23.6.2024

Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea

X3 on nyt monelta osin uusi, mutta ihan kunnon uutiset on säästetty ensi vuoteen.

BMW X3 on nykyään vähemmän yllättävästi baijerilaisvalmistajan myydyin malli, mutta samalla tavalla juuri tämän D-SUV -segmentin edustajat ovat myös sen tärkeimpien kilpailijoiden myynnillisiä keihäänkärkiä. Nykyinen X3 on jo kypsässä seitsemän vuoden iässä, ja nyt sille ostetaan lisää aikaa ennen ensi vuonna nähtävää, upouudelle Neue Klasse -arkkitehtuurille perustuvaa täyssähköistä iX3:a. Ei polttomoottorista X3:a sentään vuoden takia uudistettu, vaan tämä malli tullaan pitämään iX3:n rinnalla tuotannossa. Siitä lähtien iX3 ja X3 eivät siis ole enää yksi ja sama auto niin kuin asia muutaman vuoden ajan ehti olla.

Maskin pysty- ja vinorivat sekä L-muotoiset ledit ovat nyt isosti muodissa.

Ensi vuonna ensiesittelyyn tulevasta täysin uudesta iX3:sta aika hyvän ennakkomaistiaisen saa tutustumalla BMW Vision Neue Klasse X -konseptimalliin, joka näki päivänvalon vain muutamia kuukausia sitten.

X3 uudistuu siis tässä vaiheessa samaan aikaan näyttävästi ja maltillisesti. Näyttävää on muun muassa X1:stä inspiroitunut, nyky-BMW:lle tyypillisellä tavalla suuresti artikuloiva uusi korimuotoilu, joka myös kasvattaa auton äärimittoja himpun verran. Maltillista on puolestaan se, että "neljännen polven" X3 pitäytyy samoissa kehyksissä, kuten samassa 2,865 metrin akselivälissä, ja tuo myös polttomoottoripalettinsa pääpiirteissään samanlaisena suoraan edellispolvesta.

Neljännen polven BMW X3 etenee tuotantoon BMW:n maasturitehtaassa USA:n Etelä-Carolinan Spartanburgissa myöhemmin kuluvan vuoden aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskitytään eroavaisuuksiin

Hyvä on, uusi G45-korimallin X3 tulee mieltää merkittävähköksi päivitykseksi G01-edeltäjään, mutta keskitytään tästedes siihen mikä muuttuu. Mittojen osalta muutosta on tullut kokonaispituuteen 3,4 senttimetrin verran eli nyt puskureiden välissä on 4,755 metriä. X3 on lisäksi leventynyt 2,9 senttimetrillä. Sitten auto on vastaavasti madaltunut 2,5 sentillä eli kokonaiskorkeus on nyt 1,66 metriä.

Tästä kulmasta nähtynä uusi X3 haluaa selvästi mukailla isointa isosiskoaan, BMW XM:ää.

BMW on tämän lisäksi kasvattanut X3:n raideleveyttä sekä edessä että takana. Tämä - yhdessä jäykistetyn korin ja alustan kanssa - parantaa katumaasturin ajokäytöstä erityisesti mutkissa.

Jos X3:n ulkonäkö on päivityksen myötä selvästi muuttunut, niin ovat myös sisätilat. BMW on tuonut X3:n kojelaudan uusimman muotinsa tasolle. Kojelaudalla lepäävä kaareva Curved display -näyttökokonaisuus BMW Operating System 9 -käyttöliittymällä on tuttua nyky-BMW:tä, samoin kuin esimerkiksi interaktiivinen lista, BMW Interaction Bar.

Myös keskikonsoli älypuhelimen langattomalla latauksella sekä ohjauspyörä ovat edeltäjään nähden uudelleenmuotoillut. Lopulta kojelautanäkymästä ei taida voida silmällä havaita juurikaan samoja piirtoja edeltävään malliin nähden. Sisätilat sen sijaan eivät ole kovastikaan muuttuneet suuntaan eikä toiseen, auton kaikki perusraamit kun ovat ennallaan. Muun muassa tavaratilan tilavuudeksi kirjataan siis viisipaikkaisena parhaimmillaan 570 litraa.

Sähköllä pidemmälle

Vaikka iX3 siirtyykin polttomoottoripohjaisesta mallista pois odottamaan Neue Klassea, sähköinen toimintamatka nousee silti puheenaiheeksi myös päivitetyssä X3:ssa, eikä ollenkaan negatiivisessa mielessä. BMW on nimittäin saanut kasvatettua X3 30e XDriven eli lataushybridiversion sähköisen toimintamatkan jopa 90 WLTP-kilometriin tehokkaammalla jarrutusenergian talteenotolla. Lataushybridissähän 2,0-litrainen bensiinirivinelonen yhdistyy 8-vaihteiseen Steptronic-laatikkoon integroituun sähkömoottoriin. Järjestelmän kokonaisteho on 220 kilowattia. Lataushybridi on nelivetoinen niin kuin kaikki X3:t tästedes.

BMW X3:n jarrulliseksi perävaunumassaksi ilmoitetaan parhaimmillaan mukavat 2 500 kiloa.

X3:n ruokavalio voi koostua jatkossakin sähkön ja bensiinin lisäksi pelkästä bensiinistä tai pelkästä dieselistä. X3 20 XDrive pudottaa BMW:n uuden käytännön mukaisesti i-kirjaimen pois bensiinimallin mallimerkinnästä ja tarkoittaa 2,0-litraista kevythybridi-rivinelosta 153 kilowatin tehoisena. 48 voltin kevythybridijärjestelmä löytyy myös 20d XDrivesta eli 145 kilowatin dieselistä, joka tulee ainakin joillain markkinoilla saamaan vuoden päästä kaverikseen, dieselien lippua korkealla pitämään, myös 3,0-litraisen rivi-6 -dieselin.

Malliston huipulta löytyy tietenkin M-malli. X3 M50 XDriven 293-kilowattinen eli 398-hevosvoimainen 3,0 litran M Twinpower Turbo, nimensäkin mukaisesti kaksoisahdettu rivikuutonen, on BMW:n mukaan sen historian tehokkain M Performance -malliin (ei siis suoranaiseen M-malliin) asennettu kuusisylinterinen rivimoottori. X3 M50 XDrive kiihtyy nollasta sataan vain 4,6 sekunnissa.

Auto on tehty helpoksi erottaa muusta X3-mallistosta muiden muassa vaakaripaisella ja valaistulla maskillaan, korisarjoillaan, 20-tuumaisilla vanteillaan sekä perästä löytyvällä pillikvartetilla, joka hoitaa rivikuutosen äänet ulos juuri oikeassa nuotissa.

Lähde: BMW

Luetuimmat