12.5.2018 Ajoneuvot Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa lätkä, unohtakaa viisut: tämän viikonlopun kohokohta on 24 tunnin kilpailu Vihreässä Helvetissä. Vaikka viikonlopun ohjelmatarjonnasta löytyy niin jääkiekkoa, viisuja kuin Formuloitakin, lienee kaikista tärkein anti ADAC Zurich 24h-Rennen am Nürburgring, eli kavereiden kesken Nürburgringin 24 tunnin kilpailu.Pimeys, sumu ja sade luovat taatusti draamaa autojen kiertäessä Nürburgringin GP-radan lisäksi myös vanhaa ja ikonista Nordschleifeä. Äärimmäinen Nürburgring-kilpailu on onneksi muuttunut helpommaksi penkkiurheiltavaksi internetin ilosanoman levittyä myös Saksaan saakka. Kilpailu alkaa lauantaina 12.5.2018 kello 16:30 Suomen aikaa ja päättyy sunnuntaina 16:30. Lähetyksen ääreen kannattaa kuitenkin saapua mahdollisuuksien mukaan jo kello 16:00 jälkeen lähtövalmistelujen ja lämmittelykierroksen myötä.150 autokunnan joukosta löytää taatusti kannustettavaa, sillä mukana on kirjava joukko autokalustoa, jota on jaoteltu erilaisiin luokkiin välillä sangen mielikuvituksellisin perusteinkin. Kannattaa voi esimerkiksi tiettyä autovalmistajaa, sillä varsinkin suuret saksalaisvalmistajat kilpailevat aina tosissaan arvostetun kilpailun voitosta ja vuoden mittaisista kerskuntaoikeuksista. Armoa ei tunnetusti anneta edes sisarautojen välillä ja useana vuonna voittaja on löytynyt vasta viimeisen 15 minuutin aikana.Toisaalta radalla on myös vanhaa autokalustoa, jota voi kannattaa jo ihan periaatteesta. BMW E36:lla kilpaileminen uusimpien kilpureiden keskellä on kova suoritus vuonna 2018, eikä yksikään N24 ole yhtään mitään ilman Kissling Motorsportin Opel "Foxtail" Mantaa (tänä vuonna autokunta #120), jonka tunnistaa viimeistään antennissa viuhuvasta ketunhännästä. Iso käsi myös yleensä urheasti epäonniselle Aston Martinille, jonka Vantage GT3 piristää äänimaailmaa kilpailun ainoalla V12-moottorilla (#007, tietysti!).Kuva on vuodelta 2011, mutta Foxtail Manta on kaikista N24:n legendoista kovin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTapaammeko torilla?Eikä tinkiä tarvitse suomalaisedustuksestakaan. Parhaana suomalaisena kilpailuun lähtee Jesse Krohn, joka kellotti #99 Rowe Racingin BMW M6 GT3:n kymmenenteen lähtöruutuun. Hiukan taempana ruudusta 18 ampaisee matkaan niin ikään BMW M6 GT3 Shell Helix #102, jonka autokunnasta löytyy kestävyyskisojen suomalainen luottonimi Markus Palttala.Lisää sinivalkoista edustusta löytyy muualta lähtöluettelosta. Konrad Motorsportin Lamborghini Huracánilla #10 kilpailee Matias Henkola ja numerolla 173 kilpailuun säntää Hannu Luostarinen Lubner Motorsportin Opel Astra TCR:llä. Suomalaisittain kutkuttavin autokunta on kuitenkin #178, sillä Bas Koeten Racingin Seat Cupra TCR:n autokunnasta löytyy peräti kolme suomalaisnimeä (Antti Buri, Kari-Pekka Laaksonen ja Olli Kangas). Myös auton #254 teippauksista löytyy kaksi siniristilippua: BMW M235i Racingiä luotsaavat Juha Hannonen ja Jari Nuoramo.Muita mielenkiintoisia tuttavuuksia ovat esimerkiksi brittiläinen autotoimittaja Jethro Bovingdon (GBR), joka on saanut pestin Mercedes-AMG Driver Academyn GT4-auton ratissa (#190). Autokunta 201 luottaa puolestaan pelkästään naiskuljettajiin ja villin KTM X-Bow:n GT4-muunnokseen. Ei ole epätavallista nähdä samaa kuljettajaa ilmoitettuna myös useampaan autokuntaan, joten lopulliset ajattamiset tarkentuvat kilpailun kuluessa. Sama koskee myös erilaisia moottoriurheilun humoristeja, jotka ilmoittautuvat kilpailuun taiteilijanimellä.Mistä sen näkee tai kuulee?Kiitos kehittyneiden nettiyhteyksien ja paremmin hämärässä toimivien kameroiden Nürburgring 24h on nykyisin seurattavissa kellon ympäri myös internetin ihmemaassa. Iso käsi nettiyhteyksistä kuuluu Vodafonelle, joka käyttänee jonkin sortin taikavoimia saadakseen lukuisten autojen in-car-kameroiden kuvan maailmalle myös metsien ja vuorten siimeksestä.Tuttuun tapaan kilpailua on helpointa seurata virallisella livestreamilla, johon on ilmeisimmin sisällytetty jo valmiiksi Radio Le Mansin loistokas, taidokas ja yöhämärissä hysteerinen juonto. Radio Le Mansin saa luonnollisesti auki myös pelkkänä äänivirtana, jos "muu elämä" ei salli näytön tuijottamista kellon ympäri. Virallisen lähetyksen lisäksi on mahdollista tarkastella useiden eri autojen in-car-kameroita, Vodafonen tarjotessa jälleen auttavaa kättään useassa tapauksessa. Autovalmistajien ja kilpatiimien somepalveluista saattaa löytyä myös yllättäviä videostreamejä ja väliaikatietoa autoista ja tapahtumista. Unohtaa ei sovi myöskään kilpailun virallisia kotisivuja ja Nürburgringin omia kotisivuja, joskin osa tiedoista saattaa olla peräisin viime vuoden kilpailusta. Twitteriä käyttäville loistava aloituspiste on jälleen Radio Le Mans, jonka tililtä @radiolemans on helppo poukkoilla eteenpäin.24 tuntia moottoriurheilua on kova pala valvomisen lisäksi myös perhe- ja työelämän kannalta (hei vaan äitienpäivä!), joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa, vaikka kilpailua joutuisi seuraamaan ajoittain vilkaisemalla. Ensimmäisten tuntien lisäksi myös viimeinen tunti on yleensä upeaa katsottavaa, sillä unelmat särkyvät ja yllätysvoittajat löytyvät usein vasta kestävyyskisan viimeisillä hetkillä.Nähdään toisella puolella!Varikkosireenin kuulee unissaankin: Aake Kinnunen Kuvat: BMW, Porsche, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa