23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä X3 on nyt monelta osin uusi, mutta ihan kunnon uutiset on säästetty ensi vuoteen. BMW X3 on nykyään vähemmän yllättävästi baijerilaisvalmistajan myydyin malli, mutta samalla tavalla juuri tämän D-SUV -segmentin edustajat ovat myös sen tärkeimpien kilpailijoiden myynnillisiä keihäänkärkiä. Nykyinen X3 on jo kypsässä seitsemän vuoden iässä, ja nyt sille ostetaan lisää aikaa ennen ensi vuonna nähtävää, upouudelle Neue Klasse -arkkitehtuurille perustuvaa täyssähköistä iX3:a. Ei polttomoottorista X3:a sentään vuoden takia uudistettu, vaan tämä malli tullaan pitämään iX3:n rinnalla tuotannossa. Siitä lähtien iX3 ja X3 eivät siis ole enää yksi ja sama auto niin kuin asia muutaman vuoden ajan ehti olla.Maskin pysty- ja vinorivat sekä L-muotoiset ledit ovat nyt isosti muodissa. Ensi vuonna ensiesittelyyn tulevasta täysin uudesta iX3:sta aika hyvän ennakkomaistiaisen saa tutustumalla BMW Vision Neue Klasse X -konseptimalliin, joka näki päivänvalon vain muutamia kuukausia sitten. X3 uudistuu siis tässä vaiheessa samaan aikaan näyttävästi ja maltillisesti. Näyttävää on muun muassa X1:stä inspiroitunut, nyky-BMW:lle tyypillisellä tavalla suuresti artikuloiva uusi korimuotoilu, joka myös kasvattaa auton äärimittoja himpun verran. Maltillista on puolestaan se, että "neljännen polven" X3 pitäytyy samoissa kehyksissä, kuten samassa 2,865 metrin akselivälissä, ja tuo myös polttomoottoripalettinsa pääpiirteissään samanlaisena suoraan edellispolvesta.Neljännen polven BMW X3 etenee tuotantoon BMW:n maasturitehtaassa USA:n Etelä-Carolinan Spartanburgissa myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskitytään eroavaisuuksiinHyvä on, uusi G45-korimallin X3 tulee mieltää merkittävähköksi päivitykseksi G01-edeltäjään, mutta keskitytään tästedes siihen mikä muuttuu. Mittojen osalta muutosta on tullut kokonaispituuteen 3,4 senttimetrin verran eli nyt puskureiden välissä on 4,755 metriä. X3 on lisäksi leventynyt 2,9 senttimetrillä. Sitten auto on vastaavasti madaltunut 2,5 sentillä eli kokonaiskorkeus on nyt 1,66 metriä. Tästä kulmasta nähtynä uusi X3 haluaa selvästi mukailla isointa isosiskoaan, BMW XM:ää. BMW on tämän lisäksi kasvattanut X3:n raideleveyttä sekä edessä että takana. Tämä - yhdessä jäykistetyn korin ja alustan kanssa - parantaa katumaasturin ajokäytöstä erityisesti mutkissa. Jos X3:n ulkonäkö on päivityksen myötä selvästi muuttunut, niin ovat myös sisätilat. BMW on tuonut X3:n kojelaudan uusimman muotinsa tasolle. Kojelaudalla lepäävä kaareva Curved display -näyttökokonaisuus BMW Operating System 9 -käyttöliittymällä on tuttua nyky-BMW:tä, samoin kuin esimerkiksi interaktiivinen lista, BMW Interaction Bar. Myös keskikonsoli älypuhelimen langattomalla latauksella sekä ohjauspyörä ovat edeltäjään nähden uudelleenmuotoillut. Lopulta kojelautanäkymästä ei taida voida silmällä havaita juurikaan samoja piirtoja edeltävään malliin nähden. Sisätilat sen sijaan eivät ole kovastikaan muuttuneet suuntaan eikä toiseen, auton kaikki perusraamit kun ovat ennallaan. Muun muassa tavaratilan tilavuudeksi kirjataan siis viisipaikkaisena parhaimmillaan 570 litraa. Sähköllä pidemmälleVaikka iX3 siirtyykin polttomoottoripohjaisesta mallista pois odottamaan Neue Klassea, sähköinen toimintamatka nousee silti puheenaiheeksi myös päivitetyssä X3:ssa, eikä ollenkaan negatiivisessa mielessä. BMW on nimittäin saanut kasvatettua X3 30e XDriven eli lataushybridiversion sähköisen toimintamatkan jopa 90 WLTP-kilometriin tehokkaammalla jarrutusenergian talteenotolla. Lataushybridissähän 2,0-litrainen bensiinirivinelonen yhdistyy 8-vaihteiseen Steptronic-laatikkoon integroituun sähkömoottoriin. Järjestelmän kokonaisteho on 220 kilowattia. Lataushybridi on nelivetoinen niin kuin kaikki X3:t tästedes. BMW X3:n jarrulliseksi perävaunumassaksi ilmoitetaan parhaimmillaan mukavat 2 500 kiloa. X3:n ruokavalio voi koostua jatkossakin sähkön ja bensiinin lisäksi pelkästä bensiinistä tai pelkästä dieselistä. X3 20 XDrive pudottaa BMW:n uuden käytännön mukaisesti i-kirjaimen pois bensiinimallin mallimerkinnästä ja tarkoittaa 2,0-litraista kevythybridi-rivinelosta 153 kilowatin tehoisena. 48 voltin kevythybridijärjestelmä löytyy myös 20d XDrivesta eli 145 kilowatin dieselistä, joka tulee ainakin joillain markkinoilla saamaan vuoden päästä kaverikseen, dieselien lippua korkealla pitämään, myös 3,0-litraisen rivi-6 -dieselin. Malliston huipulta löytyy tietenkin M-malli. X3 M50 XDriven 293-kilowattinen eli 398-hevosvoimainen 3,0 litran M Twinpower Turbo, nimensäkin mukaisesti kaksoisahdettu rivikuutonen, on BMW:n mukaan sen historian tehokkain M Performance -malliin (ei siis suoranaiseen M-malliin) asennettu kuusisylinterinen rivimoottori. X3 M50 XDrive kiihtyy nollasta sataan vain 4,6 sekunnissa. Auto on tehty helpoksi erottaa muusta X3-mallistosta muiden muassa vaakaripaisella ja valaistulla maskillaan, korisarjoillaan, 20-tuumaisilla vanteillaan sekä perästä löytyvällä pillikvartetilla, joka hoitaa rivikuutosen äänet ulos juuri oikeassa nuotissa.Lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 16.8.2024 Ajoneuvot BMW M5 Touring on täällä taas 14 vuoden tauon jälkeen – vääntömomenttia löytyy enemmän kuin kaikista edeltäjäsukupolvista yhteensä 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi