25.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: maaottelussa on kansallislaulujen aika Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta kumman kansallislaulu soi railakkaammin? Puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e ovat nyt neljänä keskiviikkona mitelleet paremmuudesta eri osa-alueilla, kun yleisen käytettävyyden ohella testiin pistettiin myös toimintamatka ja sähkönkulutus. Suoriutuminen on ollut sen verran tasaista, että molemmille soitetaan kansallislaulut.Viimeinen jäljellä oleva kysymys kuuluukin, raikuuko Italian veljet vaiko Marseljeesi kovemmin eli kuinka hyvin autot edustavat Fiatia ja Citroënia. Tästä kysymyksestähän kaikki alun perin alkoikin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën on helpompi tapausJos aloitetaan Citroënista, joka on todellakin ranskalainen auto ja nykymittareillamme myös päivänselvä Citroën. Stellantiksen CMP-perusrakenne, joka yhdistää vertailuautoja, on peräisin PSA-ajalta, ja vaikka se ihan ensimmäisenä päätyi premiumcrossover DS 3:een vuonna 2018, on pohjalevyn (sekä laajemmin tekniikan) kaikkien lukuisten käyttäjien yhteinen alkuperä löytyy ihan jo Stellantiksen omistajuusjärjestelyidenkin perusteella Peugeotilta. Peugeotin tekniikan voi siis sanoa levinneen konsernisisarille Ranskaan, Saksaan ja Italiaan, mikä ei ole itsessään huono asia. Citroënin ja Peugeotin ranskalaisten keskistä liittoa olemme pitäneet jo kauan periaatteessa itsestäänselvänä, mutta näin ei ole todellakaan aina ollut. Kun Peugeot pelasti vuonna 1974 Ranskan valtion tuella kilpailijansa Citroënin tuholta hankkimalla sen asteittain hallintaansa, ympäri maailmaa Citroënin fanien suurin huoli oli, että Citroëneista tulisi pelkkiä uudelleenbrändättyjä Peugeoteja. Alku ei todellakaan luvannut hyvää, kun konsernin ensimmäinen yhteinen tuotos oli Citroën LN, joka oli harmittavan pitkälle Peugeot 104:n klooni. André Citroënin perustaman autotehtaan suuruutta todistettiin vuonna 1934, kun maailman ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantoauto, Traction Avant, esiteltiin noin 90 uuden patentin kera. Valkoinen auto on saman lajityypin edustaja, vaikka ehkä aivan samaa innovatiivisuutta ei Ë-C4 90 vuotta myöhemmin edusta. Kiitokset yhteiskuvasta Traction Avantin omistajalle, Kimmo Viitaniemelle. LN ei onneksi lopulta ollut suunta, johon vuonna 1976 virallistettu PSA-konserni halusi Citroënia viedä. Yhteisestä tekniikasta huolimatta Citroën on viimeisten 50 vuoden aikana pääasiallisesti saanut pitää oman luontonsa ja persoonansa. Tämä näkyy vahvasti myös Ë-C4:ssä, joka on, niin pitkälle kuin mahdollista, täytetty Citroënin tavaramerkeillä. Jo Ë-C4:n ulkonäköä voisi luonnehtia silmälle haastavaksi, mikä on Citroënin tapauksessa vain ja ainoastaan kehu.Fiat 600e ja laina-ECOTYSitten päästäänkin vertailun viimeiseen kappaleeseen, kulminaatiopisteeseen, kysymykseen, josta koko homma lähti käyntiin. Mitä ajatella Fiat 600e:stä nimenomaan Fiatina? Yli 30 000 euron (tässä asussaan 40 000 euron) crossover Ranskasta lainatulla tekniikalla ei kaiken rehellisyyden nimissä ole sitä, mihin Fiatin ostaja on vuosien ja vuosikymmenten aikana tottunut. 600e:ssä ei ole kuorensa alla niitä Fiatin tunnuspiirteitä, joista Fiatien omistajat ympäri maailman autonsa tunnistavat. Nätti kuori ei tätä tosiasiaa poista, vaikka totta kai Fiatilla riittää asiakkaita, jotka ovat valinneet merkin nimenomaan pirteän ja persoonallisen ulkoisen olemuksen takia. Siitähän tässä pitkälti on kyse: Fiat on onnistuneesti personoinut PSA:n suunnitteleman auton. Fiatilla on edelleen mallistossaan niin sanotusti pitkästä itse suunniteltuja malleja, kuten 500e, Panda ja Tipo, joista tosin kahta jälkimmäistä ei enää tuoda Suomeen. Kuitenkin, sitä mukaa, kun nämä lainatekniikkaa käyttävät mallit valtaavat alaa Fiatin mallistossa, koko automaailma menettää suuren määrän kehityspanosta, jota Fiat on varsin todistetusti koko alan hyväksi historiansa aikana toimittanut. Yhden merkittävän autonvalmistajan innovaatiot ovat poissa, jos ne kaikki tulevat sille toiselta. Fiat on omilla innovatiivisilla pikkuautoillaan voittanut arvostetun Vuoden Auto Euroopassa- eli ECOTY-tittelin kaikkiaan yhdeksän kertaa eli useammin kuin mikään muu autonvalmistaja, ja viimeksi 500e sijoittui toiseksi vuonna 2021. Tätä taustaa vasten peilaten on suorastaan surkuhupaisaa, että Fiat 600e:n voi sanoa voittaneen samaisen tittelin peräti kahdesti; ensin vuonna 2020 Peugeot 208:na, ja sitten vuonna 2023 Jeep Avengerina. Näistä jälkimmäinen eli Avenger on 600e:lle hyvin läheinen sisarmalli, jakaen sen kanssa perustansa lisäksi monia sisätilan komponentteja sekä tietysti myös tuotantolinjan Puolassa. Jeep Avenger on kaikin puolin hyvin lähellä Fiat 600:ta. Näin ollen, jos 600e olisi ollut vuoden 2023 ehdokkaissa mukana, sillä olisi ollut kaiken järjen mukaan samat mahdollisuudet voittaa - Avenger vei tittelin hyvin suurella marginaalilla VW ID.Buzziin ja seuraaviin nähden. Silti 600e:n teoreettista voittoa olisi ollut jotenkin hyvin vaikea pitää Fiatin kymmenentenä ECOTY-tittelinä. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: toimintamatka- ja kulutustestissä Ranska tekee maaleja 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander 20.9.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Peugeot 104 ja Citroën LN – PSA:n alkutaival oli pelottavaa aikaa 26.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: jos asiat olisivat menneet Citroënin pelikirjan mukaan, taloustietoinen romanialaismerkki olisi Dacian sijaan Oltcit 11.6.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 5.8.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 29.5.2024 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 – sympaattinen sähkösitruuna on hinnoiteltu makeasti 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4×4 ’Sahara’ on rättäreiden kunkku 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin 18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi