6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara – kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? Teksti Benjamin Helander Kuva Suzuki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EVitara on tärkeä aluevaltaus Suzukilta, mutta lähihistoria on osoittanut, että sisarmallin tekeminen Toyotan kanssa voi olla riskialtista. Suzuki on liittynyt täyssähköautojen valmistajiin kansainvälisesti sen jälkeen, kun se on vuosia tarjonnut hybrideitä eri muodoissa. Intiassa valmistettava, ja sieltä myös esimerkiksi Eurooppaan aikanaan tuotava eVitara kompakti ja maastohenkinen, ja sen tulee saamaan nelivetoisena. Se on siis täyttä Suzukia täyssähkömaailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen sähkö-SuzukiSuzuki avaa siis oman pelinsä täyssähköautojen pelilaudalla pelinappulalla nimeltä eVitara. Mallinimen on tarkoitus saada uutuus yhdistettyä asiakkaan mielessä pitkään valmistettuun ja luotettuun Vitara-mallinimeen, mutta muita teknisiä yhtäläisyyksiä Vitaran ja eVitaran välillä on vähemmän. EVitara on rakennettu Suzukin "skeittilaudaksi" luonnehtimalle Heartect-perusrakenteen uudelle täyssähköversiolle, Heartect-e:lle. Kokonaisuudessa hyödynnetään myös Toyotan eAxlea. Hankkeessa on mukana niin ikään Toyotan tytäryhtiö Daihatsu omilla panoksillaan ja intresseillään.Suzuki tulee tarjoamaan eVitaraa kahdella akkukoolla ja sekä etu- että nelivetoisena. Pienempi akkukoko on 49 kilowattituntia, suurempi puolestaan 61 kilowattituntia. Etuvetoversio tulee tarjolle kahtena eri tehoversiona, 106- tai 128-kilowattisena, joihin myös akkukoko on sidottu. Isompi akku mahdollistaa myös Suzukin kannalta tärkeän nelivedon, joka tosin on hyvin etupainotteinen, sillä nelivetoversion 135 kilowatin kokonaistehosta taka-akselin sähkömoottorilla on vain 48 kilowatin osuus. Tarkat eurooppalaiset toimintamatkalukemat ynnä muut tarkentuvat lähempänä markkinalanseerausta. EVitaran tuotantolinjan Intian Ahmedabadissa on määrä pyörähtää käyntiin ensi keväänä.Nykyiseen Vitaraan verrattuna eVitara on kymmenen senttimetriä pidempi, ja Heartect-e:n mahdollistamana sen akseliväli on jopa parikymmentä senttimetriä polttomoottorivastinettaan pidempi, mistä tietenkin hyödytään sisätiloissa. Kokonaispituutta eVitaralla on 4,275 metriä eli uutuus asettuu tukevasti B-SUV -segmenttiin. Kilpakentällä on täten vastassa esimerkiksi koko joukko Stellantiksen B-segmentin sähköcrossovereita, Renaultin tarjontaa ynnä muuta, ynnä muuta. Suurin uhka eVitaralle saattaa kuitenkin olla tulossa ihan omasta sisarmallista.Toyotan versiota (kauhulla) odotellessaEVitaran tuotantolinjan ja enemmän tai vähemmän kaikki piirustukset tulee siis ennemmin tai myöhemmin lainaamaan vielä nimeämätön Toyotan bZ-malliston jäsen. Kuten tiedämme, Toyota yleensä voittaa kloonimallinsa myynnillisesti melko murskaavin lukemin. Esimerkiksi tässä samaisessa juttusarjassa selvitettiin parisen vuotta sitten, kuinka suuri yleisö ei reagoinut käytännössä mitenkään siihen, että myyntitilastojen kärkimalleilla, Toyota Corollalla, -Yariksella ja -RAV4:llä, oli houkuttelevat kloonimallit Suzukin ja Mazdan mallistossa. Esimerkiksi Toyota Corollaa myytiin vuonna 2022 yhteensä 4 502 kappaletta, ja sen onnistuneesti hinnoiteltua kloonimallia Suzuki Swacea komeat 20 kappaletta.Nähtäväksi jää, onko näiden ennakkoasetelmien kannalta mitään vaikutusta sillä, että tällä kertaa Toyota lainaa Suzukilta eikä toisinpäin (tekniikka tosin on joiltain osin jopa yhteistä). Nyt ollaan myös vahvasti Suzukin tontilla, millä saattaa olla oma tasapainottava vaikutuksensa siinä vaiheessa, kun Toyota on työntämässä markkinoille omaa, Suzukin kannalta vaarallista näkemystään eVitarasta, tässä kasvavassa ja äärimmäisen kilpaillussa B-SUV -luokassa. Lähde: Suzuki Lue lisää Kaikki artikkelit 7.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: muistathan vielä Toyota Starletin? – se on tehnyt paluun Afrikassa peräti kahtena uudelleenbrändättynä Suzukina 26.6.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota bZ3X – Toyotan bZ-malliston tuorein kiinalainen jäsen on omaa sukua GAC Aion V 31.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Toyota Jimny? – Suzuki kieltäytyi taannoin lainaamasta pikkumaasturiaan Toyotalle, minkä seurauksena syntyi hiljainen sopimus 8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? 23.3.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Japanissa Toyota Camryn saa myös Daihatsuna hieman paremmalla jälleenmyyntiarvolla 16.2.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Toyota kopioi itse suunnittelemansa Pontiacin harvinaisen tarkasti 3.11.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Perheautoyhteistyötä: Subaru Trezia auttoi tekemään Toyota Verso-S:stä Japanissa nelivetoisen 28.7.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: meillä myytävä Toyota Land Cruiser on tehty sekoittamalla työkalua ja luksusmaasturia 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa – samankaltaisuuksia havaittavissa 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä