4.1.2018 Ajoneuvot Pian julkaistavasta Mercedes-Benz G-sarjasta tihkuu faktoja ja kuvia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastokyvyt ovat yhä pääasia, mutta erillisjousitettu etuakseli ja moderni ohjaus vihjaavat paremmista kyvyistä maantiellä. Moottori pääsi jo istumaan uuden sukupolven Mercedes-Benz G-sarjaan ja aiemmin tänään auton kuvat vuotivat nettiin, mutta tekniset yksityiskohdat ovat toistaiseksi jääneet hämärän peittoon. Mercedes-Benz on ilmoittanut paljastavansa jatkajan G-sarjan 39-vuotiselle tarinalle Detroitin autonäyttelyssä tammikuun 15. päivänä. Silti saksalaiset eivät malta olla täysin hiljaa uutuudestaan: Mercedes-Benz kertoo tuoreessa lehdistötiedotteessa auton maasto-ominaisuuksista, ja lisäksi tehtaan edustajat veivät Motor1.com-sivuston matkustaja-ajelulle Itävallan Schöckl-vuorelle, jossa alkuperäinenkin G-sarja kehitettiin. Motor1:n artikkelista ja lehdistötiedotteesta selviää kiinnostavia faktoja, joista tehtaan edustajat eivät vielä marraskuun alussa suostuneet puhumaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi yhteistä osaa G-sarjan kehityspäällikkö Oliver Metzger paljastaa G:n olevan virallisesti nyt täysin uusi auto – siitäkin huolimatta, että se säilyttää vuodesta 1989 henkilömalleille käytetyn W463-mallitunnuksen. Mercedes-Benz on perinteisesti erotellut malliensa sukupolvet koodeilla, joita tehdas ja harrastajat ovat käyttäneet juuri tietystä mallisukupolvesta puhuessaan. Nyt uudelle G:lle pitää keksiä joku muu tunniste. Yhteisiä osia väistyvän W463-sukupolven (huomaatteko ongelman?) kanssa on lopulta vain viisi: varapyörän peite, vetokoukku, ajovalopesurit, aurinkolipat ja ovenkahvat. Etulokasuojien päällä olevat vilkut näyttävät entiseltään, mutta tehtaan edustajat kertovat niiden olevan jalankulkijatörmäyksessä kokoon painuvaa sorttia. Etuakselilla erillisjousitus Artikkeli vahvistaa uuden G:n säilyttävän erillisen tikapuurunkonsa ja jäykän taka-akselinsa, mutta etupyörien tuennasta vastaavat nyt päällekkäiset kolmiotuet. Perinteisesti erillisjousituksen vahvuus on ollut maantiellä: matalamman jousittamattoman massan ansiosta pyörät ovat reagoineet töyssyihin keveämmin eivätkä vasemman renkaan kohtaamat töyssyt ole heijastuneet oikeaan pyörään. Alkuperäisessä G-sarjassa ja monissa muissa maastureissa on suosittu jäykkiä akseleita rakenteen jämäkkyyden ja sen sallimien valtavien joustovarojen takia. Mercedes-Benz lupaa uutuuden etuakselin joustovarojen kuitenkin parantuneen: nyt tarjolla on sisään/ulosjoustoa edessä 85/100 millimetriä, ja taka-akselille 82/142 millimetriä. Valitettavasti tehdas ei ilmoittanut väistyvän mallin tietoja. Mercedes-Benz G-sarja on yhä varustettu kolmella lukittavalla tasauspyörästöllä. Alennusvaihteiston välitys on kasvanut 2,1:stä 2,93:een. Aiempien G-mallien tapaan hidas alue on kytkettävissä auton liikkuessa: hitaalle voi vaihtaa 40 km/h asti ja paluu nopealle alueelle onnistuu 70 kilometriin tunnissa asti. Valmistajan ilmoittamat arvotMäennousukyky100 %Maavara akselien välissä241 mm (+ 6mm)Kahluusyvyys700 mm (+ 100 mm)Kallistuskulma30° (+ 7°)Lähestymiskulma / Jättökulma31°/30°Ylityskulma26°, +1° Tehdas kertoo rengasvalikoiman kattavan 18-tuumaiset all-terrain -maastorenkaat. Jousitus luottaa yhä kierrejousiin, mutta iskunvaimennus on nyt mukautuvaa tyyppiä. Uutuuden ohjausjärjestelmän kerrotaan siirtyneen kiertokuulasta hammastankoon. Moottorivalikoimasta tehdas on vielä vaitonainen, mutta ainakin nykyisessä G500-mallissa käytettävä 4-litrainen M176 tuplaturbo-V8 jatkaa myös vuosimallissa 2018. Alumiinilla kevennetty Korin puolella paino pudonnee rajusti, sillä materiaalin kerrotaan olevan pääasiassa alumiini. Materiaalin vaihto on looginen muutos, sillä ikoninen laatikkomuoto on täytynyt suunnitella kokonaan uusiksi venyneiden mittojen vuoksi. Muodoissa Mercedes-Benz on kuitenkin säilyttänyt alkuperäisen G-sarjan tunnelman: prototyypin häiveteippauksesta huolimatta auton tunnistaa ongelmitta. G-sarjan resepti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Ja taatusti haastava, onhan väistyvän mallin hohto ollut juuri vanhanaikaisuudessa. Nyt auto on pitänyt modernisoida ja tuoda puoliautonomisen liikkumisen aikakauteen, mutta vanhahtava tunnelma säilyttäen. Odotamme innolla. Teksti Lauri Ahtiainen, Lähde Motor1.com ja Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?