7.7.2023 Ajoneuvot Onko tämä nyt sitä mullistavaa kehitystä, mitä sähköpyöriltä odotetaan? – Sähkömoottori ja vaihteisto samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettavissa on ollut, että sähköpyörien maailma kehittyy vielä merkittävästi lähivuosina. Nyt siitä on saatu ensimmäisiä todellisia merkkejä. Sähköpyörät ovat valloittaneet viime vuosina kovasti maailmaa. Selväähän on ollut jo pitkään, että sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen, mutta sähköpyörät nykymuodossaan eivät tule jäädäkseen, koska ongelmakohtia on paljon. Ongelmia on esimerkiksi voimansiirron kestävyyden suhteen, tästä olemme kirjoittaneet jo aiemmin.Sähköpyörissä käytettävä ketjuvaihde on suunniteltu alunperin luomupyöriin ja kun siihen lisätään paljon vääntävä sähkömoottori, voimansiirto joutuu koville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOli vain ajan kysymysSaksalainen Pinion on tehnyt sähköpyörien tekniikan rintamalla jotain sellaista, mikä on vähän jopa kohahduttanut – vaikkakin on ollut vain ajan kysymys, että koska Pinionin ratkaisun kaltainen moottorin ja vaihteiston yhdistelmä tulisi sähköpyöriin. Moottorin ja vaihteiston yhdistämisessähän ei ole mitään uutta.Pinion on tunnettu aiemmin vaihdelaatikoistaan ja nyt saksalaisvalmistaja on yhdistänyt siihen sähkömoottorin ja paketoinut kaiken varsin kompaktiin kokoonpanoon. Malleja Pinionilla on tällä hetkellä kaksi, MGU E1.12 ja MGU E1.9. MGU-lyhenne tulee sanoista Motor Gearbox Unit.Erot Pinionin moottoreiden välillä on vaihteiden lukumäärä, ja ne ilmenee myös moottoreiden mallimerkinnöistä – toisessa moottorissa on 12 pykälää ja toisessa 9.Molemmat moottorit tarjoavat 85 newtonmetriä vääntöä, eli puhutaan samoista lukemista kuin mitä esimerkiksi Shimano ja Bosch antavat ulos tällä hetkellä lippulaivamoottorimalleistaan.10 000 kilometrin välein öljyn vaihtoPinion on onnistunut pitämään moottorinsa myös painon suhteen järkevänä, 9-vaihteinen moottorivaihteisto-yhdistelmä painaa 4 kiloa ja 12-vaihteinen 4,1 kiloa. Avustustasoja on kaikkiaan neljä, eco, flow, flex sekä fly.Pinionin moottoreissa vaihteet vaihtuvat sähköisesti. Sähkömoottorivaihteiston yhteyteen tarjotaan myös erilaisia akkuja, joiden skaala on 480 wattitunnista aina 960 wattituntiin. Lisäksi samaan yhteyteen on tarjolla antureita sekä analytiikkaa valmiin ohjelmiston muodossa.Pinionin ratkaisu ei ole täysin huoltovapaa. Jos moottorin yhteydessä käytetään ketjua, ketjua täytyy luonnollisesti huoltaa perinteiseen tapaan. Hihnaveto tuo sen sijaan enemmän vapautta. Vaihteiston öljynvaihtovälinä on 10 000 kilometriä, mikä on sama kuin Pinionin aiemmin suunnittelemissa ja valmistamissa vaihdelaatikoissa.Kaiken kaikkiaan Pinionin ratkaisu tuo varmasti vauhtia sähköpyörien komponenttien valmistukseen sekä siihen, että muutkin moottorivalmistajat alkavat tulla ulos vastaavilla ratkaisuillaan. Shimano, Yamaha ja Bosch esittelevät melko varmasti pian omat ratkaisunsa vastaaviin tuotteisiin ja Brose on esitellyt jo ensimmäisen vielä konseptin tasolla olevan ratkaisunsa. Brosen Concept Drive -ratkaisu eroaa Pinionin sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmästä siten, että Brosessa vaihteisto on portaaton.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Pinion Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen