16.3.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kaksoset täynnä ristiriitoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pontiac halusi vuosituhannen vaihteessa lanseerata rohkean ja repivän crossoverin, joka ei olisi kaikille sopiva. (Olisipa ollut edes jollekin sopiva.) Konsernisisar Buick Rendezvous yritti sitten elellä siinä siivellä. Joidenkin harvojen automallien kohdalla tulee mieleen ajatus, miten ihmeessä tuo design on päätynyt suunnittelupöydältä lähellekään tuotantolinjoja. Tällaiset mallit keräävät jälkeenpäin korkeita sijoja lähinnä ”kaikkien aikojen rumimmat autot top 10” -tyyppisissä äänestyksissä. Korkeilla sijoilla moisissa äänestyksissä on usein crossover nimeltä Pontiac Aztec.Kuvakulman vaihto ei juuri paranna näkymiä.Vain rohkeimmille tarkoitettu Aztec räjäytti markkinoille tullessaan kommenttivyöryn, kun yksi lehti toisensa jälkeen antoi oman, enemmän tai vähemmän asiallisen mielipiteensä sen ulkonäöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisar vaikeahkossa välikädessäAztec sai myös konsernin sisäisen sisarmallin, josta vastasi Buick. Premiumimpana merkkinä Buick ei voinut lähteä moiseen hurjasteluun mukaan, mutta täytyi siitäkin tehdä oman tiensä kulkija. Tulos on vaihteleva. Buick Rendezvous ei päädy kyseenalaisille listoille, muttei toisaalta muotoilupalkintojakaan ole kauheasti herunut.Vaikka Aztec ja Rendezvous poikkeavatkin ulkonäöllisesti toisistaan melkoisesti, jakavat ne kaikki kuoren alapuoliset osat keskenään. Mallit myös syntyivät rinnakkain Meksikossa, hieman lomittain vuosina 2000 – 2007.Rendezvous on hieman tila-automaisempi näkemys asiasta.Silti aika fiksu perhecrossoverPontiac Aztecista puhuttaessa menee tavallaan lapsi pesuveden mukana alas. Todellisuudessa kuoren alla – niin Aztecissa kuin Rendezvous’ssakin – on varsin toimiva ja muunneltava perhecrossover. Erilaisiin kuljetustarpeisiin matkustamon sai järjesteltyä peräti 22 eri tavalla. Tavaratilaan sai jopa vaneripohjan, mikäli vaativampia kuljetuksia osuisi kohdalle useammin. Voittihan Aztec toki palkintojakin, muualta kuin muotoilun osalta.Kaikki pukee mikä peittää. Teltta oli Aztecissa tehdasvaruste.Huomionarvoista on myös se, että Aztec suunniteltiin kokonaan tietokoneella, mikä ei vielä 1990-luvun lopussa ollut lainkaan tavallista.Totaalisen väärinymmärretty vai 20 vuotta edellä aikaansa? Viistetyn kattolinjan crossoverit ovat nykyään ihan arkipäivää.Annetaan lopuksi silmän levätäPontiac Aztecin muotoili merkin päämuotoilija Tom Peters. Hän ei Aztec-episodin jälkeen saanut suinkaan potkuja talosta, vaan hänet siirrettiin aavistuksen verran toisenlaisiin tehtäviin. Siitä muistutuksena on amerikkalaisen urheiluauton perikuva, kaunis ja perinteilleen hyvin uskollinen Chevrolet Corvette ja sen seitsemäs sukupolvi on Petersin käsialaa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoweek Kuvat: General MotorsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Dodge Journey on nyt kiinalainen, mutta mihin juontavatkaan Hornetin sukujuuret? Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: Jatka klassikkoautojen suoraa: Buick Regal, Holden Commodore, Opel Insignia… Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Seitsemän identiteetin ja kolmen kuolleen automerkin Opel Antara Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä