4.1.2018

Pian julkaistavasta Mercedes-Benz G-sarjasta tihkuu faktoja ja kuvia

Mercedes-Benz G

Maastokyvyt ovat yhä pääasia, mutta erillisjousitettu etuakseli ja moderni ohjaus vihjaavat paremmista kyvyistä maantiellä.

Moottori pääsi jo istumaan uuden sukupolven Mercedes-Benz G-sarjaan ja aiemmin tänään auton kuvat vuotivat nettiin, mutta tekniset yksityiskohdat ovat toistaiseksi jääneet hämärän peittoon. Mercedes-Benz on ilmoittanut paljastavansa jatkajan G-sarjan 39-vuotiselle tarinalle Detroitin autonäyttelyssä tammikuun 15. päivänä.

Silti saksalaiset eivät malta olla täysin hiljaa uutuudestaan: Mercedes-Benz kertoo tuoreessa lehdistötiedotteessa auton maasto-ominaisuuksista, ja lisäksi tehtaan edustajat veivät Motor1.com-sivuston matkustaja-ajelulle Itävallan Schöckl-vuorelle, jossa alkuperäinenkin G-sarja kehitettiin.

Mercedes-Benz G

Motor1:n artikkelista ja lehdistötiedotteesta selviää kiinnostavia faktoja, joista tehtaan edustajat eivät vielä marraskuun alussa suostuneet puhumaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi yhteistä osaa

G-sarjan kehityspäällikkö Oliver Metzger paljastaa G:n olevan virallisesti nyt täysin uusi auto – siitäkin huolimatta, että se säilyttää vuodesta 1989 henkilömalleille käytetyn W463-mallitunnuksen. Mercedes-Benz on perinteisesti erotellut malliensa sukupolvet koodeilla, joita tehdas ja harrastajat ovat käyttäneet juuri tietystä mallisukupolvesta puhuessaan. Nyt uudelle G:lle pitää keksiä joku muu tunniste.

Yhteisiä osia väistyvän W463-sukupolven (huomaatteko ongelman?) kanssa on lopulta vain viisi: varapyörän peite, vetokoukku, ajovalopesurit, aurinkolipat ja ovenkahvat. Etulokasuojien päällä olevat vilkut näyttävät entiseltään, mutta tehtaan edustajat kertovat niiden olevan jalankulkijatörmäyksessä kokoon painuvaa sorttia.

Mercedes-Benz G

Etuakselilla erillisjousitus

Artikkeli vahvistaa uuden G:n säilyttävän erillisen tikapuurunkonsa ja jäykän taka-akselinsa, mutta etupyörien tuennasta vastaavat nyt päällekkäiset kolmiotuet.

Perinteisesti erillisjousituksen vahvuus on ollut maantiellä: matalamman jousittamattoman massan ansiosta pyörät ovat reagoineet töyssyihin keveämmin eivätkä vasemman renkaan kohtaamat töyssyt ole heijastuneet oikeaan pyörään.

Alkuperäisessä G-sarjassa ja monissa muissa maastureissa on suosittu jäykkiä akseleita rakenteen jämäkkyyden ja sen sallimien valtavien joustovarojen takia. Mercedes-Benz lupaa uutuuden etuakselin joustovarojen kuitenkin parantuneen: nyt tarjolla on sisään/ulosjoustoa edessä 85/100 millimetriä, ja taka-akselille 82/142 millimetriä. Valitettavasti tehdas ei ilmoittanut väistyvän mallin tietoja.

Mercedes-Benz G-sarja on yhä varustettu kolmella lukittavalla tasauspyörästöllä. Alennusvaihteiston välitys on kasvanut 2,1:stä 2,93:een. Aiempien G-mallien tapaan hidas alue on kytkettävissä auton liikkuessa: hitaalle voi vaihtaa 40 km/h asti ja paluu nopealle alueelle onnistuu 70 kilometriin tunnissa asti.

Valmistajan ilmoittamat arvot
Mäennousukyky100 %
Maavara akselien välissä241 mm (+ 6mm)
Kahluusyvyys700 mm (+ 100 mm)
Kallistuskulma30° (+ 7°)
Lähestymiskulma / Jättökulma31°/30°
Ylityskulma26°, +1°

Tehdas kertoo rengasvalikoiman kattavan 18-tuumaiset all-terrain -maastorenkaat. Jousitus luottaa yhä kierrejousiin, mutta iskunvaimennus on nyt mukautuvaa tyyppiä. Uutuuden ohjausjärjestelmän kerrotaan siirtyneen kiertokuulasta hammastankoon.

Mercedes-Benz G

Moottorivalikoimasta tehdas on vielä vaitonainen, mutta ainakin nykyisessä G500-mallissa käytettävä 4-litrainen M176 tuplaturbo-V8 jatkaa myös vuosimallissa 2018.

Alumiinilla kevennetty

Korin puolella paino pudonnee rajusti, sillä materiaalin kerrotaan olevan pääasiassa alumiini. Materiaalin vaihto on looginen muutos, sillä ikoninen laatikkomuoto on täytynyt suunnitella kokonaan uusiksi venyneiden mittojen vuoksi.

Muodoissa Mercedes-Benz on kuitenkin säilyttänyt alkuperäisen G-sarjan tunnelman: prototyypin häiveteippauksesta huolimatta auton tunnistaa ongelmitta.

Mercedes-Benz G

G-sarjan resepti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Ja taatusti haastava, onhan väistyvän mallin hohto ollut juuri vanhanaikaisuudessa. Nyt auto on pitänyt modernisoida ja tuoda puoliautonomisen liikkumisen aikakauteen, mutta vanhahtava tunnelma säilyttäen. Odotamme innolla.

Teksti Lauri Ahtiainen, Lähde Motor1.com ja Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat