27.5.2022 Ajoneuvot Nissanin täyssähköuutuus Sakura ei ole koolla pilattu, mutta edullinen ja kei-luokan vaivaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästään Nissanin kotimarkkinoille Japaniin suunatulla pikkuisella Sakuralla voisi olla annettavaa myös allianssin suuremmalle sähköautomallistolle. Keicar-luokka on Japanin kuuluisa pikkuautoluokka. Keit määritellään lähinnä koon puolesta, joten niihin kuuluu erityyppisiä automalleja. Yleisin sovellutus on kuitenkin Nissan Sakuran kaltainen "puhelinkoppi", jossa jokainen nanometri on pyritty käyttämään hyödyksi.Mallinimi Sakura tarkoittaa kirsikankukkaa.Keicarin sähköistämisessä ovat tietenkin tulleet vastaan samat lainalaisuudet akun koon, painon ja sijoittelun suhteen, kuin isommissakin sähköautoissa, ehkä jopa korostettuna. Sakura on vain 3,4 metriä pitkä, 1,48 metriä leveä ja 1,65 metriä korkea, joten Leafista peräisin oleva akkutekniikka on täytynyt mahduttaa paikoilleen uudenlaisella, tilaa säästävällä kasausmenetelmällä. Akun kapasiteetti on 20 kWh.Omamassaa Sakuralla on 1 070 kiloa, mikä on sähköautolle melko vähän. Jos käydään vertailua polttomoottoriversio (658 cc) Nissan Dayziin ja sen Mitsubishi-sisareen eK:hon, lisäkiloja on tullut akuston myötä parisen sataa. Toimintamatkaa kaupunkikäyttöön suunnitellulla Sakuralla on Japanin WLTC-syklillä 180 kilometriä.Sakuran sähkömoottori tuottaa 47 kilowatin tehon ja 195 newtonmetrin väännön. Se on enemmän kuin jonkinlaisena vertailukohtana toimivassa Dacia Springissä. Sakuran huippunopeus on 130 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivattomuutta laatikossaKuten kaikki Kei-autot, myös Sakura on suunniteltu käytännöllisyys pääteemana. Pienen, erittäin laatikkomaisen auton mitat on varsin helppo hahmottaa, ja loput hoitaa teknologia. Sakurasta löytyvät Nissanin ProPilot -ajoavustinjärjestelmä sekä hyvinkin autonominen ProPilot Park -pysäköintiavustin - ensimmäistä kertaa täällä kääpiöluokassa. Muukin digitekniikka on kohdillaan, sillä kei-autot ovat piskuisuudestaan huolimatta hyvin varusteltuja.Sakuran digillä höystetyssä kojelaudassa ei ole varsinaisesti halpamallin tuntua, vaikka kaikki on täälläkin tehty käytännöllisyys edellä. Auto on luokan standardien mukaisesti nelipaikkainen, ja tavaratilaa löytyy 107 litran edestä.Oman osansa auton vaivattomuuteen tuo myös joistakin muistakin sähköautoista löytyvä yhden polkimen taktiikka, mikä tarkoittaa, että nopeutta muutetaan vain kaasupolkimen liikkeillä, tehokkaan moottorijarrutuksen hoitaessa pääasiallisesti jarrutukset. Jarruun ei siis yleensä kosketa. Sakura on aivan kotonaan japanilaiskaupunkien vilkkailla kaduilla ja kujilla.Kei-luokan autot eivät koostaan huolimatta ole perinteisesti pitäneet kynttilää vakan alla, vaan tuoneet itseään esille voimakkailla yksityiskohdilla sekä pirteillä värivaihtoehdoilla. Kei-autot nappaavat jopa yli kolmasosan Japanin vuotuisesta automyynnistä, mikä tarkoittaa. että vuosittain maassa myydään reilut puolitoista miljoonaa kei-autoa. Kaikkiaan Japanin teillä kurvailee yli 20 miljoonaa kei-autoa.Sisarmalli löytyy konsernin sisältäMitsubishin sähköinen keicar on tehty aivan samalla kaavalla kuin Sakura, eli polttomoottorimallista muokkaamalla, eikä vain voimalinjan, vaan myös ulkokuoren ja sisäilmeen puolesta.Mitsubishi eK X EV on toteutettu trendikkäästi crossover-hengessä.Lähes samaan aikaan Sakuran kanssa esitelty eK X EV on siis jo kertaalleen mainitun Mitsubishi eK:n sähköinen versio. Sisarmallien rinnakkaistuotanto ja myynti alkavat Japanissa kesällä.Ja hintahan on aina kiinnostava asia, mutta erityisesti sähköautojen kohdalla paljon puhuttu kysymys. Nissan Sakura maksaa Japanissa edullisimmalla S-varustetasolla veroineen 2 333 100 jeniä eli noin 17 000 euroa. Hypoteettisesti tähän saisi Suomessa vielä 2 000 euron hankintatuen, joka laskisi hinnan siihen 15 000 euron tuntumaan. Reilusti tasokkaammalla varustelullaan Sakura toisi allianssin toisen ääripään, Dacian, sähköautolle mielenkiintoisen vastineen.Lähteet ja kuvat: Nissan, Mitsubishi Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaNousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Honda jatkaa S660 -miniroadsterin tuotantoa japanilaisfaniensa hartaasta pyynnöstä Maistiainen: Nissan Ariya on täyssähköauto täynnä potentiaalia Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmastaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä