15.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Badge engineering” ei varmasti ollut mikään valtavirtainen käsite 1930-luvun Italiassa, mutta juuri sitä harjoitettiin, kun Fiat Topolinosta tehtiin Simca Cinq. Mutta kumpi tulikaan ensin? Entä miten ihmeessä Topolino päätyi Le Mans -kilpurin aihioksi? Fiatilla on isona autonvalmistajana ollut historiassaan etäispäätteitä eri maissa. Nimi muutettu -sarjassa niitä ovat edustaneet tähän mennessä Seat (Espanja) ja Zastava (Jugoslavia/Serbia). Myös Ranskassa oli oma ”fiatinsa” eli Simca. Fiat perusti Simcan vuonna 1934 ja se oli Henri Theodore Pigozzin italialaiskomennossa aina vuoteen 1963 asti. Seitsemän vuoden kuluttua Simcasta tuli Chryslerin alamainen. Aikanaan menestyneen valmistajan taru tuli päätökseensä vuonna 1978. Suomessa saatetaan muistaa lause ”Simca tuhat Ee, sillä ei mitään tee”, mutta totuus on toki paljon enemmän.Ehkä jopa ennätyksellisen lyhyen Simca-historiikin jälkeen sopii siirtyä itse aiheeseen ja sukeltaa 1930-luvulle. Fiat loi vuosikymmenen puolessa välissä auton, jonka seuraajia kaikki maailman kaupunkiautot ovat, näin ainakin monen historioitsijan mielestä. Tämä suurilla silmillään tapittava kaksipaikkainen on herättänyt sympatiaa jo 85 vuodena ajan. Kyseessä on tietenkin Fiat 500 Topolino (”Mikki-hiiri”). Topolino oli muutoinkin edistyksellinen. Kuvittele 30-luvun pikkuautossa nestejarrut kaikilla pyörillä, erillisjousitus edessä, nelivaihteinen laatikko ja 12 voltin sähköjärjestelmä. Nelisylinterinen 570-kuutioinen bensiinimoottori tuotti 13 hevosvoiman tehon. Auto kulki 85 km/h.Fiat 500 TopolinoParin vuoden ajan ennen Topolinoa Fiateista kloonatut Simca-mallit olivat tulleet myyntiin aina vähän italialaisten esikuviensa jälkeen. Tällä kertaa Simca ehti markkinoille kolme kuukautta ennen Fiatia. Näin Simca Cinq (ralliranskaksi lausuttuna [säänk], ja tarkoittaa numeroa viisi) oli hetken aikaa ainoa ja myös ensimmäinen pelkästään Simcan nimellä valmistettu malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiitähän oli vaikka mihin!Simca Cinq on selvästi jäänyt autoilun historiassa italialaissisarensa varjoon. Siitä huolimatta myös Cinqillä on ollut omat hetkensä autohistorian näyttämöllä. Esimerkiksi Tintti -sarjakuvateoksessa ”Tintti ja seitsemän kristallipalloa” poliisin tarkastuspisteelle saapuu kaksi autoa, joista toinen on ihan selvästi Simca Cinq. Sarjakuvan belgialainen luoja Hergé on näet piirtänyt Topolinolle kromatun puskurin, mikä tekee siitä Cinqin.Kumpaakin versiota sai sekä kova- että rättikattoisena.Mutta päätyipä Topolino todellakin myös Le Mans -kilpurin aihioksi. Vuoden 1937 Gordini Simca 5 oli kilpa-ajaja, mekaanikko ja virittäjävirtuoosi Amadéé Gordinin luoma menevä kilpa-auto, joka pohjautui Cinqiin ja tietenkin sitä kautta Topolinoon. Gordinin hyppysissä Fiatin koneesta saatiin irti vielä kymmenen hevosvoimaa lisää, jolloin teholukema nousi jo 23 heppaan. Kaunokainen saavutti ilmiömäisen 125 km/h huippunopeuden.Gordini Simca 5 osallistui kilpaurallaan kahdeksaan kilpailuun, joista viisi se voitti omassa luokassaan. Yksi kisoista oli hän itse, nimittäin Le Mansin 24 tunnin ajo.Gordini Simca 5:n vastuulla on ei enempää eikä vähempää kuin 22 vuonna 1937 tehtyä maailmanennätystä. Se ajoi muun muassa 48 tuntia putkeen keskinopeudella 103 kilometriä tunnissa. Siinä samalla se tuli osoittaneeksi vääriksi kaikki koskaan esille tulleet ennakkoluulot sekä italialaisten että ranskalaisten autojen luotettavuudesta. Ja kaikki tämä Topolinon yksinkertaisuudessaan erinomaisella tekniikalla.Topolinon konseptin tarpeellisuus ei ole hävinnyt 85 vuoden jälkeen minnekään, vaan autokantojen kasvaessa asia on päinvastoin. Hyvin käytännöllinen pikkuauto otettiin avosylin vastaan niin Italian kuin Ranskankin antiikista ja keskiajalta periytyvien kaupunkien kapeille kujille.Teksti: Benjamin Helander Lähde: The Transport Journal, Fiat Kuvat: FiatLisää aiheestaNimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Intiassa Morris Oxfordkin on kuumempi Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?