6.12.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: DKW Schnellaster – Audin lähin vastine VW Kleinbusille taipui myös todelliseksi Suomi-harvinaisuudeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oletko kuullut Donau-Sisusta? Jos et, ei ihme, sillä tämän Suomi-harvinaisuuden valmistusmäärä jäi erittäin pieneksi. Eikä saksalaisen esikuvankaan valovoima riittänyt peittoamaan Volkswagenin ikonia. Söpöydestä se ei varmasti jäänyt kiinni, eikä käytännöllisyydestä. DKW Schnellaster voisi periaatteessa nyt nauttia juuri sitä kulttiasemaa, kuin mikä Volkswagen Typ 2:lla eli niin kutsutulla Kleinbusilla on. Se voisi olla pakettiautojen patriarkka, hippipaku ja ikuisten täydellisen aallon etsijöiden surffibussi. Näin ei vain käynyt.Hellyttävyysvoimasta Schnellasterin menestys ei ainakaan jäänyt kiinni.DKW oli yksi neljästä saksalaisesta automerkistä, jotka muodostivat nyky-Audia pohjustaneen Auto Unionin vuonna 1932. DKW F89 L Schnellaster on kuitenkin Audia lähin pakettiautomalli, ja yhdessä henkilöautosisarensa DKW F89 Meisterklassen kanssa ensimmäinen automalli, jota alettiin tuottaa toisen maailmansodan jälkeen nykyisessä Audi-kaupungissa, Baijerin Ingolstadtissa.Suoraan Audilta ovat peräisin myös tämän artikkelin erinomaiset kuvituskuvat, mikä kertoo auton läheisistä siteistä Audiin.Schnellasterin tasokas bussiversio poseeraa Ingolstadtin Kreutztorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDKW Schnellaster - etumatkalta takamatkalleSchnellasterin uranuurtajuus on vähintäänkin kaksipiippuinen juttu. Se on jossain määrin esikuva jopa aivan kaikille nykyaikaisille pienille pakettiautoille, olihan siinä moottori edessä ja etuveto, mitkä tekivät tavaratilasta suhteessa auton kokoon erittäin käytännöllisen, ja tekivät myös korimuotoilusta aerodynaamisen. Vastakohtana on nimenomaan VW Kleinbus, jonka Kuplasta lainattu taakse sijoitettu moottori teki ison loven auton tavaratilan käytettävyyteen.Schnellasterin nimi tarkoittaa jotakuinkin "nopeaa kuljettajaa", oli kyse sitten ihmisten tai tavaroiden kuljettamisesta paikasta toiseen. Oliko nimelle kuitenkaan lopulta kauheasti katetta?Schnellasterissa moottori oli siis sijoitettu etumatkustajien jalkojen alle. Myös DKW päätyi lainaamaan pakettiautoonsa voimalinjan melko lailla suoraan henkilöautomaailmasta. Tämä tarkoitti - pitäkää penkistä kiinni - 700-kuutioista, kaksitahtista rivikakkosta 20 hevosvoiman potkulla. Voima välittyi etupyörille kolmivaihteisen laatikon kautta, ja auto kulki peräti 70 km/h.Noin siis auton ensiesittelyvuonna 1949. Myöhemmin tarjolle tuli jopa kolmisylinterinen, 900-kuutioinen kaksitahtimoottori, joka nosti tehot 30 hevosvoiman paremmalle puolelle. Toisaalta, eipä Volkswagenkaan irroittanut Typ 2:n vastaiskumoottorista aluksi paljonkaan enempää.Schnellasteria valmistettiin varmasti yhtä monella eri korimallilla kuin VW-kilpailijaansa.Joka tapauksessa Schnellasterin, jonka tuotanto alkoi hieman ennen Kleinbusia, ja joka alkuasetelmissaan näytti tasavertaiselta VW:hen nähden, kaksitahtisuus taisi lopulta syödä auton uskottavuutta kuluttajien silmissä. Schnellasterin tuotanto lopetettiin vuonna 1962.Kleinbus jatkoi tuotannossa viisi vuotta pidempään, ja sai seuraajan. Pian Volkswagen tuli mukaan myös entisen kilpailijansa kuvioihin, hankkien hallintaansa DKW:n Auto Unionin mukana, muodostaen nykyisin tuntemamme Audin, joka ei ole koskaan valmistanut pakettiautoja.Donau-Sisu - Schnellaster supisuomalaisittainSitten siihen varsinaiseen Nimi muutettu -hetkeen, joka näin itsenäisyyspäivänä on sopivasti suomalainen.Schnellasterin valmistusta Ingolstadtissa. Auto oli varsin helppo koota. Ja kuten todettua, F89 L eli Schnellaster oli ensimmäinen Ingolstadtissa valmistettu auto. Karjaalla puolestaan Donau-Sisut hitsattiin kasaan parissa tunnissa.1950- ja 60-luvuillahan DKW:tä myytiin Suomessa kaikista muista maista poiketen eri nimellä, sillä maahantuoja Suomen Autoteollisuus ei suostunut ostamaan DKW:n nimen käyttöoikeuksia, jotka kuuluivat sitä edeltäneelle DKW:n maahantuojalle. Näin DKW:t myytiin Suomessa nimellä Donau.Donau-Sisu oli puolestaan hanke pakettiautotuotannon käynnistämiselle Suomessa 50-luvun puolivälissä. Suomen Autoteollisuus eli Sisu valmisti tehtaallaan Karjaalla vuoden 1956 lopulla koemielessä 10 kappaleen vahvuisen erän Schnellastereita, nimeten ne Donau-Sisuiksi.Länsi-Saksasta tuoduista osista Karjaalla koottuna Donau-Sisu olisi ollut äärimmäisen nopea ja myös edullinen valmistaa, ja autoissa olisi ollut Suomen oloihin parempi kolmisylinterinen moottori. Donau-Sisun valmistusmäärä jäi kuitenkin tuohon kymmeneen koekappaleeseen, sillä auton myynnille ei nähty riittäviä edellytyksiä.Niinkin harvinaisesta autosta kuin Donau-Sisussa on kyse, yksi kappale on säilynyt. Mikkelin Mobilistit ry aloitti viime vuosikymmenellä entisöimään aikanaan Helsingin kaupungin kaasulaitoksen käytössä ollutta Donau-Sisua täyteen kuntoonsa.Hauskaa on, että yksi kymmenestä tarkoittanee sitä, että Donau-Sisuja on lopulta säilynyt suhteessa enemmän kuin DKW Schnellastereita.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Curbsideclassic.com, Mikkelin Mobilistit ry Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti