13.8.2020 Liikenne Nyt autoilijat tarkkana – nassikat ilmestyvät koulutielle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peruskoululaiset aloittavat tällä viikolla koulutiensä ympäri Suomen, joten autoilijoilta vaaditaan tarkkaavaisuutta etenkin koulujen lähistöllä. Katukuvaan ilmestyy noin 60 000 ekaluokkalaista. Kouluteillä on luvassa vilskettä, sillä Suomessa on yli puoli miljoonaa peruskoululaista. Katukuvaan ilmestyy myös noin 60 000 ekaluokkalaista, joista monet ovat ensimmäisiä kertoja itsenäisesti liikenteessä.– Pienten lasten kyky havainnoida ja arvioida liikennetilanteita on rajallinen ja heidän huomionsa saattaa kiinnittyä aivan muihin asioihin, kuten tien toisella puolella oleviin kavereihin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastuu on aikuisillaVesalaisen mukaan vastuu lasten turvallisesta koulutiestä on aikuisilla.– Autoilijoiden pitää sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, että auton pystyy pysäyttämään yllättävässä tilanteessa. Kaikki keskittyminen pitää olla liikenteessä. Varsinkaan koulujen läheisyydessä ei pidä vaihtaa edes radiokanavaa laittomasta kännykän räpläämisestä puhumattakaan.Autoliitto vinkkaa, että jos koulumatka ei edellytä auton käyttöä, olisi lapsi hyvä saattaa kävellen. Näin toimien vältettäisiin myös turhaa saattoliikennettä lapsia vilisevien koulujen lähistöllä.– Saattoliikenne on joidenkin koulujen pihalla todella vilkasta ja jopa sekavaa. Lasta kuljetettaessa, auto on syytä pysäyttää niin, ettei sitä joudu lähtiessä peruuttamaan, sillä taakse jää helposti lapsi piiloon, Vesalainen huomauttaa.Lyhin reitti ei aina turvallisinLiikenneturva muistuttaa, ettei lyhin koulureitti aina ole se turvallisin vaihtoehto. Reitti tulisikin valita niin, että siinä on mahdollisimman vähän tienylityksiä. Koulureitti kannattaa kulkea yhdessä lapsen kanssa useaan kertaan. Samalla voi opettaa lapselle, miten toimia turvallisesti eri tilanteissa. Aikuisen tulisi kannustaa lasta tekemään havaintoja ja toimimaan mahdollisimman itsenäisesti.Kouluiässä ja turvallisessa liikkumisessa on haasteensa, johon liittyvät myös kaverit. Liikenneturva tuo esiin, että omien kavereiden asenteet sekä tavat vaikuttavat lapsen toimintaan. Vaikka lapsi käyttäytyisi vanhempiensa kanssa harkiten ja vastuullisesti, voi hän toimia eri tavalla vertaisryhmässä.– Lasta on hyvä muistuttaa siitä, että liikenteessä on aina toimittava harkiten, vaikka muut kannustaisivat toimimaan toisin. Isossakin porukassa on itse pidettävä huolta tarkkaavaisuudestaan, Liikenneturvan suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen kiteyttää. Aja maltilla – etenkin suojateiden lähistöllä Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen muistuttaa, että laki on hyvin yksiselitteinen kuljettajan velvollisuudesta suojatien kohdalla. Kuljettajan on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään suojatielle. Liikenneturvan helmikuussa 2020 teettämään ja Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastanneista suomalaisista yhdeksän kymmenestä tiesi, että autoilijan tulee antaa tietä jalankulkijalle, joka on juuri menossa suojatielle. Yhdeksän prosenttia vastanneista kuitenkin koki, ettei tietä tule antaa, jos ei pysty turvallisesti pysähtymään. – Nopeuden alentaminen on tehokas tapa parantaa suojateiden turvallisuutta. Alhaisempi ajonopeus antaa aikaa havainnoinnille ja reagoinnille. Jos kokee, ettei pysty turvallisesti pysähtymään, on nopeutta todennäköisesti liikaa. Mitä suurempi nopeus, sitä vähemmän aikaa kuljettajalla on havainnoida liikennetilannetta ja reagoida sen mahdollisiin muutoksiin, kuten tietä ylittävään jalankulkijaan tai liikennevaloihin, Anteroinen summaa. Teksti: Marko Jokela Kuva: Autoliitto Lähteet: Autoliitto, LiikenneturvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla