25.12.2024

Nimi muutettu: nämä olivat vuoden 10 kiinnostavinta logonvaihtotapausta

Kuva valmistajat

Vuoden viimeisessä osassa on paikallaan katsoa juttusarjan suosituimpiin aiheisiin kokonaisen vuoden ajalta.

Tässä juttusarjassa käsitellään automaailman (ja joskus satunnaisesti muidenkin moottoroitujen härveleiden) tapauksia, joissa joko suurella tai vähemmän suurella menestyksellä pyritään johonkin tavoitteeseen myymällä samaa mallia yhdellä tai useammalla eri nimellä, eli kun automaailmassa jokin ei ole sitä miltä se näyttää.

Aiheena tämä on siinä mielessä uusiutumaton tai ainakin hitaasti uusiutuva luonnonvara, että tapauksia ei tule jatkuvasti uusia, ja välillä katsotaan pitkällekin historiaan. Tapauksia on silti jopa yllättävän paljon, mistä todisteena se, että osia on ilmestynyt jo yli 200.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10. Alfa Romeo 159:n ruotsalainen suku

Fiatin ja GM:n "yhteinen" perusrakenne kantoi nimeä Premium Platform. Se oli käytännössä yksin Saabin kehittämä, mutta siitä olisi voinut tulla oivallinen tasokkaampien autojen perusrakenne ruotsalaisvalmistajan itsensä lisäksi esimerkiksi Alfa Romeolle, Buickille ja Opelille.

Tilanteet kääntyivät kuitenkin niin päin, että vain ja ainoastaan Alfa Romeo pääsi hyötymään tästä kahden konsernin satsauksesta, vaikka muun muassa Saab 9-5 II olisi voitu sille rakentaa.

9. Transitporter poliisimaijaksi

Euroopan pakettiautomarkkinoille on ilmestymässä uusi merkittävä yhteistyö, kun uusi Volkswagen Transporter on Ford Transit Customin sisarmalli.

Tämä sai muistelemaan aikoja, jolloin Ford Transit palveli Suomen poliisivoimia, ja oivaltamaan, että näin tulee ainakin välillisesti taas olemaan, kunhan uusia Transportereita alkaa poliisin käyttöön ilmestyä.

8. Suzuki EVitara ja sisäinen uhka

Suzuki julkisti marraskuussa ensimmäisen modernin, globaalin tuotantosähköautonsa, jonka se nimesi tutusti ja turvallisesti EVitaraksi.

Tuolloin jo tiedossa oli, että Toyota tulisi tekemään autosta oman yhteistyöversionsa, mikä kävi muutama viikko myöhemmin toteen Toyota Urban Cruiserina. Ainakin joidenkin tilastojen valossa tämä saattaa tehdä hallaa auton myyntiluvuille Suzukina, mutta erittäin hyvää Toyotana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7. Tapaus Renault Duster

Dacia on noussut avoimesti halpamerkkinä verrattain nopeasti eurooppalaisten kestosuosikiksi. Tietyillä markkina-alueilla sana halpamerkki särähtää kuitenkin niin pahasti autokansan korvaan, että Daciat on pakko myydä siellä emomerkki Renaultin nimellä.

Näin myös upouusi kolmannen sukupolven Dacia Duster lähetetään Euroopan ulkopuolelle Renault Dusterina.

6. Toyota Jimny?!

Toinen Toyotan ja Suzukin pikkumaastureihin liittynyt aihe ei johtanut logonvaihtoihin, toisin kuin edellä mainittujen sähköautojen kohdalla.

Toyota olisi nimittäin halunnut lainata omalle nimelleen Suzukin rakastetun kääpiömaasturin Jimnyn. Suzuki ei tätä kuitenkaan hyväksynyt, pitäen Jimnyä liian itselleen tärkeänä ja tunnusomaisena mallina lainattavaksi.

5. Lada 2103 by Porsche

Erikoinen yhteistyökuvio oli kyseessä myös tällä kertaa, kun Porsche auttoi tekemään Neuvostoliiton kansanauto Lada 2103:sta vähän tasokkaamman.

Niinhän siinä kuitenkin kävi, ettei AvtoVAZ:in johto lopulta hyväksynyt lännestä tullutta tukea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4. Toyota Yariksen avolavaversio

Jotain tekemistä tämän osan kanssa saattoi olla sillä, että se julkaistiin 1. huhtikuuta.

Toyotan Pohjois-Amerikan osasto vitsaili siis muutamia vuosia sitten tekevänsä Yariksesta avolavan. Miksi vuosien takainen aprillipila sitten nousi Nimi muutetun aiheeksi? No tietysti siksi, että pohjoisamerikkalainen Yaris oli tuolloin lainattu Mazda 2.

Mikään tuossa kuvassa ei siis ole sitä miltä näyttää.

3. Katsaus identtisiin kaksosiin

Tässä osassa selvitettiin, millä Suomen markkinoilla tällä hetkellä myytävillä automalleilla on identtisiä kaksosia.

Suzuki Swace

Samalla tuli vähän pohdittua, mikä ajaa ostajan valitsemaan juuri tietyn auton, vaikka tasan saman auton saa myös toisen merkin logoilla.

2. Kekkosen salaa amerikkalainen ZIS

Pitkälle historiaan, suomalaisen ulkopolitiikan koukeroihin ja ajalle jolloin presidentit olivat kekkosia meidät kuljetti juhlallisesti ZIS 110.

ZIS-110 poseeraamassa Suomessa. KUVA: Mobilia via Finna

Neuvostojohto lahjoitti näitä oman autoteollisuutensa kruununjalokiviä huomattavimmille tovereilleen eri kansantasavaltojen johdossa. Myös Suomen valtionjohto sai omansa. Vähemmälle maininnalle varmasti lahjoitusten yhteydessä jäi se, että auto oli teknisesti periamerikkalaisen Packard Super Eightin kopio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1. Polestarin napanuora

Aivan suoraan sanasta sanaan käännettynä sähköautomerkki Polestarin nimi tarkoittaa "napatähteä", mutta viittaa tietenkin Pohjantähteen.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kiinalaiskonserni Geelyn Volvosta aikoinaan erottaman Polestarin napanuora ei ole oikein vieläkään katkennut. Suurin osa Polestarin nykymallistosta on nimittäin todellisuudessa pohjimmiltaan toteuttamatta jääneitä vuosien takaisia Volvo-konsepteja. Tämä mielenkiintoinen teema kiinnosti lukijoita kaikkein eniten.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat