26.10.2019 Ajoneuvot Nastat vai kitkat sähköautoon – näin sähkö vaikuttaa talvirenkaiden kulumiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijankaan ei kannata joka tilanteessa valita talveksi kitkarenkaita pienemmän rengasmelun vuoksi, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan mukaan ei ole totta, että sähköautot kuluttavat renkaita normaalia nopeammin. Nykyaikaisessa sähköautossa renkaat kuluvat vähemmän kuin perinteisellä polttomoottorilla varustetussa autossa, napauttaa rengasvalmistaja Nokian Renkaat.Rengasvalmistaja kertoo käyttävänsä testeissään runsaasti myös sähköautoja, jotta tietoa kertyy laajasti renkaiden soveltuvuudesta eri automalleihin. Lisäksi valmistaja testauttaa renkaitaan muun muassa sähkötakseissa eri puolilla Suomea.Selitys renkaiden vähäisemmälle kulumiselle ei ole varsinaisesti kovin yllättävä.– Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpanostuksia testaamiseenRengasvalmistajan mukaan kulumistahti on sähköautoilijan kannalta varsin suotuisa, vaikka päinvaistaiset näkemykset putkahtavat pintaan toistuvasti.– Omassa Teslassani nastarenkaat kuluivat viime talvena 12 000 kilometrin ajolla reilusti alle yhden millimetrin, Liukkula jatkaa.Rengasvalmistaja panostaa renkaiden testaamiseen ympärivuotisesti. Talvitestauskeskus Lapissa on vakiinnuttanut asemansa, mutta seuraavaksi katseet suunnataan etelään.– Odotamme kovasti, että uusi testikeskuksemme Espanjassa valmistuu ensi vuonna. Meillä on jo alan laajin ja paras talvitestialue, ja pian myös kesätestialueemme on parempi kuin muilla, Liukkula kehuu.Renkaiden valintaa mietittäväRengasvalmistaja muistuttaa myös, että talvirenkaiden valintaa tulee miettiä perusteellisesti. Sähkö- tai hybridiauton omistaja valitsee mielellään talvea varten kitkarenkaat pienemmän rengasmelun vuoksi, mutta kaikkein tärkeimmän kriteerin tulisi kuitenkin olla liikenneturvallisuus.Talvirenkaita valittaessa, myös sähköautoon, kannattaa miettiä tarkasti, millaisissa olosuhteissa ajaa talven liukkailla.Rengasvalmistaja korostaa, että sähköautoissa on usein paljon tehoa ja enemmän painoa kuin polttomoottorikäyttöisissä verrokeissa. Tämäkin tulisi huomioida myös rengasvalinnassa.Nokian Renkaiden mukaan kolme tärkeintä ominaisuutta hybridi- tai täyssähköauton talvirenkaita valittaessa ovat yleensä turvallisuus, alhainen vierintävastus ja hiljaisuus. Alhaisempi vierintävastus pidentää toimintamatkaa ja alhainen rengasmelu parantaa ajomukavuutta.– Jos ajaa lähinnä pääteillä, herkästi vierivä ja hiljainen kitkarengas on hyvä valinta. Muussa tapauksessa on syytä miettiä, olisiko nastallinen rengas sopivampi. Kitkarenkaiden heikkous nimittäin on pito jäisellä tiellä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Lue myös: Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti