3.10.2016

Nissan kaipaa Brexit-takuita investointiensa vastapainoksi

Brexit

Jatkuva epävarmuus Britannian Brexit-neuvotteluiden kohtalosta saa suuria investointeja suunnittelevat autovalmistajat haaveilemaan hallituksen myöntämistä takuista.

Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn kommentoi Pariisin autonäyttelyn yhteydessä, että Nissan kaipaa Britannian hallitukselta takuita mahdollisten Brexitistä aiheutuvien tariffien hyvittämisestä, mikäli maa mielii saada Nissanin investointeja jatkossa. Japanilaisvalmistaja joutuu tekemään alkuvuodesta 2017 päätöksen siitä, missä sen seuraavan sukupolven Qashqai rakennetaan.

– Jos minun täytyy tehdä investointi lähikuukausina enkä voi odottaa Brexitin päättymistä, silloin täytyy tehdä sopimus Britannian hallituksen kanssa, Ghosn kommentoi.

– Kyseessä voivat olla sitoumukset hyvityksistä huonojen asioiden varalta. Jos autot joutuvat veromuurin taakse, on pakko olla sitoumuksia hyvityksistä autovalmistajille, jotka vievät autojaan Eurooppaan.

Nissan rakentaa Sunderlandin tehtaallaan Euroopassa suosittua Qashqaita sekä muita malleja, kuten Nissan Leafia. Kaikkiaan Nissanin Britanniassa tapahtuva valmistus käsittää noin kolmanneksen maan autoteollisuudesta. Autoala työllistää maassa yhteensä noin 814 000 ihmistä.

Ghosn suhtautuu kuitenkin luottavaisesti tilanteeseen, sillä Iso-Britannian hallitus on suorittanut tiedusteluja suurten työnantajien suuntaan siitä, millaisin edellytyksin nämä voisivat jatkaa toimintaansa. Hallituksen linjauksia vastaan Nissan tekee päätöksen omista investoinneistaan.

Nissanin kanta ei poikkea paljonkaan Toyotan ilmaisemasta näkemyksestä, jossa yhtiön mukaan olisi "erittäin vaikeaa" jatkaa autojen valmistusta saarivaltiossa, mikäli sieltä EU-alueelle vietävät autot joutuisivat tullimaksujen kohteeksi.

– Haasteena olisi pysytella kilpailukykyisenä, sillä Britannian tehtaamme tuotannosta 85 prosenttia viedään manner-Eurooppaan, kommentoi Toyotan ykkösyksikön (Eurooppa, Pohjois-Amerikka, Afrikka) johtaja Didier Leroy.

– Meidän kannaltamme olisi avuliainta, jos tämän takia ei tarvitsisi purra kynsiä, mutta sen sijaan olisikin pitäviä päätöksiä, joihin voisi sopeutua, linjasi puolestaan Škodan pääjohtaja Bernhard Maier.

Lähde: Automotive News Kuva: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat