.2019

Nastat vai kitkat sähköautoon – näin sähkö vaikuttaa talvirenkaiden kulumiseen

Sähköautoilijankaan ei kannata joka tilanteessa valita talveksi kitkarenkaita pienemmän rengasmelun vuoksi, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan mukaan ei ole totta, että sähköautot kuluttavat renkaita normaalia nopeammin.

Nykyaikaisessa sähköautossa renkaat kuluvat vähemmän kuin perinteisellä polttomoottorilla varustetussa autossa, napauttaa rengasvalmistaja Nokian Renkaat.

Rengasvalmistaja kertoo käyttävänsä testeissään runsaasti myös sähköautoja, jotta tietoa kertyy laajasti renkaiden soveltuvuudesta eri automalleihin. Lisäksi valmistaja testauttaa renkaitaan muun muassa sähkötakseissa eri puolilla Suomea.

Selitys renkaiden vähäisemmälle kulumiselle ei ole varsinaisesti kovin yllättävä.

– Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisäpanostuksia testaamiseen

Rengasvalmistajan mukaan kulumistahti on sähköautoilijan kannalta varsin suotuisa, vaikka päinvaistaiset näkemykset putkahtavat pintaan toistuvasti.

– Omassa Teslassani nastarenkaat kuluivat viime talvena 12 000 kilometrin ajolla reilusti alle yhden millimetrin, Liukkula jatkaa.

Rengasvalmistaja panostaa renkaiden testaamiseen ympärivuotisesti. Talvitestauskeskus Lapissa on vakiinnuttanut asemansa, mutta seuraavaksi katseet suunnataan etelään.

– Odotamme kovasti, että uusi testikeskuksemme Espanjassa valmistuu ensi vuonna. Meillä on jo alan laajin ja paras talvitestialue, ja pian myös kesätestialueemme on parempi kuin muilla, Liukkula kehuu.

Renkaiden valintaa mietittävä

Rengasvalmistaja muistuttaa myös, että talvirenkaiden valintaa tulee miettiä perusteellisesti. Sähkö- tai hybridiauton omistaja valitsee mielellään talvea varten kitkarenkaat pienemmän rengasmelun vuoksi, mutta kaikkein tärkeimmän kriteerin tulisi kuitenkin olla liikenneturvallisuus.

Talvirenkaita valittaessa, myös sähköautoon, kannattaa miettiä tarkasti, millaisissa olosuhteissa ajaa talven liukkailla.

Rengasvalmistaja korostaa, että sähköautoissa on usein paljon tehoa ja enemmän painoa kuin polttomoottorikäyttöisissä verrokeissa. Tämäkin tulisi huomioida myös rengasvalinnassa.

Nokian Renkaiden mukaan kolme tärkeintä ominaisuutta hybridi- tai täyssähköauton talvirenkaita valittaessa ovat yleensä turvallisuus, alhainen vierintävastus ja hiljaisuus. Alhaisempi vierintävastus pidentää toimintamatkaa ja alhainen rengasmelu parantaa ajomukavuutta.

– Jos ajaa lähinnä pääteillä, herkästi vierivä ja hiljainen kitkarengas on hyvä valinta. Muussa tapauksessa on syytä miettiä, olisiko nastallinen rengas sopivampi. Kitkarenkaiden heikkous nimittäin on pito jäisellä tiellä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa.

Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat