7.10.2025

Onneksi olkoon, Finnair – tasan kymmenen vuotta Airbus A350 -operaattorina tuli täyteen

Kuva Finnair, Benjamin Helander
Airbus A350 XWB Finnair

OH-LWA saapui Finnairille 7. lokakuuta 2015. Kyseinen yksilö oli vasta 18. valmistettu A350. Tasan kymmenen vuotta myöhemmin tilauksen viimeinen kone on rakenteilla.

Edistyksellisin lentokonetyyppi, joka Suomen ilma-alusrekisterissä on ikinä ollut, on ollut siinä nyt tasan kymmenen vuotta. Lokakuun 7. päivänä vuonna 2015 Airbus A350-900:stä valmistenumerolla MSN 018 repäistiin Airbusin tehtaalla Ranskan Toulousessa testirekisteritunnus pois, ja koneesta tuli OH-LWA, ensimmäinen yksilö Finnairin 19 kappaleen A350-tilauksesta.

OH-LWA lennettiin Toulousen juhlallisuuksien jälkeen Helsinki-Vantaalle, johon se laskeutui Helsingin yllä tehdyn kunniakierroksen jälkeen kauniina, aurinkoisena alkuiltana. Helsingin päässä juhlallisuudet luonnollisesti jatkuivat.

OH-LWA laskeutumassa ensi kertaa Helsinkiin 7. lokakuuta 2015.

OH-LWA:lla lennettiin aluksi lyhyitä lentoja, suuntautuen Euroopan kohteisiin ja jopa Suomen Lappiin. Näillä niin sanotuilla FAMI-lennoilla miehistöt totutettiin uuteen konetyyppiin, ja toki Euroopan ensimmäistä A350-konetta myös saatiin näytettyä ympäri maanosaa. Sittemmin A350:t ovat olleet kovassa käytössä erityisesti Kaukoidän reiteillä, mutta toki kaksi kertaa päivässä myös Lontoon- ja Amsterdamin-reiteillä sekä silloin tällöin Frankfurtin reitillä.

Todellakin vasta kaksi lentoyhtiötä, Qatar Airways ja Vietnam Airlines, olivat A350:n ennen Finnairia vastaanottaneet. Finnair oli alkujaan Airbusin uuden kaksimoottorisen laajarunkokoneen ensimmäinen tilaaja, mutta valitsi olla olematta sen ensimmäinen vastaanottaja.

Nykyisin OH-LWA kantaa kyljessään Santa Claus Finland -joulupukkitarraa.

OH-LWA on 18. valmistettu A350-yksilö, ja sen edellä on muutama testikone sekä mainituille lentoyhtiöille luovutettuja yksilöitä. Vielä vuoden 2015 puolella Finnairille tuli toinenkin A350-yksilö, OH-LWB, sarjanumerolla MSN 019. Tuo koneyksilö sai kylkiinsä Oneworld-allianssimaalaukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensi vuonna koko tilaus täynnä

Finnair siis tilasi aikoinaan 2 miljardilla eurolla kaikkiaan 19 kappaletta A350-koneita, joista kaikki edustavat lyhyempirunkoista A350-900 -tyyppiä. Koneista toiseksi viimeinen, OH-LWT, saapui Finnairille joulukuussa 2024, ja kuten Finnairin Fleet Management Director Miika Haatio aiemmin tänä vuonna Moottorille kertoi, tämä MSN 708 eli siis 708. valmistettu A350-yksilö on saanut monia tuotantokaaren aikana konetyyppiin tulleita parannuksia. Se muun muassa painaa kokonaiset 5 000 kiloa alkupään yksilöitä vähemmän.

Tuoreista tuorein OH-LWT

Finnair joutui lykkäämään viimeisten A350-yksilöidensä vastaanottamista covidin takia, mutta pystyy vastaanottamaan ne nyt tilanteen palauduttua siltä osin normaaliksi.

Siispä viimeinenkin yksilö, oletettavasti tuleva OH-LWU, on ollut jo keväästä lähtien rakenteilla. A350:n rakentaminen kestää noin puolitoista vuotta eli valmista pitäisi olla arviolta syksyllä 2026.

Kommentit (1)

  • TIMO TURKULA

    Muuten asiallinen juttu, mutta olisi kiva tietää, mikä on kymmenvuotiaan OH-LWA:n lentotuntimäärä ja syklien (lentojen) määrä tähän mennessä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat