11.6.2025

Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa

Kuva Benjamin Helander

Otsikkokuvan roottori sopii sydämeksi sekä Ford Pumaan että F-150:een.

Oli akkusähköautoista sitten mitä mieltä tahansa, jyrkästi tai lievästi puolesta tai vastaan, myönnettävä on, että itse sähkömoottori on melkoisen etevä laite. Siinä kohtaa ei enää tarvitse miettiä akkukemiaa, -kapasiteettia, latausnopeutta tai sähköenergian lähdettä, kun sähkömoottori hoitaa tehtävänsä erinomaisella hyötysuhteella, olemattomalla äänellä, nollapäästöillä ja lähes täysin huoltovapaasti.

Ford esitteli taannoin medialle Suomessa sähköistettyjä uutuusmallejaan Ranger PHEV:tä, Tourneo Courieria, Transit Courieria sekä Puma Gen-E:tä. Näytteille saatiin niin ikään kolmessa jälkimmäisenä mainitussa täyssähköisessä kompaktimallissa sekä huomionarvoisesti myös full size -avolava F-150 Lightningissa käytettävä sähkömoottori, sopivasti osiin purettuna.

Samasta moottorista otetaan Couriereissa ja Pumassa 100 kilowattia, siinä missä Lightningissa niitä on kaksi, molemmilla akseleilla teholtaan yli 200-kilowattisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen on kaunista

Sähköauton omistaja tulee varmasti harvoin ajatelleeksi, vielä harvemmin katsoneeksi ja vielä paljon harvemmin purkaneeksi autonsa sähkömoottoria. Näitähän löytyy täyssähköisistä henkilöautoista tavallisesti yhdestä kahteen, joskus harvoin kolme ja erittäin harvoin neljä kappaletta.

Staattori

Tämä Fordin ratkaisu on sähköautoille äärimmäisen tyypillinen kestomagneettimoottori. Siinä on kaksi pääosaa, roottori ja staattori. Roottori on pyörivä osa, joka pyörii staattorin sisällä. Roottori on voimakkaasti magnetoitu, ja kun staattoriin johdetaan tehoelektroniikan kautta sähköä, se saa roottorin pyörimään. Yksinkertaista ja hyvin energiatehokasta.

Roottorin jatkeena on alennusvaihteisto, joka muuntaa taloudellisella nopeudella pyörivän sähkömoottorin kierrosluvun auton pyörille sopivaksi välityssuhteella 1:10. Roottori pyörii maksimissaan noin kymmenkunta tuhatta kierrosta minuutissa, kuitenkin siis kovempaa kuin tavallinen polttomoottori.

Vasemmalla etualalla roottori, takana keskellä alennusvaihteisto, oikealla moottorin päätylevy, jossa mm. öljynsuodatin.

Sähkömoottorissa pyörii myös automaattivaihteiston vaihteistoöljyä eli moottorin harvoihin osiin kuuluu sähköinen öljypumppu sekä pieni öljynsuodatin. Sähkömoottori itsessään on kuitenkin lähes täysin huoltovapaa, sillä öljy on käytännössä ikuista. Pyörivien osien laakereita voi joutua vaihtamaan, mutta niitäkin löytyy mistä tahansa varaosahyllystä.

Kommentit (1)

  • JARI SUOMINEN

    Tuo lause ei kaiketi pidä paikkaansa ainakaan kaikkien sähköautojen osalta : Pyörivien osien laakereita voi joutua vaihtamaan, mutta niitäkin löytyy mistä tahansa varaosahyllystä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat