12.5.2018 Ajoneuvot Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa lätkä, unohtakaa viisut: tämän viikonlopun kohokohta on 24 tunnin kilpailu Vihreässä Helvetissä. Vaikka viikonlopun ohjelmatarjonnasta löytyy niin jääkiekkoa, viisuja kuin Formuloitakin, lienee kaikista tärkein anti ADAC Zurich 24h-Rennen am Nürburgring, eli kavereiden kesken Nürburgringin 24 tunnin kilpailu.Pimeys, sumu ja sade luovat taatusti draamaa autojen kiertäessä Nürburgringin GP-radan lisäksi myös vanhaa ja ikonista Nordschleifeä. Äärimmäinen Nürburgring-kilpailu on onneksi muuttunut helpommaksi penkkiurheiltavaksi internetin ilosanoman levittyä myös Saksaan saakka. Kilpailu alkaa lauantaina 12.5.2018 kello 16:30 Suomen aikaa ja päättyy sunnuntaina 16:30. Lähetyksen ääreen kannattaa kuitenkin saapua mahdollisuuksien mukaan jo kello 16:00 jälkeen lähtövalmistelujen ja lämmittelykierroksen myötä.150 autokunnan joukosta löytää taatusti kannustettavaa, sillä mukana on kirjava joukko autokalustoa, jota on jaoteltu erilaisiin luokkiin välillä sangen mielikuvituksellisin perusteinkin. Kannattaa voi esimerkiksi tiettyä autovalmistajaa, sillä varsinkin suuret saksalaisvalmistajat kilpailevat aina tosissaan arvostetun kilpailun voitosta ja vuoden mittaisista kerskuntaoikeuksista. Armoa ei tunnetusti anneta edes sisarautojen välillä ja useana vuonna voittaja on löytynyt vasta viimeisen 15 minuutin aikana.Toisaalta radalla on myös vanhaa autokalustoa, jota voi kannattaa jo ihan periaatteesta. BMW E36:lla kilpaileminen uusimpien kilpureiden keskellä on kova suoritus vuonna 2018, eikä yksikään N24 ole yhtään mitään ilman Kissling Motorsportin Opel "Foxtail" Mantaa (tänä vuonna autokunta #120), jonka tunnistaa viimeistään antennissa viuhuvasta ketunhännästä. Iso käsi myös yleensä urheasti epäonniselle Aston Martinille, jonka Vantage GT3 piristää äänimaailmaa kilpailun ainoalla V12-moottorilla (#007, tietysti!).Kuva on vuodelta 2011, mutta Foxtail Manta on kaikista N24:n legendoista kovin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTapaammeko torilla?Eikä tinkiä tarvitse suomalaisedustuksestakaan. Parhaana suomalaisena kilpailuun lähtee Jesse Krohn, joka kellotti #99 Rowe Racingin BMW M6 GT3:n kymmenenteen lähtöruutuun. Hiukan taempana ruudusta 18 ampaisee matkaan niin ikään BMW M6 GT3 Shell Helix #102, jonka autokunnasta löytyy kestävyyskisojen suomalainen luottonimi Markus Palttala.Lisää sinivalkoista edustusta löytyy muualta lähtöluettelosta. Konrad Motorsportin Lamborghini Huracánilla #10 kilpailee Matias Henkola ja numerolla 173 kilpailuun säntää Hannu Luostarinen Lubner Motorsportin Opel Astra TCR:llä. Suomalaisittain kutkuttavin autokunta on kuitenkin #178, sillä Bas Koeten Racingin Seat Cupra TCR:n autokunnasta löytyy peräti kolme suomalaisnimeä (Antti Buri, Kari-Pekka Laaksonen ja Olli Kangas). Myös auton #254 teippauksista löytyy kaksi siniristilippua: BMW M235i Racingiä luotsaavat Juha Hannonen ja Jari Nuoramo.Muita mielenkiintoisia tuttavuuksia ovat esimerkiksi brittiläinen autotoimittaja Jethro Bovingdon (GBR), joka on saanut pestin Mercedes-AMG Driver Academyn GT4-auton ratissa (#190). Autokunta 201 luottaa puolestaan pelkästään naiskuljettajiin ja villin KTM X-Bow:n GT4-muunnokseen. Ei ole epätavallista nähdä samaa kuljettajaa ilmoitettuna myös useampaan autokuntaan, joten lopulliset ajattamiset tarkentuvat kilpailun kuluessa. Sama koskee myös erilaisia moottoriurheilun humoristeja, jotka ilmoittautuvat kilpailuun taiteilijanimellä.Mistä sen näkee tai kuulee?Kiitos kehittyneiden nettiyhteyksien ja paremmin hämärässä toimivien kameroiden Nürburgring 24h on nykyisin seurattavissa kellon ympäri myös internetin ihmemaassa. Iso käsi nettiyhteyksistä kuuluu Vodafonelle, joka käyttänee jonkin sortin taikavoimia saadakseen lukuisten autojen in-car-kameroiden kuvan maailmalle myös metsien ja vuorten siimeksestä.Tuttuun tapaan kilpailua on helpointa seurata virallisella livestreamilla, johon on ilmeisimmin sisällytetty jo valmiiksi Radio Le Mansin loistokas, taidokas ja yöhämärissä hysteerinen juonto. Radio Le Mansin saa luonnollisesti auki myös pelkkänä äänivirtana, jos "muu elämä" ei salli näytön tuijottamista kellon ympäri. Virallisen lähetyksen lisäksi on mahdollista tarkastella useiden eri autojen in-car-kameroita, Vodafonen tarjotessa jälleen auttavaa kättään useassa tapauksessa. Autovalmistajien ja kilpatiimien somepalveluista saattaa löytyä myös yllättäviä videostreamejä ja väliaikatietoa autoista ja tapahtumista. Unohtaa ei sovi myöskään kilpailun virallisia kotisivuja ja Nürburgringin omia kotisivuja, joskin osa tiedoista saattaa olla peräisin viime vuoden kilpailusta. Twitteriä käyttäville loistava aloituspiste on jälleen Radio Le Mans, jonka tililtä @radiolemans on helppo poukkoilla eteenpäin.24 tuntia moottoriurheilua on kova pala valvomisen lisäksi myös perhe- ja työelämän kannalta (hei vaan äitienpäivä!), joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa, vaikka kilpailua joutuisi seuraamaan ajoittain vilkaisemalla. Ensimmäisten tuntien lisäksi myös viimeinen tunti on yleensä upeaa katsottavaa, sillä unelmat särkyvät ja yllätysvoittajat löytyvät usein vasta kestävyyskisan viimeisillä hetkillä.Nähdään toisella puolella!Varikkosireenin kuulee unissaankin: Aake Kinnunen Kuvat: BMW, Porsche, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”