21.8.2024

Nimi muutettu: Mazda tutkii mahdollisuuksia täyssähkösedan EZ-6:n lanseeraamiselle Euroopassa – se voisikin olla hyvä perinteisen automerkin vastine Teslalle ja BYD:ille

Kuva Mazda, Tesla, BYD

Mazda 6:n henkinen täyssähköinen seuraaja saattaa alkuperäisestä käsityksestä poiketen olla tulossa myös Euroopan markkinoille. Vaikkakin lainasisuksella, Mazda haastaisi EZ-6:lla perinteisenä automerkkinä esimerkiksi Tesla Model 3:n ja BYD Sealin.

Kuluvan vuoden aikana olemme lukeneet, kuinka japanilaiset, omasta teknologiastaan ja filosofiastaan ylpeät ja siitä tiukasti kiinni pitävät autonvalmistajat, kuten Toyota ja Mazda ovat kumpikin Kiinan markkinoilla ryhtyneet lainaamaan täyssähkömalleja paikallisten yhteisyritystensä kautta kiinalaisvalmistajilta. Kummallakin on ollut keskimääräistä pidättyvämpi linja täyssähköautojen suhteen, mutta Kiinan markkinoilla ne alkavat olla jo lähes elinehto.

Koko hommahan perustuu siihen, että käytännössä kaikilla merkittävillä länsimerkeillä on Kiinassa oma yhteistyökumppaninsa 50:50 -omistajuusjärjestelyllä. Kiinalaisosapuolet toimivat näissä yhteistyökuvioissa ikään kuin "paikallisina oppaina" ja valmistavat länsiautot omilla tehtaillaan kiinalaisilla spekseillä, aika usein esimerkiksi pitkällä akselivälillä, noille varsin suljetuille maailman suurimmille automarkkinoille. Yhteistyötehtaita on käytännössä kaikilla länsivalmistajilla.

Mazdalla tuo yhteistyökumppani on Changan Auto, jonka kanssa japanilaisvalmistaja muodostaa 50:50 -omistajuussuhteessa Changan Mazdan. Enemmän asiaa sen toiminnasta löytyy aiemmasta jutusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda EZ-6

Changan Autolla on myös omia brändejä, joista yhden sähkösedan on nyt pukeutunut Mazdaksi. Mazdalla menee tällä hetkellä hyvin monilla globaaleilla markkina-alueilla, mutta Kiinassa japanilaismerkin myynti laahaa melko pahasti, erityisesti johtuen sähköautojen puutteesta mallistossa. Uuden EZ-6:n on määrä toimia tässä ensimmäisenä korjaustoimenpiteenä Kiinan markkinoilla, ja ehkä siis myös Euroopassa.

Uutuutta kutsutaan siis EZ-6:ksi, missä on vahva viittaus Mazdan pitkäaikaiseen, tänä vuonna viimeisenä Euroopan markkinoilta poistuvaan keskiluokan sedaniin/farmariin. Kuutonen on ollut vuosien mittaan yksi Mazdan tärkeimmistä malleista varsinkin Euroopassa, mutta tänä aikana crossoverit voittavat nämä perinteiset korimallit mennen tullen.

Deepal SL03

EZ-6 perustuu täysin Changanin Deepal SL03 -sähkösedaniin. Teknisessä mielessä tämä tarkoittaa joko 58,9- tai 66,8 kilowattitunnin akustoa sekä taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria joko 160- tai 190 kilowatin tehoisena.

Erikoisuutena SL03 ja sitä kautta myös EZ-6 käsittävät niin kutsutun range extender -version, jossa polttomoottori, tässä tapauksessa 1,5-litrainen rivinelonen, tuottaa tarvittaessa sähköä matkan jatkamiseksi. Mazdallahan on jo omasta takaa sarjalataushybridi MX-30 R-EV, joka on wankeleineen kenties maailmanhistorian mazdamaisimmin toteutettu sähköauto.

Vaikka pohjalta Changanin yhdessä Huawein ja CATL:in kanssa kehittämä kiinalaishattutemppu löytyykin, Mazda on varsin kiitettävästi onnistunut naamioimaan alkuperäistuotteen omien muotoilufilosofioidensa alle. Mazda EZ-6 on yleisilmeeltään tyylikäs, moderni ja hienostunut. Juuri tällaista sähköautoa Mazdan Kiinan-myynti varmasti kaipaa.

Vaan kaipaako Euroopan myynti?

Täydellinen haastaja D-segmentin sähkösedaneille?

Nyt Mazda siis tutkii mahdollisuuksia EZ-6:n lanseeraamiseksi Kiinan ulkopuolelle, aina Eurooppaan asti. Tähän asti asian vahvistaa Moottorille myös Mazdan Suomen maahantuoja.

Tässä tapauksessa EZ-6:ta voisi pitää alkuperästään huolimatta Mazdana, ja todeta, ettei sen kaltaisilla perinteisillä automerkeillä ole Euroopan markkinoilla aivan tavattoman montaa D-segmentin täyssähkösedania. Montako tulee äkkiseltään mieleen? No ainakin BMW ja Hyundai Ioniq 6 - joista kumpikaan ei ole maailman perinteisimpiä sedaneita.

Automaailman näkökulmasta Tesla ja BYD ovat vielä uusia tulokkaita, ja ne kilpailevat maailman sähköautokuninkuudesta. Niistä molemmilla on myös kilpailukykyiset D-segmentin sedanit mallistossaan.

Tesla Model 3 ja BYD Seal todellakin kaipaavat haastetta perinteisten autonvalmistajien puolelta.

Sopivasti hinnoiteltuna, Mazdan tapaan tasokkaasti varusteltuna, range extender -vaihtoehdolla tarjoiltuna, Mazda 6:n seuraajana markkinoituna sekä niin sisältä kuin ulkoakin näin herkullisen näköisenä ja tuntuisena Mazda EZ-6:sta voisi hyvinkin olla Model 3:n ja Sealin haastajaksi täällä Euroopan markkinoilla. Jäämme odottamaan, päätyykö Mazda uutuutta lopulta Eurooppaan tuomaan.

Lähde: Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat