9.2.2019 Ajoneuvot Ovitiivisteiden puhdistaminen – eivätkä ovet jäädy kiinni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvella ovet saattavat jäätyä kiinni. Ovitiivisteiden puhdistaminen on todella helppo toimenpide ja ratkaisee ainakin yhden osan tätä ongelmaa. Ovitiivisteiden puhdistaminen lienee utopiaa suurimmalle osalle tavallisista autoilijoista. Autonhoitoa herkeämättä harrastavalle työvaihe on lähes itsestäänselvyys. Täytyyhän tiivisteet pitää puhtaana ja hoidettuna muun auton tavoin.Asialla on myös käytännöllinen puoli. Talvella ovien jäätyminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Tämä riippuu hurjasti myös auton suunnittelusta, eli joissain automalleissa ongelma tuntuu jatkuvalta ja toisissa sitä ei esiinny juuri koskaan.Mikrokuituliina, pieni määrä vettä ja vesiastia on kaikki mitä tarvitaan tiivisteiden puhdistamiseen. Tehtävä on helppo ja nopea suorittaa.Puhtaat ja kuivat tiivisteet eivät jäädy kiinni, joten ainakin niiden osalta ongelman voi selättää. Lika ja kosteus tulee saada pois ovenväleistä jäätymisongelmaa aiheuttamasta. Tähän toki liittyy myös ovenvälien puhdistaminen, joka on käsitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvitiivisteiden puhdistaminenOvitiivisteiden puhdistamiseen käytettävä tekniikka on itse asiassa hieman yllättävä, mutta nerokas. Tämä on eräs helpoimmista ja nopeimmista autonhoidon askareista, joten asiaa on turha pelätä tai vältellä. Toki samat, tässä esitellyt, ohjeet toimivat myös kaikille muille kumitiivisteille.Pieni määrä vettä tekee mikrokuituliinasta sopivan nihkeän parhaan puhdistustehon saavuttamiseksi. Ylimääräinen kosteus on rutistettava pois.Vettä ei tarvita paljon, joten tavallinen autonpesuämpäri on liioittelua. Sellainen sattui tässä tapauksessa sopivimmin käteen, joten siihen tartuttiin. Huomattavasti pienempikin astia riittäisi, sillä vettä on hyvä olla ehkä noin litran verran.Ämpäri kannattaa täyttää kädenlämpöisellä vedellä mukavuussyistä. Liian kuuma vesi vaurioittaa omia käsiä ja lopulta ehkä myös tiivisteitä - kylmä vesi vain palelluttaa sormet. Aiemmin mainittu vesilitra ei suinkaan kulu käytön aikana, mutta vettä on hyvä olla hieman liinan huuhtelemiseksi puhtaaksi.Mikrokuituliina on paras valinta tähänkin tehtävään, mutta tällä kertaa kannattaa valita nuhjaantunut, huono ja halpa liina.Mikrokuituliinoista on suositeltavaa valita mahdollisimman pieni, sillä sellaista on helpompi käsitellä. Oikeastaan jopa pieni liinasta leikattu palanen riittäisi tähän tehtävään. Suuremmalla liinalla työskennellessä ymmärtää hetkessä miksi koosta on vain haittaa.Poikkeuksellisesti kaapista kannattaa valita mahdollisimman sotkuinen ja huonokuntoinen mikrokuituliina, sillä ovitiivisteiden puhdistaminen tulee sotkemaan liinan joka tapauksessa. Hyvän liinan pilaaminen ei kannata. Vaikka valmiiksi rönttäistä mikrokuitua ei varastosta löytyisi, niin ainakin liinan on suotavaa olla halpa.Ovitiivisteiden puhdistaminen suoritetaan pyyhkimällä pintaa edestakaisin ilman suurempaa painetta. Kitka ja mikrokuitu hoitaa tehtävän.Teoriassa tähän tehtävään soveltuvat myös vanhat rätit, rievut tai vaikka verkkarinpalaset. Mikrokuidun kyky ikään kuin imeä likaa itseensä on kuitenkin vertaansa vailla ja tästä syystä se on parempi valinta. Kumihanskat olisivat jälleen hyvä ajatus käsien suojaamiseksi, sillä kosteus ja mikrokuituliina kuivaavat ihoa kovalla kertoimella.Puhdistamista varten mikrokuituliinaa kostutetaan kulmasta vesiämpärissä ja siitä rutistetaan kaikki ylimääräinen vesi pois. Liinasta ei saa jäädä vettä tiivisteisiin, mutta kosteus auttaa puhdistamista. Tämän jälkeen nihkeällä mikrokuituliinalla hangataan lika irti tiivisteistä.Mikrokuituliina irrottaa tiivisteestä runsaasti likaa jo muutamalla pyyhkäisyllä.Todella likaisia tiivisteitä voi avittaa puhtaaksi laimealla bioliuotinpesuaineseoksella tai autonhoidon yleispesuaineella, mutta tämän jälkeen pesuainejäämät tulee puhdistaa huolella puhtaalla vedellä kostutetulla liinalla. Tavallisesti tehtävästä selviytyy hyvin ilman pesuaineita.Liinaa ei tule painaa, vaan edestakainen hankaaminen hoitaa homman. Tiivisteitä on hyvä edetä pieni pätkä kerrallaan liinaa välillä vesiastiassa huuhdellen. Lopuksi liinasta voi kaivaa vielä täysin kuivan osan esiin ja pyyhkäistä tiivisteistä viimeinenkin kosteus pois.Näin tiivisteet jäävät kuiviksi ja puhtaiksi, joten tavoite on saavutettu. Ensi viikon autonhoitojuttusarjan osassa palaamme tiivisteiden voiteluun ja suojaamiseen tuotetestin muodossa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle