16.12.2023 Autoilu Olematon turvaväli iso kolaririski – tiedätkö sekuntisäännön? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa autoilun sekuntisäännön, jota noudattamalla turvaväli pysyy riittävänä – niin oman kuin kanssakulkijoiden turvallisuuden näkökulmasta. Olematon tai riittämätön turvaväli on ilmeinen riski tieliikenteessä.Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuonna 2022 sattui yli 12 000 peräänajoa, mikä oli noin 30 prosenttia kaikista vahingoista. Peräänajossa riittämättömällä turvavälillä on siis aina iso merkitys onnettomuuden syntyyn.Laki on tässä suhteessa varsin selkeä: Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySekuntisääntö auttaa autoilijaaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa sekuntisäännön, jota noudattamalla turvaväli pysyy riittävänä – niin oman kuin kanssakulkijoiden turvallisuuden näkökulmasta.Kun turvaväliä edellä ajavaan pyrkii aina pitämään vähintään neljä sekuntia, toimii sama ohje erilaisissa liikenneympäristöissä ja olosuhteissa sekä eri nopeuksilla. Sen vaikeampaa ei asiasta kannata Vesalaisen mukaan tehdä.– Käytännössä neljän sekunnin turvaväli määritetään valitsemalla kiintopiste tien varresta. Kun edellä ajava auto on sen kohdalla, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla aikaisintaan samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen vinkkaa.Autoliiton Turvaväli-video havainnollistaa hyvin, miten eri turvaväli vaikuttaa esimerkiksi liikenteen havaitsemiseen. Koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen listaamat riittävän ajoetäisyyden edut:Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajon riski erittäin suuri. Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle sen sijaan jää enemmän aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia, jolloin vastaavasta tilanteesta selvitään säikähdyksellä. Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne, tien pinnassa olevat routakuopat ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään. Turvavälin myötä olennaiset asiat taas havaitaan ajoissa. Näin ajamisesta tulee tasaisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. Maantiellä, liian lähellä ajettaessa, ollaan lisäksi koko ajan edellä ajavan tien pinnasta nostattamassa vesi- ja kurasateessa. Tällöin lasinpesunestettä kuluu paljon sekä maalipinta, tuulilasi ja pyyhkijänsulat kärsivät tarpeettomasti. Turvavälin myötä kura ja pikkukivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin itse olet kohdalla. Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen. Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia - myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita. Turvaväliä pitämällä on mahdollista myös parantaa liikenteen sujuvuutta. Jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti. Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on esimerkiksi kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan. Tärkeää on muistaa, että väistämisvelvollisuus on kuitenkin liittyjällä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, Onnettomuustietoinstituutti Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin