20.4.2021 Liikenne Osaatko käyttää turvavyötä oikein? – asiantuntija neuvoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Turvavyötä tulee osata käyttää oikein. Asialla on merkitystä: turvavyön ansiosta saattaa selvitä hengissä tai loukkaantumatta sellaisesta onnettomuudesta, jossa ilman turvavyötä kuolisi tai vammautuisi.Jotta turvavyö toimisi suunnitellusti, tulee ajoasennon olla oikein säädetty ja turvavyötä käyttää oikein. Turvavyön pitää kulkea olan yli – ei kainalon alta – ja lannevyön tulee olla lantioluiden kohdalla.Vaikka nykyauto on varustettu myös turvavöiden kiristimillä, on turvavyön käyttäjän huolehdittava siitä, että vyö tulee riittävän kireälle kehoa vasten. Parhaiten tämä onnistuu riisumalla paksu toppatakki pois päältä ennen autoon istahtamista. Toppatakin alle ja toppauksiin jää paljon ilmaa, minkä vuoksi vyö jää helposti todella löysälle. Arjen realismia kuitenkin on, että auto on kylmä eikä takista tee mieli luopua. Takki on tällöinkin syytä avata ja pujottaa turvavyö kulkemaan takin alla. Myös takin liepeet on muistettava vetää pois lannevyön alta.Turvavyön tulisi oikeaoppisesti kulkea aina hartian yläpuolelta. Tällöin törmäysvoimat kohdistuvat kestävämmille kehon osille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVyön tulisi kulkea lähellä kaulaa– turvavyön reititys tehdään säätämällä vyön korkeutta auton B-bilarissa. Vyön vinon osan pitää kulkea mahdollisimman läheltä kaulaa, kuitenkin niin, ettei se paina kaulaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.Turvavyön asettamisella on merkitystä.– Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä. Tällöin vyö ei estä käyttäjänsä ylävartalon heilahdusta suunnitellusti, jolloin on riski joutua liian lähelle turvatyynyä tai kolhia itseään auton sisäosiin, Vesalainen tähdentää.Ja jos vyö reititetään kulkemaan kainalon alta, kohdistuvat voimat turvavyön kautta kylkiluihin.– Hennot kylkiluut eivät kestä tällaisia voimia vaan napsahtavat poikki ja saattavat aiheuttaa sisäisiä vammoja, Vesalainen taustoittaa.Kun turvavyö on reititetty oikein, tulee se vielä lopuksi kiristää tiukasti kehoa vasten vetämällä sen vinosta osasta yläviistoon.Suomalaiset ahkeria käyttäjiäSuomalaiset autoilijat ovat varsin ahkeria turvavöiden käyttäjiä, vaikkeivat kuitenkaan aivan Euroopan mallioppilaita. Vuoden 2016 raportissaan Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC selvitteli turvavöiden käyttöosuuksia eri maissa.Ahkerimpia turvavöiden käyttäjiä olivat saksalaiset, ruotsalaiset, britit ja virolaiset. Etuistuimilla turvavöitä käytetiin näissä maissa 98-prosenttisesti. Suomi sijoittui 93 prosentillaan maiden keskikastiin. Pahnan pohjimmaisina tulivat Kroatia (61 %), Italia (62 %), Serbia (74 %) sekä Latvia ja Unkari (83 %).Takapenkillä turvavöiden käyttö jakoi maita selvästi vahvemmin, sillä monissa maissa kuten Tsekeissä, Kroatiassa ja Serbiassa käyttöalttius romahti alle 10 prosenttiin, Italiassakin 15 prosenttiin ja Liettuassa 33 prosenttiin.Turvavöiden käyttöpakko tuli vuonna 1975Suomessa turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975 auton etuistuimilla. Käyttämättä jättäminen tuli rangaistavaksi tieliikennelain uudistuksen yhteydessä 1.4.1982 alkaen.Vuodesta 1981 lähtien turvavyöt tulivat pakollisiksi varusteiksi uusien henkilöautojen takaistuimilla. Marraskuusta 1987 alkaen turvavyön käyttöpakko laajeni henkilöautojen takaistuimille ja vuonna 1994 taksien takaistuimille.Suomessa kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta ajoneuvoon asennettua turvalaitetta: autoissa, kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa sekä traktorissa ja moottorityökoneessa.– Turvavyö on kytkettävä aina ennen liikkeellelähtöä – myös lyhyissä auton siirroissa pysäköintialueella tai vastaavalla. Parkkipaikkaonnettomuudet ovat hyvin yleisiä ja kuten muuallakin liikenteessä, ei onnettomuuteen joutuminen ole kiinni pelkästä omasta toiminnasta, Vesalainen muistuttaa.Autojen passiivinen ja aktiivinen turvallisuus on noussut vuosikymmenten kuluessa keskeisempään asemaan myös autojen markkinoinnissa ja eri automerkkien markkinaosuustaistossa.Sinnikästä pohjatyötä turvavöiden tärkeästä merkityksestä ovat Suomessa tehneet Talja (Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaos) ja sittemmin Liikenneturva, joka kampanjoi vuosien ajan yhdessä Autoklubin, sittemmin Autoliiton kanssa turvavöiden käytön lisäämiseksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto, Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ETSC (European Transport Safety Council) a:3:{i:0;s:5:"13619";i:1;s:5:"92782";i:2;s:5:"48652";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 10.6.2025 Liikenneturvallisuus Tasoristeysturvallisuus parantunut ennätyksellisesti – onnettomuudet laskussa 9.6.2025 Liikenneturvallisuus Useimmat suomalaiset eivät tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – voi vaarantaa autoilun turvallisuuden 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!