21.4.2019 Liikenne Nyt se on varmaa: nopeusrajoittimet pakolliseksi vuonna 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusilla turvavarustemääräyksillä aiotaan leikata 25 000 tieliikennekuolemaa viidentoista vuoden aikana. Maaliskuun lopussa Moottori uutisoi Euroopan unionin alustavasti päättäneen ottaa käyttöön nopeusrajoittimet vuodesta 2022 alkaen. Nyt viimeisetkin muodollisuudet on ohitettu, ja Euroopan parlamentti on äänestänyt uusien turvajärjestelmien puolesta. Uudet määräykset koskevat vuonna 2022 alkaen esiteltäviä uusia automalleja, ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia automalleja.Päätöksen myötä uusiin henkilöautoihin tulee pakolliseksi järjestelmä, joka rajoittaa auton nopeuden nopeusrajoituksen mukaiseksi. Järjestelmän käyttö jää kuljettajan vastuulle, eli se on täysin poiskytkettävissä.Euroopan parlamentti painottaa, ettei järjestelmä ole varsinaisesti nopeudenrajoitin, vaan palautetta sallitusta ajonopeudesta kuljettajalle antava järjestelmä, joka haluaa tiedä kuljettajat tietoisiksi riskeistä. Parlamentti kutsuukin järjestelmää älykkääksi nopeusavustimeksi, ei rajoittimeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeruutuskamera pakolliseksiNopeusavustimen lisäksi uusilta autoilta vaaditaan vuonna 2022 noin 30 turvallisuusjärjestelmää. Näitä ovat muun muassa vireystilan valvonta, kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös kevyen liikenteen. Myös peruutuskamera tulee pakolliseksi.Raskaan liikenteen puolella aletaan vaatia katvejärjestelmää, joka parantaa kuljettajan mahdollisuuksia havaita jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä ajoneuvon ympärillä.Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston jo maaliskuussa ilmoittaman tiedon mukaisesti myös uusien autojen yhteensopivuutta alkolukkoasennusten kanssa tullaan helpottamaan.Vuodesta 2022 alkaen uudet EU-alueella myytävät henkilöautot tulee myös varustaa tiedonkeruujärjestelmällä, joka tallentaa viimeiset sekunnit ennen onnettomuutta ja sen jälkeen.Pääasiassa kaikkia vaadittavia varusteita tarjotaan jo tänään kalliimman pään autoihin, ja valtaosaa varusteista saa jo pienempiinkin henkilöautoihin. Lainsäädännöllä pyritään siis vain nopeuttamaan olemassa olevan teknologian leviämistä.Kokonaisuutena Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto arvioi parlamentin hyväksymien turvallisuusmääräysten leikkaavan jopa 25 000 liikennekuolemaa seuraavan viidentoista vuoden aikana. Parlamentin mukaan inhimillinen virhe on mukana peräti 95 prosentissa tieliikenneonnettomuuksia, ja juuri niitä uusilla varusteilla halutaan vähentää.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC, Euroopan parlamentti Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa