19.5.2017 Ajoneuvot Nuoli, joka kaatoi Yetin: tällainen on Škoda Karoq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu Yeti korvautuu Škodan mallistossa Karoqilla, joka tuo Kodiaqin elkeet Qashqain kokoluokkaan. Katumaasturibuumi sen kuin jatkuu, eikä Škoda aio jättäytyä pelkän ison Kodiaqin varaan suositun kategorian osalta. Nyt esitelty Škoda Karoq on peukalonmitan sisällä Nissan Qashqain ja konserniveli Seat Atecan mitoista, joten maali on ollut selvä. Samalla tšekkivalmistaja on päässyt hyödyntämään Kodiaqissa saatuja oppeja siitä, millainen merkin katumaasturin tulee olla. Karoqissa nähdään Škodan tuttu keulailme, kyljet ja pyöräkotelot ovat saaneet selkeälinjaiset muodot ja perällä auton tunnistaa valmistajansa malliksi C-takavaloista.Mallinimen taustalta löytyy jälleen Alaskan seuduilla asuva Alutiiq-heimo, jonka kielestä Karoq on väännetty. Yhdistelmän taustana on yllättävän kotoisalta kuulostava tapa kutsua autoa sanalla "kaa'raq" sekä Škodan logoon sopiva "ruq", nuoli. Samalla tämä autonuoli merkitsee jäähyväisiä Škoda Yetille.Uutukaisen mitat ovat 4 382 millimetriä pituutta, 1 841 mm leveyttä ja 1 605 mm korkeutta. Akseliväli riippuu hienoisesti vetotavasta: etuvetoisissa malleissa akselit ovat 2 638 mm päässä toisistaan, nelivedon saadessa 8 mm lyhyemmän akselivälin. Škodan mukaan tilaa riittää niin takamatkustajille, polville kuin tavaralle. Takaistuinten kanssa käytössä on komeat 521 litraa. Mikäli Karoqin varustaa irroitettavilla ja säädettävillä VarioFlex-istuimilla, on tavaratilaa käytössä parhaimmillaan jopa 1 810 litraa takajakkaroiden odotellessa autotallissa.Moottoreita on tarjolla viiden vaihtoehdon verran. Bensiinimallit ovat 1.0 TSI (115 hv) ja ACT-toiminnolla varustettu 1.5 TSI (150 hv), moottorin deaktivoidessa 2. ja 3. sylinterit hetkeksi tilanteen mukaan. Rajaehtona ovat 1 400 – 4 000 r/min käyntinopeus ja korkeintaan 130 km/h:n nopeus. Dieselvaihtoehdot ovat 1.6 TDI (115 hv) ja 2.0 TDI kahtena versiona: 150 ja 190 hv. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali tai 7-pykäläinen DSG, tehokkaimman dieselin ollessa kuitenkin aina DSG:n ja nelivedon parina. 0–100 km/h vaihtelee 1.0 TSI:n 10,6 sekunnista aina 2.0 TDI 190:n 7,8 sekuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertaisuutta noudattaenMatkustamossa odottaa tilan lisäksi selkeä yksinkertaisuus. Karoqin muotoilu on suoraviivaisen yksinkertaista. Älypuhelintoiminnot ovat saatavilla jo perusmallin Swing-viihdejärjestelmästä saakka ja tuttuun tapaan matkapuhelimelle on saatavissa oma vahvistinkolo langattomalla latauksella. Columbus-järjestelmään on saatavissa myös trendikäs eleohjaus.Älyä riittää mittaristoonkin, sillä Karoq on ensimmäinen virtuaalimittaristolla varustettu Škoda. Audin ja Volkswagenin mallistosta tuttu keksintö antaa kuljettajan muovata näkymäänsä aina perinteisistä mittareista lähes puhtaaseen navigointiin.Škodamaiseen tapaan Karoq tarjoaa myös joukon 'Simply Clever' -arkiniksejä, joko vakio- tai lisävarusteisena. Tuttujen roskisten ja mukitelineiden lisäksi Karoq tuo joukkoon neljä uutta ratkaisua: sähköisen takaluukun saa napin lisäksi auki heiluttelemalla jalkaa takapuskurin alla. Vetokoukun käyttöönotto ja piilottaminen onnistuu puolestaan sähköisesti. Myös sähköinen käsijarru on päässyt valmistajan niksilistalle.Škoda Care Connectilla voi tarkistaa auton tilan älypuhelimen avulla. Sovelluksen avulla Karoqista voi tarkistaa polttoaineen määrän, ovien, ikkunoiden ja kattoluukun avonaisuuden, ovatko valot päällä, apulämmityksen kytkennän ja auton sijainnin. Parkkipaikkahippaa voi leikkiä myös "tööttää ja välky" -toiminnolla. Kodiaqin tavoin Karoqiin voi asettaa myös alue- ja nopeusrajat, joiden ylittämisestä tulee tieto omistajan älypuhelimeen.Turvavarusteissa Karoq on luonnollisesti ajan hengessä mukana. Ambition-varustetasosta alkaen ajovalot ovat täys-ledit. Etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla osaa tarkkailla myös jalankulkijoita 10–60 km/h nopeusalueella. Kaista-avustin toimii yli 65 km/h nopeuksissa. Mikäli kaista-avustin ja mukautuva vakionopdeunsäädin ovat päällä yhtä aikaa, tarkkailee auto myös kuljettajan terveydentilaa ja pysäyttää auton, mikäli järjestelmä epäilee sairaskohtausta. Kuljettajan toimintaa tarkkailee myös vireystilavaroitin.Škoda Karoq saapuu markkinoille kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. https://youtube.com/watch?v=rWIIKUKFAMo Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti