Liikenne | Uutinen | 28.3.2019

Euroopan unioni päätti: älykkäät nopeusrajoittimet ja tiedonkeruulaitteet pakolliseksi vuonna 2022

Euroopan unioni ottaa kovat keinot käyttöön liikennekuolemien ehkäisyssä.

Jaa artikkeli

Moottori uutisoi maaliskuun alussa Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston ETSC:n ehdottavan älykkäitä nopeudenrajoittimia pakollisiksi uusiin autoihin. Järjestelmän käyttöönotosta päätettiin eilen Strasbourgissa: vuodesta 2022 alkaen kaikki Euroopassa myytävät uudet henkilöautot, hyötyajoneuvot ja bussit täytyy varustaa älykkäillä nopeudenrajoittimilla.

Väliaikaiset ylitykset sallittuja

ETSC:n mukaan nopeudenrajoittimet perustuvat kamera- ja karttatietoon. ISA, Intelligent Speed Assist, nimen saanut järjestelmä rajoittaa auton moottoritehoa, mikäli kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen salliman ajonopeuden. Järjestelmä on kehitetty estämään tahalliset ylinopeudet, ja kuljettaja voi edelleen ylittää sallitun nopeuden painamalla kaasupolkimen pohjaan.

BMW X5

Nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmiä on tarjottu uusiin autoihin jo jonkin aikaa. Kamera- ja karttapohjaiset järjestelmät ovat kuitenkin yhä epäluotttavia. Erityisesti Suomen talvinopeusrajoitukset sekoittavat järjestelmät. Kuvan BMW osoittaa rajoituksen kuljettajalle mittariston alalaidassa.

Dataloggerit tulevat

Nopeusrajoittimien lisäksi vuonna 2022 kaikki uudet autot tulee varustaa automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä, joka kykenee tunnistamaan jalankulkijat ja polkupyöräilijät.  Lainsäädännöllä halutaan myös ehkäistä rattijuoppoutta tekemällä alkolukkojen asennus uusiin autoihin entistä helpommaksi.

Törmäyksiä ehkäisevän aktiivisen turvavarustelun lisäksi Euroopan unioni vaatii autoihin tiedonkeruulaitteita eli dataloggereita, joiden avulla onnettomuuksien syyt ovat entistä helpompaa selvittää. Kyseessä on eräänlainen versio lentokoneiden ”mustista laatikoista”.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto painottaa päätöksen olevan vielä alustava, ja se odottaa yhä muodollista äänestystä.

Jaa artikkeli

Keskustelu