19.5.2017 Ajoneuvot Nuoli, joka kaatoi Yetin: tällainen on Škoda Karoq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu Yeti korvautuu Škodan mallistossa Karoqilla, joka tuo Kodiaqin elkeet Qashqain kokoluokkaan. Katumaasturibuumi sen kuin jatkuu, eikä Škoda aio jättäytyä pelkän ison Kodiaqin varaan suositun kategorian osalta. Nyt esitelty Škoda Karoq on peukalonmitan sisällä Nissan Qashqain ja konserniveli Seat Atecan mitoista, joten maali on ollut selvä. Samalla tšekkivalmistaja on päässyt hyödyntämään Kodiaqissa saatuja oppeja siitä, millainen merkin katumaasturin tulee olla. Karoqissa nähdään Škodan tuttu keulailme, kyljet ja pyöräkotelot ovat saaneet selkeälinjaiset muodot ja perällä auton tunnistaa valmistajansa malliksi C-takavaloista. Mallinimen taustalta löytyy jälleen Alaskan seuduilla asuva Alutiiq-heimo, jonka kielestä Karoq on väännetty. Yhdistelmän taustana on yllättävän kotoisalta kuulostava tapa kutsua autoa sanalla "kaa'raq" sekä Škodan logoon sopiva "ruq", nuoli. Samalla tämä autonuoli merkitsee jäähyväisiä Škoda Yetille. Uutukaisen mitat ovat 4 382 millimetriä pituutta, 1 841 mm leveyttä ja 1 605 mm korkeutta. Akseliväli riippuu hienoisesti vetotavasta: etuvetoisissa malleissa akselit ovat 2 638 mm päässä toisistaan, nelivedon saadessa 8 mm lyhyemmän akselivälin. Škodan mukaan tilaa riittää niin takamatkustajille, polville kuin tavaralle. Takaistuinten kanssa käytössä on komeat 521 litraa. Mikäli Karoqin varustaa irroitettavilla ja säädettävillä VarioFlex-istuimilla, on tavaratilaa käytössä parhaimmillaan jopa 1 810 litraa takajakkaroiden odotellessa autotallissa. Moottoreita on tarjolla viiden vaihtoehdon verran. Bensiinimallit ovat 1.0 TSI (115 hv) ja ACT-toiminnolla varustettu 1.5 TSI (150 hv), moottorin deaktivoidessa 2. ja 3. sylinterit hetkeksi tilanteen mukaan. Rajaehtona ovat 1 400 – 4 000 r/min käyntinopeus ja korkeintaan 130 km/h:n nopeus. Dieselvaihtoehdot ovat 1.6 TDI (115 hv) ja 2.0 TDI kahtena versiona: 150 ja 190 hv. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali tai 7-pykäläinen DSG, tehokkaimman dieselin ollessa kuitenkin aina DSG:n ja nelivedon parina. 0–100 km/h vaihtelee 1.0 TSI:n 10,6 sekunnista aina 2.0 TDI 190:n 7,8 sekuntiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksinkertaisuutta noudattaen Matkustamossa odottaa tilan lisäksi selkeä yksinkertaisuus. Karoqin muotoilu on suoraviivaisen yksinkertaista. Älypuhelintoiminnot ovat saatavilla jo perusmallin Swing-viihdejärjestelmästä saakka ja tuttuun tapaan matkapuhelimelle on saatavissa oma vahvistinkolo langattomalla latauksella. Columbus-järjestelmään on saatavissa myös trendikäs eleohjaus. Älyä riittää mittaristoonkin, sillä Karoq on ensimmäinen virtuaalimittaristolla varustettu Škoda. Audin ja Volkswagenin mallistosta tuttu keksintö antaa kuljettajan muovata näkymäänsä aina perinteisistä mittareista lähes puhtaaseen navigointiin. Škodamaiseen tapaan Karoq tarjoaa myös joukon 'Simply Clever' -arkiniksejä, joko vakio- tai lisävarusteisena. Tuttujen roskisten ja mukitelineiden lisäksi Karoq tuo joukkoon neljä uutta ratkaisua: sähköisen takaluukun saa napin lisäksi auki heiluttelemalla jalkaa takapuskurin alla. Vetokoukun käyttöönotto ja piilottaminen onnistuu puolestaan sähköisesti. Myös sähköinen käsijarru on päässyt valmistajan niksilistalle. Škoda Care Connectilla voi tarkistaa auton tilan älypuhelimen avulla. Sovelluksen avulla Karoqista voi tarkistaa polttoaineen määrän, ovien, ikkunoiden ja kattoluukun avonaisuuden, ovatko valot päällä, apulämmityksen kytkennän ja auton sijainnin. Parkkipaikkahippaa voi leikkiä myös "tööttää ja välky" -toiminnolla. Kodiaqin tavoin Karoqiin voi asettaa myös alue- ja nopeusrajat, joiden ylittämisestä tulee tieto omistajan älypuhelimeen. Turvavarusteissa Karoq on luonnollisesti ajan hengessä mukana. Ambition-varustetasosta alkaen ajovalot ovat täys-ledit. Etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla osaa tarkkailla myös jalankulkijoita 10–60 km/h nopeusalueella. Kaista-avustin toimii yli 65 km/h nopeuksissa. Mikäli kaista-avustin ja mukautuva vakionopdeunsäädin ovat päällä yhtä aikaa, tarkkailee auto myös kuljettajan terveydentilaa ja pysäyttää auton, mikäli järjestelmä epäilee sairaskohtausta. Kuljettajan toimintaa tarkkailee myös vireystilavaroitin. Škoda Karoq saapuu markkinoille kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. https://youtube.com/watch?v=rWIIKUKFAMo Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt