4.5.2022

Päätös tuli: Qatar Airways joutuu taipumaan Airbusin absurdiin kehotukseen

Airbus A350:n pintamaalijupakan sivujuonteesta saatiin huhtikuun lopussa päätös lontoolaisesta oikeusistuimesta. Sen mukaan Airbus ei rikkonut kaupankäynnin lakeja purkaessaan yksipuolisesti Qatar Airwaysin 50 A321neo -koneyksilön tilauksen. Suorastaan absurdi vääntö kaksikon välillä kuitenkin jatkuu edelleen.

Moottori on seurannut kahden ilmailualan jättiläisen, eurooppalaisen lentokonevalmistajan Airbusin ja öljyvaltio Qatarin lippulaivan Qatar Airwaysin kiistaa liittyen Airbus A350-laajarunkokoneen maalipinnassa havaittuihin vaurioihin. Osapuolet ovat eri mieltä siitä, onko kiusallinen mutta monelta taholta harmittomaksi todettu ongelma vaaraksi lentoturvallisuudelle, vai ei.

Qatar Airwaysin mielestä se on vaaraksi, ja yhtiö onkin maadoittanut peräti 23 A350-yksilöään. Airbus puolestaan pitää qatarilaisten toimia hätävarjelun liioitteluna ja vaarallisena asiana lentoturvallisuuskulttuurille. Oli miten oli, ongelma koskettaa muitakin A350-operaattoreita, mukaan lukien Finnairia. Yksikään toinen lentoyhtiö ei kuitenkaan ole nostanut asiasta vastaavaa meteliä.

Airbus A350 maaliongelmat
Tästä koneyksilöstä se lumipallo lähti vierimään. A7-ALL nousussa Helsinki-Vantaalta elokuussa 2019.
Airbus A350 maaliongelmat
Myös Finnair on omalla tavallaan mukana maalikiistassa, sillä se on yksi niistä A350-operaattoreista, jotka ovat havainneet vaurioita koneidensa maalipinnassa. Ensimmäiset havainnot oli tehty Finnairin yksilöissä jo vuoden käytön jälkeen.

Osapuolet ovat päätyneet haastamaan toisensa oikeuteen edellämainituista syistä. Qatar Airways muun muassa vaatii Airbusilta 600 miljoonan dollarin edestä hyvitystä sekä neljä miljoonaa dollaria kulukorvausta jokaiselta päivältä, kun koneet ovat maassa. Vahingonkorvausvaatimus on täten ylittänyt jo miljardin taalan rajan.

Näistä vielä erillinen oikeusjuttu on sivujuonne varsinaiselle maalikiistalle. Qatar Airways kieltäytyi vastaanottamasta tehtaalta yhtään uutta A350:tä ennen kuin ongelmaan on saatu tyydyttävä ratkaisu. Airbus ei tästä luonnollisesti pitänyt ja peruutti vastatoimena vanhalta suurasiakkaaltaan kolmen vielä toteuttamattoman A350:n tilaukset ja sen päälle vielä kaikkien viidenkymmenen A321neo -kapearunkokoneen tilaukset, mistä Qatari nosti erillisen oikeuskanteen, omaan räväkkään tyyliinsä todeten, että Airbusin peliliike oli ”kuin käsikranaatti suoraan poteroon”. Juuri tästä sivujutusta saatiin nyt lontoolaistuomarilta ensimmäinen päätös.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Absurdin oikeusjutun absurdi päätös

A321neo:n ympärille kehittyneessä toisessa oikeusjutussa on monella tavalla ennenkuulumattomia, sanalla sanoen absurdeja piirteitä. Yleensähän kaupat perustuvat molemminpuoliselle luottamukselle ja ne toteutetaan hyvässä hengessä, niin, että myyjä haluaa saada tuotteitaan myytyä mahdollisimman monelle hyvälle asiakkaalle. Nyt tilanne on se, että molemminpuolinen luottamus on vähintäänkin katkolla, henki on kaikkea muuta kuin hyvä, eikä myyjä haluaisi suin surminkaan myydä tuotettaan ainakaan tälle asiakkaalle. Sen sijaan myyjä kehottaa Qataria kääntymään pahimman kilpailijansa leiriin tai liisaamaan omia tuotteitaan muilta.

Qatar Airwaysin nostamassa valituksessa on kyse muun muassa siitä, onko Airbusin siltä eväämä A321neo LR riittävän ainutlaatuinen markkinoilla, että sen puuttuminen voisi haitata Qatarin liiketoimintaa. 50:stä peruutetusta A321neo -tilauksesta kymmenen koski tätä LR -varianttia. Oikeusistuin kuitenkin hylkäsi kaikki Qatar Airwaysin vaatimukset, kehotti kääntymään hankinnassaan muiden toimijoiden puoleen ja määräsi maksamaan Airbusin oikeudenkäyntikuluja.

Qatar Airways B788
Eräs osapuolten välisen kiistan ilmentymä oli Qatar Airwaysin oman 25-vuotisjuhlansa kunniaksi näyttäviin retroväreihin maalauttama Boeing 777-kone. Maalaustyö Boeing-koneeseen teetettiin Airbusin kotikentällä Toulousessa, taka-ajatusta ei ole vaikea päätellä. Kuvan Boeing 787 Dreamliner -yksilössä on tyydytty tuulilasin vierestä löytyvään 25 Years of Excellence -tarraan, joka on todennäköisesti liimattu paikoilleen ihan Qatarin Dohassa. Qatari on käyttänyt lähes yksinomaan A320- ja Dreamliner -kalustoa Helsingin-reitillään sen jälkeen, kun suuri määrä A350:siä meni yhtiön omalla päätöksellä "lentokieltoon".

Ilmaileva maailma on seurannut Airbusin ja Qatar Airwaysin varsinaista A350-vääntöä tarkasti, eikä tämä sivuhaarakaan ole jäänyt huomiotta. Monet toimijat ovat pitäneet yksipuolista peruutusta huolestuttavana terveen kaupankäynnin kannalta. Airbus on luonnollisesti tyytyväinen oikeuden päätökseen. Qatar Airways on ollut asiasta vaitonaisempi, mutta Reutersin siteeraamien lähteiden mukaan se pitää tulevan A350-maalikiistan ratkaisua vieläkin tärkeämpänä.

Oikeussalin ulkopuolella on ihmetelty myös sitä, miksi Airbus ylipäätään veti A350-kiistasta erillisen A321neo -tilauksen mukaan juoneen, eikä perunut sen sijaan kaikkia loppuja A350-tilauksia. Skeptikkojen mukaan syy olisi se, että Airbusin olisi paljon vaikeampi päästä eroon myymättömistä laajarunkokoneista kuin todellisista kassamagneeteista, A320neo -sarjalaisista, joita on tilattu A350:een verrattuna moninkertainen määrä. Kaikki vahvistetusti tilatut koneet pitää joka tapauksessa rakentaa, sillä niihin on sitoutunut valtaisa määrä alihankkijoita sekä muita valmistajia, mukaan lukien moottorivalmistajat.

A321neo osana Qatar Airwaysin suunnitelmia

Uudenlainen A321neo LR on omanlaisensa yhdistelmä perinteisten kapea- ja laajarunkokoneiden ominaisuuksia. Se perustuu tavalliseen kapearunkoiseen A321neo:on, mutta on lisätankeillaan kykeneväinen laajarungoille ominaisiin pidemmän kantaman lentoihin. Viidesosa A321neo -tilauksesta koski siis tätä versiota, syy oli vahvan strateginen.

Airbus A320 Qatar Airways
Uudella kapearunkokalustolla - mistä se nyt sitten tuleekin - on tarkoitus korvata kuvan kaltaisia vanhempia Airbus A320ceo -sarjalaisia.

Väkisin peruttu 50 koneen tilaus oli iso, ja Qatarilla oli sille suuria suunnitelmia. Tuoreella kalustolla oli muun muassa tarkoitus korvata vanhenevaa Airbus A320ceo -sarjan kapearunkokalustoa. Qatari on tällä hetkellä maailman kolmanneksi merkittävin "pitkien" eli yli 3 000 mailin lentojen operaattori, joten sen painopiste on selkeästi niissä, mikä näkyy myös laajarunkokoneiden ylivoimassa sen laivastossa. Yhtiö kuitenkin tähyää entistä enemmän kapearunkomarkkinoille, ja sillä on suunnitelmissa avata reittejä muutamiin uusiin Euroopan kohteisiin, joihin ei isoilla koneilla kannata lentää. Näitä ovat esimerkiksi Norjan Bergen ja Portugalin Porto.

Airbus A321neo Turkish Airlines
Vaikka Airbus A321neo:ja ei Qatarin väreissä nähdäkään, ovat ne maailmalla huippusuosittuja. Turkish Airlines on yksi tyypin ensimmäisistä käyttöönottajista. Turkkilaisoperaattori pystyy hyödyntämään tyyppiä laajasti ympäri reittiverkostoaan.

Käytännössä ainoa vaihtoehto A321neo:lle Qatar Airwaysin laivastossa on nyt jättikohusta irti pyristelevä Boeing 737 MAX, joita yhtiöllä on jo ollutkin tilauksessa, mutta jotka se aiemmin konetyypin ongelmien keskellä itse peruutti. Myös Airbus on todellakin kehottanut – niinkin hullulta kuin se tuntuu – Qataria kääntymään kilpailijoistaan suurimman, Boeingin puoleen tai vaihtoehtoisesti liisaamaan Airbus-koneita. Qatar Airways on jo vahvistanut tilauksensa 25 kappaleesta 737 MAX:eja, sisältäen osto-oikeudet toisiin 25:een kappaleeseen, nostaen kokonaismäärän juuri viiteenkymmeneen kapearunkoon.

Kantamaltaan 737 MAX ei ainakaan tällä hetkellä kykene vastaamaan A321neo:n pitkänkantaman LR-version haasteeseen, mutta toki uuden sukupolven moderni kapearunkokone se on. Tuleva Boeing 737 MAX 10 vastaisi A321neo:a vieläpä kapasiteetiltaan hyvin. Käytettyjen koneiden ostaminen tai edes liisaaminen ei Qatar Airwaysille tule kuuloonkaan, sillä laivaston keski-iän on pysyttävä alhaalla. Tällä hetkellä se on reilut seitsemän vuotta, joka on laivaston koko huomioiden todella vähän.

Eräs suuri ongelma tilanteessa nimenomaan Qatar Airwaysille on aika. Yhtiö kärsii kroonisesta konepulasta, ja on sen keskellä päätynyt maadoittamaan 23 kappaletta strategiansa keihäänkärkiä. Ensimmäiset A321neo:t olisi luovutettu yhtiölle jo alle vuoden kuluttua, olihan se tyypin alkuperäisiä tilaajia. Nyt suunnitelmissa siintää tältä osin pienoinen aukko.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: SimpleFlying, Reuters, Planespotters Kuvat: Benjamin Helander, Boeing

a:6:{i:0;s:6:"105386";i:1;s:5:"23166";i:2;s:6:"106020";i:3;s:6:"106880";i:4;s:5:"96437";i:5;s:5:"50221";}