3.4.2024

New Yorkin autonäyttely – korealaiset hurjana

Kuva Genesis, Kia

Autonäyttelyissä ei ole samaa vetovoimaa kuin ennen, joten myöskään näyttelyihin ei ole sellaista tunkua autovalmistajien puolelta kuin ennen. Tämä tarjoaa mahdollisuuden mediapeliin.

Geneven autonäyttely helmi-maaliskuun vaihteessa oli varjo entisestään, eikä muillakaan näyttelyillä mene varsinaisesti hyvin. New Yorkin autonäyttely on Geneven tapaan yksi varmoista kevään merkeistä, ja sielläkin oli esillä vähemmän automerkkejä kuin vanhoina hyvinä aikoina. Hyundai-konsernin merkit Genesis ja Kia päättivät käyttää tätä hyväkseen, ja toivat näyttelyyn paljon uutta nähtävää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kia ykköstähtenä

Kia on uudistumisensa jälkeen hyvässä iskussa useammallakin mantereella, ja New Yorkissa esiteltiin uusi K4. Se korvaa rapakon takana Forten, jota ei myydä Euroopassa lainkaan. Forte korvasi aikoinaan Ceraton eli se on keskikokoinen perheauto, korimallista riippuen sen pituus on 4,51–4,66 metriä.

K4:n kokonaismitta on 4,71 metriä, joten se sopisi myös eräänlaiseksi mallistosta poistuneen Stingerin seuraajaksi. K4:n Euroopan myynnin aloituksesta tai malliversioista ei ole tosin kerrottu vielä mitään. Yksi syy on varmasti auton voimalinjat, jotka siis USA:ssa ovat kaksilitrainen bensavapari ja 1,6-litrainen bensaturbo. Niillä ei Euroopassa pärjää.

Auton esittelytilaisuudessa näytettiin myös toinen K4-korimalli, joka oli eräänlainen farmarin ja hatchbackin risteytys eli fastback. Se kiinnostaisi varmasti eurooppalaisia autonostajia enemmän kuin perinteinen sedan. Ceed alkaa olla elinkaarensa ehtoopuolella, sillä on edessä luultavimmin vielä yksi facelift. Tässä voisi siis olla yksi vaihtoehto sen korvaajaksi aikoinaan.

Kysymys lienee myös siitä, millä aikataululla polttomoottorien myynnin lopettaminen Euroopassa eri merkeillä lopulta tapahtuu. Kia on esitellyt jo sähköisen EV4-konseptin, ja siinä on paljon samaa kuin K4:ssä. EV4 on näillä näkymin tulossa myyntiin Euroopassa ensi vuoden alussa.

Genesis jatkaa kohauttamista

Genesis on Hyundai-konsernin luksusbrändi, joka ei vielä toistaiseksi ole rantautunut Suomeen, vaikka sitä myydään jo monessa maassa muualla Euroopassa. Genesis on hätkähdyttänyt useammassa autonäyttelyssä näyttävillä konsepteilla, eikä New York ollut poikkeus.

Neolun on näyttävän kokoinen sähköinen katumaasturi eli lippulaiva G90:n SUV-versio. Konseptiauton jippoja ovat mm. kääntyvät etuistuimet, kaappariovet ja lämmitetty puulattia (!). Ovissa on myös sähköisesti ulostyöntyvät kynnykset.

Genesis ei ole kertonut vielä auton teknisiä yksityiskohtia, mutta koska Neolun käyttää Hyundai-konsernin Electric Global Modular Platform -alustaa, siinä voisi olla EV9:n tapaan 100 kWh:n akku, neliveto ja vähintään 385 hevosvoimaa.

GV60 on Genesiksen kompakti katumaasturi, ja Nykissä siitä oli esillä sporttikonsepti Magma. Magmasta kaavaillaan Genesikselle sporttimallistoa samaan tapaan kuin mitä Hyundai on tehnyt omalla kohdallaan N-malleillaan.

Esillä oli myös jo viime vuoden lopulla Gran Turismo -peliä varten esitelty Genesis X Gran Berlinetta -konsepti. Me pidämme yhä sen muotoilusta. Sen voisi tuoda myyntiin G90:n coupé-versiona.

Luetuimmat