21.4.2019 Liikenne Nyt se on varmaa: nopeusrajoittimet pakolliseksi vuonna 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusilla turvavarustemääräyksillä aiotaan leikata 25 000 tieliikennekuolemaa viidentoista vuoden aikana. Maaliskuun lopussa Moottori uutisoi Euroopan unionin alustavasti päättäneen ottaa käyttöön nopeusrajoittimet vuodesta 2022 alkaen. Nyt viimeisetkin muodollisuudet on ohitettu, ja Euroopan parlamentti on äänestänyt uusien turvajärjestelmien puolesta. Uudet määräykset koskevat vuonna 2022 alkaen esiteltäviä uusia automalleja, ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia automalleja.Päätöksen myötä uusiin henkilöautoihin tulee pakolliseksi järjestelmä, joka rajoittaa auton nopeuden nopeusrajoituksen mukaiseksi. Järjestelmän käyttö jää kuljettajan vastuulle, eli se on täysin poiskytkettävissä.Euroopan parlamentti painottaa, ettei järjestelmä ole varsinaisesti nopeudenrajoitin, vaan palautetta sallitusta ajonopeudesta kuljettajalle antava järjestelmä, joka haluaa tiedä kuljettajat tietoisiksi riskeistä. Parlamentti kutsuukin järjestelmää älykkääksi nopeusavustimeksi, ei rajoittimeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeruutuskamera pakolliseksiNopeusavustimen lisäksi uusilta autoilta vaaditaan vuonna 2022 noin 30 turvallisuusjärjestelmää. Näitä ovat muun muassa vireystilan valvonta, kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös kevyen liikenteen. Myös peruutuskamera tulee pakolliseksi.Raskaan liikenteen puolella aletaan vaatia katvejärjestelmää, joka parantaa kuljettajan mahdollisuuksia havaita jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä ajoneuvon ympärillä.Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston jo maaliskuussa ilmoittaman tiedon mukaisesti myös uusien autojen yhteensopivuutta alkolukkoasennusten kanssa tullaan helpottamaan.Vuodesta 2022 alkaen uudet EU-alueella myytävät henkilöautot tulee myös varustaa tiedonkeruujärjestelmällä, joka tallentaa viimeiset sekunnit ennen onnettomuutta ja sen jälkeen.Pääasiassa kaikkia vaadittavia varusteita tarjotaan jo tänään kalliimman pään autoihin, ja valtaosaa varusteista saa jo pienempiinkin henkilöautoihin. Lainsäädännöllä pyritään siis vain nopeuttamaan olemassa olevan teknologian leviämistä.Kokonaisuutena Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto arvioi parlamentin hyväksymien turvallisuusmääräysten leikkaavan jopa 25 000 liikennekuolemaa seuraavan viidentoista vuoden aikana. Parlamentin mukaan inhimillinen virhe on mukana peräti 95 prosentissa tieliikenneonnettomuuksia, ja juuri niitä uusilla varusteilla halutaan vähentää.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC, Euroopan parlamentti Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla