7.7.2023 Ajoneuvot Onko tämä nyt sitä mullistavaa kehitystä, mitä sähköpyöriltä odotetaan? – Sähkömoottori ja vaihteisto samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettavissa on ollut, että sähköpyörien maailma kehittyy vielä merkittävästi lähivuosina. Nyt siitä on saatu ensimmäisiä todellisia merkkejä. Sähköpyörät ovat valloittaneet viime vuosina kovasti maailmaa. Selväähän on ollut jo pitkään, että sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen, mutta sähköpyörät nykymuodossaan eivät tule jäädäkseen, koska ongelmakohtia on paljon. Ongelmia on esimerkiksi voimansiirron kestävyyden suhteen, tästä olemme kirjoittaneet jo aiemmin.Sähköpyörissä käytettävä ketjuvaihde on suunniteltu alunperin luomupyöriin ja kun siihen lisätään paljon vääntävä sähkömoottori, voimansiirto joutuu koville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOli vain ajan kysymysSaksalainen Pinion on tehnyt sähköpyörien tekniikan rintamalla jotain sellaista, mikä on vähän jopa kohahduttanut – vaikkakin on ollut vain ajan kysymys, että koska Pinionin ratkaisun kaltainen moottorin ja vaihteiston yhdistelmä tulisi sähköpyöriin. Moottorin ja vaihteiston yhdistämisessähän ei ole mitään uutta.Pinion on tunnettu aiemmin vaihdelaatikoistaan ja nyt saksalaisvalmistaja on yhdistänyt siihen sähkömoottorin ja paketoinut kaiken varsin kompaktiin kokoonpanoon. Malleja Pinionilla on tällä hetkellä kaksi, MGU E1.12 ja MGU E1.9. MGU-lyhenne tulee sanoista Motor Gearbox Unit.Erot Pinionin moottoreiden välillä on vaihteiden lukumäärä, ja ne ilmenee myös moottoreiden mallimerkinnöistä – toisessa moottorissa on 12 pykälää ja toisessa 9.Molemmat moottorit tarjoavat 85 newtonmetriä vääntöä, eli puhutaan samoista lukemista kuin mitä esimerkiksi Shimano ja Bosch antavat ulos tällä hetkellä lippulaivamoottorimalleistaan.10 000 kilometrin välein öljyn vaihtoPinion on onnistunut pitämään moottorinsa myös painon suhteen järkevänä, 9-vaihteinen moottorivaihteisto-yhdistelmä painaa 4 kiloa ja 12-vaihteinen 4,1 kiloa. Avustustasoja on kaikkiaan neljä, eco, flow, flex sekä fly.Pinionin moottoreissa vaihteet vaihtuvat sähköisesti. Sähkömoottorivaihteiston yhteyteen tarjotaan myös erilaisia akkuja, joiden skaala on 480 wattitunnista aina 960 wattituntiin. Lisäksi samaan yhteyteen on tarjolla antureita sekä analytiikkaa valmiin ohjelmiston muodossa.Pinionin ratkaisu ei ole täysin huoltovapaa. Jos moottorin yhteydessä käytetään ketjua, ketjua täytyy luonnollisesti huoltaa perinteiseen tapaan. Hihnaveto tuo sen sijaan enemmän vapautta. Vaihteiston öljynvaihtovälinä on 10 000 kilometriä, mikä on sama kuin Pinionin aiemmin suunnittelemissa ja valmistamissa vaihdelaatikoissa.Kaiken kaikkiaan Pinionin ratkaisu tuo varmasti vauhtia sähköpyörien komponenttien valmistukseen sekä siihen, että muutkin moottorivalmistajat alkavat tulla ulos vastaavilla ratkaisuillaan. Shimano, Yamaha ja Bosch esittelevät melko varmasti pian omat ratkaisunsa vastaaviin tuotteisiin ja Brose on esitellyt jo ensimmäisen vielä konseptin tasolla olevan ratkaisunsa. Brosen Concept Drive -ratkaisu eroaa Pinionin sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmästä siten, että Brosessa vaihteisto on portaaton.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Pinion Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?