28.9.2024

Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen ”henkilöauto” on maailman omituisin pistokehybridi

Kuva Benjamin Helander

Projektin lopputulos tulee olemaan isoismalli 40-luvun henkilöautosta. Kyseessä on myös ekoauto isolla E:llä. Toista tällaista ei ole takuulla missään.

Jos keskimääriä tuijotetaan, monikaan meistä ei välttämättä muista, miltä tuntui seistä pienenä lapsena henkilöauton vieressä. Sen tunteen voi hyvin yllättäen ja ennalta varoittamatta kokea uudelleen X-treme Motor Show'ssa Hämeenlinnan Loimua Areenalla kuluvana viikonloppuna 28. - 29.9.2024 (sunnuntaina klo 10 - 16). Tapahtumassa on esillä kahdessa sisähallissa amerikanautoja sekä muitakin erikoisia harrasteajoneuvoja.

Erikoinen harrasteajoneuvo on mitä suurimmassa määrin myös hämeenlinnalaisen Teijo Pullisen täysin uniikki projektiauto, joka on nyt ensi kertaa näytteillä missään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perustana kolaroitu Scania

Määrittelemätöntä 40-luvun henkilöautoa jättikoossa mukaileva projektiauto perustuu Suomen rekisterissä olleeseen 70-luvun pitkänokkaiseen Scanian kuorma-autoon, joka on 2000-luvulla kolaroitu pahasti Norjan teillä. Kolarin seurauksena kuorma-auton runko oli huomattavasti vääntynyt, ja periaatteessa ensimmäinen homma olikin oikaista se väkevällä tunkilla.

Lisää muutoksia runkoon. Pullinen oli visioinut Scanian alustalle kauniin 40-luvun henkilöauton, jonka mittasuhteet tietysti poikkeavat paljon kuorma-autosta. Näin auton etuakselia vietiin noin metri eteenpäin, kuten myös taka-akselia.

Tältä pohjalta Scanian alustalle on rakentunut tämä kaunis mutta ennen kaikkea hämmentävä sodanaikaisen "henkilöauton" kori.

Kierrätysmateriaaleista tehty pistokehybridi

Tuota lausetta moni nykyautojen valmistaja varmasti haluaisi käyttää trendikkäissä mainoslauseissaan, muttei pysty siihen ainakaan tässä mittakaavassa.

Sen lisäksi, että auto on perustettu kolaroidun vanhan kuorma-auton alustalle, sen kori koostuu kierrätyspelleistä eli tavallaan hukkapaloista. Lisäksi korissa on vanhojen Scania -kuormureiden osia, kuten ovia. Pitkänhuiskea, jylhä ja uhkea konepelti on koostettu peräti kolmen eri Scanian nokkapelleistä.

Auton keulalta löytyy 14-litrainen Scanian V8-diesel, joka saadaan aikanaan tuottamaan pikku säädöillä 900 hevosvoiman tehon ja reilun 4 000 newtonmetrin vääntömomentin.

Sillä välin, kun V8 antaa vielä odottaa itseään, voi massiivista ajoneuvoa liikutella perään asennetun sähkömoottorin voimin. Välityssuhde 1:200 varmistaa, että kevyt sähkömoottori kykenee liikuttamaan autoa vaikka missä. Auto on siis siirretty tälle paikalleen näyttelyhalliin omalla sähkömoottorilla, suoraan verkkovirralla (siis pistokkeesta) ruokittuna. Oma stunttinsa oli näyttelyvieraiden viihdyttäminen liikkuttamalla autoa niillä sijoillaan.

V8-aikakaudellakin autossa olisi valtavasti tilaa jonkunkokoiselle akulle, jolloin jo olemassaolevaa sähkömoottoria voisi hyödyntää vaikkapa juuri tällaisissa tilanteissa.

Lopputulosta ei tahdo malttaa odottaa, mutta itse mestarillekaan ei vielä ole täysin selvää, mikä autosta tarkalleen tulee, kun keskeneräinen kori on aikanaan viimeistelty. Koska pohjana olevan Scanian vuosimalli on vanhempi kuin 1979, tieliikennelaki asettaa hyvin vähän rajoitteita lopputulokselle.

Jättikokoisen "henkilöauton" korin sisällä voisi ulkopuolisen silmin nähdä esimerkiksi kunnon sohvat, joilla mahtuisi matkustamaan ja järkyttämään kanssa-autoilijoita suurin sallittu yhdeksän henkilöä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat