13.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Opel Crossland X 1.6 CDTI – sisarusten varjossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-autoa ja katumaasturia yhdistävän Opel Crossland X:n suurimmat haastajat saattavat löytyä merkin ja uusien isäntien mallistoista. Hyvää: näppärä koko, varustelu, moottori. Huonoa: napakka ja kokoistaan kankeampi. Opelin pelisilmä on tarkka, sillä valmistaja on laittanut mallistoaan uusiksi tila-autojen lattioiden hilautuessa ylöspäin katumaasturibuumin voimasta. Saksalaismerkin menestyjiin kuuluvan Mokka X:n seuraan liittyi tänä vuonna pienempi Crossland X, jonka lähestymiskulma on tuoda tila-automaisia piirteitä kompaktien crossovereiden segmenttiin. Samalla ristimaiden tulokas korvasi mallistossa tasavarmasti palvelleen Merivan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttua ja juttua Pinnan alla Crossland X on sukua Peugeot 2008:lle ja uunituoreelle Citroën C3 Aircrossille. Ranskalaisen mukavuustyylittelyn sijaan auto on kuitenkin erehtymättömästi Opel ulkoa ja sisältä. Sukunäköä löytyy varsinkin isoveli Grandland X:ään, johon kertyy kuitenkin pituuseroa noin 20 senttimetriä ja leveydessäkin Crossland pihistää yhdeksisen senttiä. Grandland on toki selkeästi askeleen isompi myös hinnoittelussa. Suoraan Grandlandista Crosslandiin loikkaaminen aiheuttaakin helposti lievän aivonyrjähdyksen, sillä identtisyys jatkuu sisätiloissa ja varusteissa. Crossland tosin tuo apukuljettajan kyynärpään lähemmäs ja myös polkimet tuntuvat olevan tiiviimmässä nipussa. Varusteet ja niiden käyttölogiikka ovat kuitenkin melko pitkälle samat, joten kertaalleen Opeliin totutellut saa juonesta nopeasti kiinni. Jos Grandland X on ikään kuin tavanomaisempi toteutus Peugeot 3008:n aineksista, tekee Crossland X saman tempun 2008:lle. Ranskalainen lähifuturismi on vaihtunut selväpäiseen saksalaisuuteen, joten yleisvaikutelma on tavallinen, harmaa ja rehellisen suoraviivainen. Crosslandin tilat ovat auton mittoihin nähden hyvällä tolalla. Takapenkkiä ei voi suositella kaikkein kookkaimmille, mutta sen säätövarojen ansiosta tavaratila on kunnioitettavat 410–520 litraa. Takaistuimet kaadettuna Crosslandiin mahtuu 1 255 litraa sälää. Kattavasti varusteltu Varusteista suosikiksi nousee 400 euron arvoinen heijastusnäyttö, jota ei ole toteutettu kalliimpien automerkkien eleganssilla, joten sen kuva-ala rajoittuu pienen lasiseinän kokoiseksi. Tuulilasinäkymässä leijaileva nopeustieto ja mahdollinen nopeusrajoitustieto vapauttavat kuitenkin kuljettajan huomiota tien päälle. Näyttö on myös tarpeeksi kirkas. Myös Opelin Innovation Plus -paketti loistaa, sillä maltilliseen 795 euron hintaan Innovation-tasoa höystetään vielä katvealueen varoituksella, etu- ja takapysäköintitutkalla, peruutuskameralla, navigaatiolla ja Opelin ergonomisilla AGR-istuimilla. Katvealueen varoitusjärjestelmä tosin oli hiukan vainoharhainen ja peruutuskamera on herkästi kurautuvassa paikassa. Moottorina 1,6-litrainen CDTI-turbodiesel on nöyrä työläinen. Koneen käyntiääni ei ole erityisen pehmeä, mutta vääntöä löytyy heti tyhjäkäynniltä riittävästi kompaktin auton tarpeisiin. 6-vaihteinen käsivaihteisto on tuntumaltaan tuttu ja edelleen turhan naruisa. Muuten auto on suoraviivaisen helppo ajettava, ohjauksen palauttaessa voimakkaasti. Painavalta tuntuva keula ja turhaan napakka alusta ovat asioita, jotka saavat kuljettajan ikävöimään Grandlandin yllättävää ketteryyttä. Kyse on toki mielikuvista, mutta kuopat ja käännökset tuntuvat ainakin tässä kokoonpanossa Crosslandille yllättävän suurilta haasteilta. Tiemelun suhteen Crossland X on luokkansa keskitasoa. Ahtaasti markkinoilla Perushyvä Opel Crossland X 1.6 CDTi kärsii oikeastaan eniten Opelin ja merkin konserni-isännäksi päätyneen PSA:n mallistoista. Mokka X on mielenkiintoisempi vaihtoehto samaan kokoluokkaan ja Grandland X toteuttaa saman reseptin raikkaammin isommassa annoskoossa. Kun vielä hiukan pienempi, mutta erinomaisen mukava Citroën C3 Aircrosskin laittaa ristimaan tarjokkaan ahtaalle, on varmaa vain, että ostajalla on valinnanvaraa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Crossland X 1.6 CDTI Start/Stop M6 Innovation Hinta alkaen 23 967 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 942 € Moottori Dieselmoottori 1 596 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 4,7 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 103 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410 l Omamassa: 1319 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?