27.5.2022 Ajoneuvot Nissanin täyssähköuutuus Sakura ei ole koolla pilattu, mutta edullinen ja kei-luokan vaivaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästään Nissanin kotimarkkinoille Japaniin suunatulla pikkuisella Sakuralla voisi olla annettavaa myös allianssin suuremmalle sähköautomallistolle. Keicar-luokka on Japanin kuuluisa pikkuautoluokka. Keit määritellään lähinnä koon puolesta, joten niihin kuuluu erityyppisiä automalleja. Yleisin sovellutus on kuitenkin Nissan Sakuran kaltainen "puhelinkoppi", jossa jokainen nanometri on pyritty käyttämään hyödyksi.Mallinimi Sakura tarkoittaa kirsikankukkaa.Keicarin sähköistämisessä ovat tietenkin tulleet vastaan samat lainalaisuudet akun koon, painon ja sijoittelun suhteen, kuin isommissakin sähköautoissa, ehkä jopa korostettuna. Sakura on vain 3,4 metriä pitkä, 1,48 metriä leveä ja 1,65 metriä korkea, joten Leafista peräisin oleva akkutekniikka on täytynyt mahduttaa paikoilleen uudenlaisella, tilaa säästävällä kasausmenetelmällä. Akun kapasiteetti on 20 kWh.Omamassaa Sakuralla on 1 070 kiloa, mikä on sähköautolle melko vähän. Jos käydään vertailua polttomoottoriversio (658 cc) Nissan Dayziin ja sen Mitsubishi-sisareen eK:hon, lisäkiloja on tullut akuston myötä parisen sataa. Toimintamatkaa kaupunkikäyttöön suunnitellulla Sakuralla on Japanin WLTC-syklillä 180 kilometriä.Sakuran sähkömoottori tuottaa 47 kilowatin tehon ja 195 newtonmetrin väännön. Se on enemmän kuin jonkinlaisena vertailukohtana toimivassa Dacia Springissä. Sakuran huippunopeus on 130 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivattomuutta laatikossaKuten kaikki Kei-autot, myös Sakura on suunniteltu käytännöllisyys pääteemana. Pienen, erittäin laatikkomaisen auton mitat on varsin helppo hahmottaa, ja loput hoitaa teknologia. Sakurasta löytyvät Nissanin ProPilot -ajoavustinjärjestelmä sekä hyvinkin autonominen ProPilot Park -pysäköintiavustin - ensimmäistä kertaa täällä kääpiöluokassa. Muukin digitekniikka on kohdillaan, sillä kei-autot ovat piskuisuudestaan huolimatta hyvin varusteltuja.Sakuran digillä höystetyssä kojelaudassa ei ole varsinaisesti halpamallin tuntua, vaikka kaikki on täälläkin tehty käytännöllisyys edellä. Auto on luokan standardien mukaisesti nelipaikkainen, ja tavaratilaa löytyy 107 litran edestä.Oman osansa auton vaivattomuuteen tuo myös joistakin muistakin sähköautoista löytyvä yhden polkimen taktiikka, mikä tarkoittaa, että nopeutta muutetaan vain kaasupolkimen liikkeillä, tehokkaan moottorijarrutuksen hoitaessa pääasiallisesti jarrutukset. Jarruun ei siis yleensä kosketa. Sakura on aivan kotonaan japanilaiskaupunkien vilkkailla kaduilla ja kujilla.Kei-luokan autot eivät koostaan huolimatta ole perinteisesti pitäneet kynttilää vakan alla, vaan tuoneet itseään esille voimakkailla yksityiskohdilla sekä pirteillä värivaihtoehdoilla. Kei-autot nappaavat jopa yli kolmasosan Japanin vuotuisesta automyynnistä, mikä tarkoittaa. että vuosittain maassa myydään reilut puolitoista miljoonaa kei-autoa. Kaikkiaan Japanin teillä kurvailee yli 20 miljoonaa kei-autoa.Sisarmalli löytyy konsernin sisältäMitsubishin sähköinen keicar on tehty aivan samalla kaavalla kuin Sakura, eli polttomoottorimallista muokkaamalla, eikä vain voimalinjan, vaan myös ulkokuoren ja sisäilmeen puolesta.Mitsubishi eK X EV on toteutettu trendikkäästi crossover-hengessä.Lähes samaan aikaan Sakuran kanssa esitelty eK X EV on siis jo kertaalleen mainitun Mitsubishi eK:n sähköinen versio. Sisarmallien rinnakkaistuotanto ja myynti alkavat Japanissa kesällä.Ja hintahan on aina kiinnostava asia, mutta erityisesti sähköautojen kohdalla paljon puhuttu kysymys. Nissan Sakura maksaa Japanissa edullisimmalla S-varustetasolla veroineen 2 333 100 jeniä eli noin 17 000 euroa. Hypoteettisesti tähän saisi Suomessa vielä 2 000 euron hankintatuen, joka laskisi hinnan siihen 15 000 euron tuntumaan. Reilusti tasokkaammalla varustelullaan Sakura toisi allianssin toisen ääripään, Dacian, sähköautolle mielenkiintoisen vastineen.Lähteet ja kuvat: Nissan, Mitsubishi Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaNousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Honda jatkaa S660 -miniroadsterin tuotantoa japanilaisfaniensa hartaasta pyynnöstä Maistiainen: Nissan Ariya on täyssähköauto täynnä potentiaalia Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmastaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”