16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan Teksti Benjamin Helander Kuva Renault, Nissan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Emomerkki huolehtii edeltäjien tapaan kolmannen polven Dacia Dusterin viemisestä Euroopan ulkopuolelle, ja siihen on selvä syy. Dacia Duster on siis saanut myös tuoreessa kolmannessa polvessaan keulalleen Renaultin logot, tai paremminkin tekstin. Aiemmissa Renault Dustereissa on nähty ranskalaisvalmistajan perinteinen timanttilogo, mutta nyt se on muutettu aukikirjoitettuun muotoon Dacian logouudistusta hieman mukaillen. Tällainen tyylikeino on tuttu raskaamman sarjan maastokulkineista, joten eiköhän viesti mene perille. Logoja lukuun ottamatta kyseessä on käytännössä täysin sama tuote kuin meikäläinen Dacia Duster. Daciana autoa on alusta saakka valmistettu Romanian Miovenissa, mutta Renaultina milloin missäkin. Huhtikuussa 2024 Renault kuitenkin uutisoi, että (Renault) Dusterin tuotanto keskitettäisiin Turkin Bursaan, jossa valmistetaan niin ikään ainakin Clioa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRoolit päälaellaanDacia Dusterin - ja muuten muutaman muunkin Dacia-mallin - markkinoiminen emomerkki Renaultin nimellä eri puolilla maailmaa on mielenkiintoista erityisesti merkkien keskinäisen asetelman vuoksi. Dacia on koko ajan kivunnut teknisessä mielessä Renaultin rinnalle niin, että jos romanialaismerkki käytti pitkään Renaultin vanhempaa tekniikkaa ikään kuin outletina, nyt merkit ovat tästä näkökulmasta hyvin lähellä toisiaan. Dacia kuitenkin myy autonsa edelleen ilman "turhia krumeluureja" omalla tyylillään, mikä on nostanut sen malleja jopa Euroopan myyntitilastojen kärkisijoille ja luonut sille erittäin merkkiuskollisen asiakaskunnan. Dacian reseptissä on kuitenkin yksi piirre, joka ei toimi sellaisilla markkina-alueilla kuten Etelä-Aasiassa, Etelä-Amerikassa, Etelä-Afrikassa tai entisissä Neuvostomaissa; se myöntää avoimesti olevansa ns. "halpamerkki". Halpamerkki on aivan väärä lähtökohta ruveta myymään autoa tällaisilla kehittyvillä automarkkinoilla. Tässäpä on syy siihen, miksi Datsunin taival Nissanin uutena halpamerkkinä tyssäsi lyhyeen, miksi Tata Nano ei ollut jättimenestys, ja miksi Daciat pitää myydä mainituilla markkina-alueilla Renaultin logojen kera. Nissankin oli kerran mukanaKuten tässä juttusarjassa on tullut jo vuosia sitten esiin, myös Nissan päätyi lainaamaan Dacia Dusterin, nimittäin sen ensimmäisen sukupolven. Ykkös-Dusterin Intiassa valmistetusta versiosta tehtiin tuolloin Nissan Terrano paikallisille markkinoille sekä muutamiin entisen Neuvostoliiton alueen maihin. Nimi kuulostaa tutulta, sillä aiemmin sitä oli käytetty Espanjassa valmistetussa Nissan Terrano II:ssa ja myös Nissan Pathfinderia oli aiemmin kutsuttu eri markkinoilla Terranoksi. Ensimmäisen polven jälkeen Dusterin tuotanto lopetettiin Intiassa, ja näin myös Nissan Terrano III jäi melko lyhyeksi kokeiluksi. Lähteet: Renault, Dacia Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien 9.2.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina 13.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla 11.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 19.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Duster on mökkitiellä kuin kotonaan 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 8.5.2025 Dacia Duster Käyttötesti: Dacia Duster ja varustele itse YouClipillä 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen