7.7.2023

Onko tämä nyt sitä mullistavaa kehitystä, mitä sähköpyöriltä odotetaan? – Sähkömoottori ja vaihteisto samassa paketissa

Odotettavissa on ollut, että sähköpyörien maailma kehittyy vielä merkittävästi lähivuosina. Nyt siitä on saatu ensimmäisiä todellisia merkkejä.

Sähköpyörät ovat valloittaneet viime vuosina kovasti maailmaa. Selväähän on ollut jo pitkään, että sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen, mutta sähköpyörät nykymuodossaan eivät tule jäädäkseen, koska ongelmakohtia on paljon. Ongelmia on esimerkiksi voimansiirron kestävyyden suhteen, tästä olemme kirjoittaneet jo aiemmin.

Sähköpyörissä käytettävä ketjuvaihde on suunniteltu alunperin luomupyöriin ja kun siihen lisätään paljon vääntävä sähkömoottori, voimansiirto joutuu koville.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oli vain ajan kysymys

Saksalainen Pinion on tehnyt sähköpyörien tekniikan rintamalla jotain sellaista, mikä on vähän jopa kohahduttanut – vaikkakin on ollut vain ajan kysymys, että koska Pinionin ratkaisun kaltainen moottorin ja vaihteiston yhdistelmä tulisi sähköpyöriin. Moottorin ja vaihteiston yhdistämisessähän ei ole mitään uutta.

Pinion on tunnettu aiemmin vaihdelaatikoistaan ja nyt saksalaisvalmistaja on yhdistänyt siihen sähkömoottorin ja paketoinut kaiken varsin kompaktiin kokoonpanoon. Malleja Pinionilla on tällä hetkellä kaksi, MGU E1.12 ja MGU E1.9. MGU-lyhenne tulee sanoista Motor Gearbox Unit.

Erot Pinionin moottoreiden välillä on vaihteiden lukumäärä, ja ne ilmenee myös moottoreiden mallimerkinnöistä – toisessa moottorissa on 12 pykälää ja toisessa 9.

Molemmat moottorit tarjoavat 85 newtonmetriä vääntöä, eli puhutaan samoista lukemista kuin mitä esimerkiksi Shimano ja Bosch antavat ulos tällä hetkellä lippulaivamoottorimalleistaan.

10 000 kilometrin välein öljyn vaihto

Pinion on onnistunut pitämään moottorinsa myös painon suhteen järkevänä, 9-vaihteinen moottorivaihteisto-yhdistelmä painaa 4 kiloa ja 12-vaihteinen 4,1 kiloa. Avustustasoja on kaikkiaan neljä, eco, flow, flex sekä fly.

Pinionin moottoreissa vaihteet vaihtuvat sähköisesti. Sähkömoottorivaihteiston yhteyteen tarjotaan myös erilaisia akkuja, joiden skaala on 480 wattitunnista aina 960 wattituntiin. Lisäksi samaan yhteyteen on tarjolla antureita sekä analytiikkaa valmiin ohjelmiston muodossa.

Pinionin ratkaisu ei ole täysin huoltovapaa. Jos moottorin yhteydessä käytetään ketjua, ketjua täytyy luonnollisesti huoltaa perinteiseen tapaan. Hihnaveto tuo sen sijaan enemmän vapautta. Vaihteiston öljynvaihtovälinä on 10 000 kilometriä, mikä on sama kuin Pinionin aiemmin suunnittelemissa ja valmistamissa vaihdelaatikoissa.

Kaiken kaikkiaan Pinionin ratkaisu tuo varmasti vauhtia sähköpyörien komponenttien valmistukseen sekä siihen, että muutkin moottorivalmistajat alkavat tulla ulos vastaavilla ratkaisuillaan. Shimano, Yamaha ja Bosch esittelevät melko varmasti pian omat ratkaisunsa vastaaviin tuotteisiin ja Brose on esitellyt jo ensimmäisen vielä konseptin tasolla olevan ratkaisunsa. Brosen Concept Drive -ratkaisu eroaa Pinionin sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmästä siten, että Brosessa vaihteisto on portaaton.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Pinion

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat