19.5.2017 Ajoneuvot Nuoli, joka kaatoi Yetin: tällainen on Škoda Karoq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu Yeti korvautuu Škodan mallistossa Karoqilla, joka tuo Kodiaqin elkeet Qashqain kokoluokkaan. Katumaasturibuumi sen kuin jatkuu, eikä Škoda aio jättäytyä pelkän ison Kodiaqin varaan suositun kategorian osalta. Nyt esitelty Škoda Karoq on peukalonmitan sisällä Nissan Qashqain ja konserniveli Seat Atecan mitoista, joten maali on ollut selvä. Samalla tšekkivalmistaja on päässyt hyödyntämään Kodiaqissa saatuja oppeja siitä, millainen merkin katumaasturin tulee olla. Karoqissa nähdään Škodan tuttu keulailme, kyljet ja pyöräkotelot ovat saaneet selkeälinjaiset muodot ja perällä auton tunnistaa valmistajansa malliksi C-takavaloista.Mallinimen taustalta löytyy jälleen Alaskan seuduilla asuva Alutiiq-heimo, jonka kielestä Karoq on väännetty. Yhdistelmän taustana on yllättävän kotoisalta kuulostava tapa kutsua autoa sanalla "kaa'raq" sekä Škodan logoon sopiva "ruq", nuoli. Samalla tämä autonuoli merkitsee jäähyväisiä Škoda Yetille.Uutukaisen mitat ovat 4 382 millimetriä pituutta, 1 841 mm leveyttä ja 1 605 mm korkeutta. Akseliväli riippuu hienoisesti vetotavasta: etuvetoisissa malleissa akselit ovat 2 638 mm päässä toisistaan, nelivedon saadessa 8 mm lyhyemmän akselivälin. Škodan mukaan tilaa riittää niin takamatkustajille, polville kuin tavaralle. Takaistuinten kanssa käytössä on komeat 521 litraa. Mikäli Karoqin varustaa irroitettavilla ja säädettävillä VarioFlex-istuimilla, on tavaratilaa käytössä parhaimmillaan jopa 1 810 litraa takajakkaroiden odotellessa autotallissa.Moottoreita on tarjolla viiden vaihtoehdon verran. Bensiinimallit ovat 1.0 TSI (115 hv) ja ACT-toiminnolla varustettu 1.5 TSI (150 hv), moottorin deaktivoidessa 2. ja 3. sylinterit hetkeksi tilanteen mukaan. Rajaehtona ovat 1 400 – 4 000 r/min käyntinopeus ja korkeintaan 130 km/h:n nopeus. Dieselvaihtoehdot ovat 1.6 TDI (115 hv) ja 2.0 TDI kahtena versiona: 150 ja 190 hv. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali tai 7-pykäläinen DSG, tehokkaimman dieselin ollessa kuitenkin aina DSG:n ja nelivedon parina. 0–100 km/h vaihtelee 1.0 TSI:n 10,6 sekunnista aina 2.0 TDI 190:n 7,8 sekuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertaisuutta noudattaenMatkustamossa odottaa tilan lisäksi selkeä yksinkertaisuus. Karoqin muotoilu on suoraviivaisen yksinkertaista. Älypuhelintoiminnot ovat saatavilla jo perusmallin Swing-viihdejärjestelmästä saakka ja tuttuun tapaan matkapuhelimelle on saatavissa oma vahvistinkolo langattomalla latauksella. Columbus-järjestelmään on saatavissa myös trendikäs eleohjaus.Älyä riittää mittaristoonkin, sillä Karoq on ensimmäinen virtuaalimittaristolla varustettu Škoda. Audin ja Volkswagenin mallistosta tuttu keksintö antaa kuljettajan muovata näkymäänsä aina perinteisistä mittareista lähes puhtaaseen navigointiin.Škodamaiseen tapaan Karoq tarjoaa myös joukon 'Simply Clever' -arkiniksejä, joko vakio- tai lisävarusteisena. Tuttujen roskisten ja mukitelineiden lisäksi Karoq tuo joukkoon neljä uutta ratkaisua: sähköisen takaluukun saa napin lisäksi auki heiluttelemalla jalkaa takapuskurin alla. Vetokoukun käyttöönotto ja piilottaminen onnistuu puolestaan sähköisesti. Myös sähköinen käsijarru on päässyt valmistajan niksilistalle.Škoda Care Connectilla voi tarkistaa auton tilan älypuhelimen avulla. Sovelluksen avulla Karoqista voi tarkistaa polttoaineen määrän, ovien, ikkunoiden ja kattoluukun avonaisuuden, ovatko valot päällä, apulämmityksen kytkennän ja auton sijainnin. Parkkipaikkahippaa voi leikkiä myös "tööttää ja välky" -toiminnolla. Kodiaqin tavoin Karoqiin voi asettaa myös alue- ja nopeusrajat, joiden ylittämisestä tulee tieto omistajan älypuhelimeen.Turvavarusteissa Karoq on luonnollisesti ajan hengessä mukana. Ambition-varustetasosta alkaen ajovalot ovat täys-ledit. Etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla osaa tarkkailla myös jalankulkijoita 10–60 km/h nopeusalueella. Kaista-avustin toimii yli 65 km/h nopeuksissa. Mikäli kaista-avustin ja mukautuva vakionopdeunsäädin ovat päällä yhtä aikaa, tarkkailee auto myös kuljettajan terveydentilaa ja pysäyttää auton, mikäli järjestelmä epäilee sairaskohtausta. Kuljettajan toimintaa tarkkailee myös vireystilavaroitin.Škoda Karoq saapuu markkinoille kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. https://youtube.com/watch?v=rWIIKUKFAMo Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa