25.6.2020

Sähköpaahdettu paluu mallistoon ensi vuonna: kärkenä täyssähköinen Opel Mokka-e

Opel Mokka-e

Opel Mokka -katumaasturi palaa valmistajan mallistoon uudistuneena. Uusi sukupolvi tuo mukanaan täyssähköisen Opel Mokka-e:n 322 kilometrin toimintamatkalla. Uuden Mokan lupaillaan olevan edeltäjäänsä reagoivampi ja hauskempi ajaa.

Opel ilmoitti julkaisevansa täysin uudistuneen toisen sukupolven Mokka-katumaasturin täysin sähköisellä voimalinjalla. Kyseessä on ensimmäinen Opelin malli, jota tarjotaan ensimmäisestä päivästä lähtien myös lähipäästöttömänä versiona.

Ajoakun kapasiteetiksi ilmoitetaan 50 kilowattituntia, jolla WLTP-toimintamatkaksi on mitattu 322 kilometriä. Sähkömallin huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa akun keston maksimoimiseksi. Akun luvataan latautuvan tyhjästä 80 prosentin varaukseen parhaimmillaan puolessa tunnissa.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e:n sähkömoottori tuottaa 100 kilowatin (136 hv) tehon. Ajotiloja on kolme: normaali, eco ja sport. Sähkövoimalinjan peruspalikat ovat tuttuja muun muassa Opelin omasta Corsa-e -sähköautosta sekä esimerkiksi Peugeot e-2008:sta.

Vaikka Opelin tiedotteen kärkenä on nimenomaan täyssähköinen Mokka, lupaa valmistaja markkinoille tulevan myös bensiini- ja dieselmallit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut ohjaamo

Uudessa Mokassa esitellään Opelin uuden sukupolven täysin digitaalinen Opel Pure Panel -ohjaamo. Järjestelmässä ei valmistajan mukaan ole jäljellä yhtään analogista näyttöä, joten jäämme odottamaan miten Opel on onnistunut digiloikassa.Opel Mokka-e

Opel Pure Paneliin kuuluu kojelautaan integroidut 10- ja 12-tuumaiset näytöt. Keskikonsolin muotoilua valmistaja kuvailee siistiksi ja selkeäksi. Sähköisten seisontajarrun ja vaihteenvalitsimen suunnittelussa on pyritty pitämään ulkonevat elementit poissa häiritsemästä suunnittelun puhtautta. Led-ajovalot kuuluvat Mokkaan aina vakiona.

Opel Mokka-e

Uusi Mokka on kokonaispituudeltaan edeltäjäänsä 12,5 senttimetriä pienempi, mutta akseliväli on kasvanut kaksi millimetriä. Auton kerrotaan tarjoavan samat tilat kuin edeltäjänsä lyhennyksestä huolimatta, tavaratilan koko on 350 litraa.

Muuttunutta ilmettä on havaittavissa myös uudenlaisessa keulassa. Opel Vizor -keulamoduulin kerrotaan olevan Opelin uusi tunnusmerkki, joka kattaa koko ajoneuvon etuosan konepellin alapuolelle saakka.

Opel Mokka-e

Vääntöjäykkyydellä hauskemmaksi

Opelin insinöörit ovat onnistuneet karsimaan Mokan painoa edelliseen sukupolveen nähden 120 kilogrammaa ja alustaa on jäykennetty. Sähköversion kerrotaan saaneen parhaillaan 30 prosenttia enemmän vääntöjäykkyyttä matalalle integroidun akkurakenteen ansiosta. Tämän ansiosta Mokan kerrotaan olevan energiatehokkaampi, reagoivampi, ketterämpi ja hauskempi ajaa.

Suomessa uusi Mokka tullaan esittelemään vuoden 2021 alkupuolella. Tämän jälkeen Opelin katumaasturimallistoon kuuluu jälleen kolme eri vaihtoehtoa, Mokan lisäksi tähän sarjaan lasketaan Crossland X ja Grandland X. Kumpikaan näistä ei ole toistaiseksi saatavilla täysin sähköisenä, mutta Grandland X.stä on saatavilla lataushybridi.

Lähde ja kuvat: Opel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat