4.6.2014 Liikenne Nelipyörien törmäystestissä karua jälkeä – Katso videot! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreessa Euro NCAP -kolaritestissä tutkittiin Euroopassa suosittujen nelipyörien törmäysturvallisuus. Karut testitulokset antavat selviä viitteitä myös mopoautojen turvattomuudesta. Henkilöautoa kevyempien nelipyörien suosio on kasvanut Euroopassa viime vuosien aikana. Suomessakin kevyiden nelipyörien, eli mopoautojen määrä on lisääntynyt voimakkaasti.Siinä missä henkilöautoilta edellytetään tarkkaan määriteltyjen kolaritestien läpäisemistä, ei laki vaadi nelipyöriltä samaa.Tämä on yksi syy NCAP:n omaan testin, jonka avulla selvitettiin, miten neljä erilaista katulaillista L7e-luokan nelipyörää pärjää kolaritestissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMopoautolla samat vaatimuksetSuomen kannalta mielenkiintoisin testatuista nelipyöristä on nelipaikkainen Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidänkin teillä liikkuvia mopoautoja.Euro NCAP:n mukaan testi antaa viitteitä myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä sekä L7e- että L6e-luokan nelipyörien lainsäädännölliset vaatimukset ovat samat.Testissä olivat mukana myös kaksipaikkaiset sähkömoottorilla toimivat Tazzari Zero ja Renault Twizy 80 sekä katulaillinen golfauto Club Car Villager 2+2 LSV.Turvavyöt pettivätEtutörmäystesti tehtiin 50 km/h nopeudella periksi antavaan kiinteään esteeseen, mikä kuvastaa esimerkiksi törmäystä toiseen ajoneuvoon. Lisäksi Euro NCAP teki ajoneuvoille sivutörmäystestin.Tulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja. Sekä Ligierin että Tazzarin turvavyöt pettivät etutörmäyksessä ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Ligierin lasikuituinen jalkatila vahingoittui pahasti ja auton rakenne antoi muutenkin periksi.Tazzarin edessä sijaitseva akusto tunkeutui puolestaan jalkatilaan. Club Car käytännössä romahti kokonaan etutörmäyksessä.Vain yhdessä turvatyynyEniten pisteitä testissä saavutti Renault Twizy, joka on myös testatuista ainoa etuturvatyynyllä varustettu ajoneuvo. Twizyn liian jäykkä rakenne aiheutti kuitenkin vaarallisen kuormituksen niskalle.Lisäksi muun muassa kuljettajan polvi osui koviin rakenteisiin. Renault sai etutörmäyksestä 6/16 ja sivutörmäyksestä 7/16 pistettä.Testi osoitti, että nelipyörien kolariturvallisuus on huomattavasti huonommalla tasolla henkilöautoihin verrattuna. Euro NCAP patistaakin ajoneuvovalmistajia parantamaan nelipyörien turvallisuustasoa.”Aloitteet siitä, että pienimmän kokoluokan henkilöautot voitaisiin muuttaa ominaisuuksiltaan ja muutoskatsastaa mopoautoiksi, ovat harkitsemisen arvoisia. Suurin osa pikkuautoista saa hyvän tai erinomaisen arvosanan Euro NCAP-testissä, joka on paljon tiukempi kuin nyt nelipyörille tehty testi”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestattujen nelipyörien törmäystestivideot:Ligier IXO J Line: Turvavyöt pettävät Tazzari Zero: Akusto ruhjoo jalat Renault Twizy 80: Turvatyynystä lisäsuojaa Club Car Villager 2+2 LSV: Golfauton rakenne romahtaa Lähde: Autoliitto Kuvat ja videot: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja