4.1.2018 Ajoneuvot Pian julkaistavasta Mercedes-Benz G-sarjasta tihkuu faktoja ja kuvia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastokyvyt ovat yhä pääasia, mutta erillisjousitettu etuakseli ja moderni ohjaus vihjaavat paremmista kyvyistä maantiellä. Moottori pääsi jo istumaan uuden sukupolven Mercedes-Benz G-sarjaan ja aiemmin tänään auton kuvat vuotivat nettiin, mutta tekniset yksityiskohdat ovat toistaiseksi jääneet hämärän peittoon. Mercedes-Benz on ilmoittanut paljastavansa jatkajan G-sarjan 39-vuotiselle tarinalle Detroitin autonäyttelyssä tammikuun 15. päivänä.Silti saksalaiset eivät malta olla täysin hiljaa uutuudestaan: Mercedes-Benz kertoo tuoreessa lehdistötiedotteessa auton maasto-ominaisuuksista, ja lisäksi tehtaan edustajat veivät Motor1.com-sivuston matkustaja-ajelulle Itävallan Schöckl-vuorelle, jossa alkuperäinenkin G-sarja kehitettiin.Motor1:n artikkelista ja lehdistötiedotteesta selviää kiinnostavia faktoja, joista tehtaan edustajat eivät vielä marraskuun alussa suostuneet puhumaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi yhteistä osaaG-sarjan kehityspäällikkö Oliver Metzger paljastaa G:n olevan virallisesti nyt täysin uusi auto – siitäkin huolimatta, että se säilyttää vuodesta 1989 henkilömalleille käytetyn W463-mallitunnuksen. Mercedes-Benz on perinteisesti erotellut malliensa sukupolvet koodeilla, joita tehdas ja harrastajat ovat käyttäneet juuri tietystä mallisukupolvesta puhuessaan. Nyt uudelle G:lle pitää keksiä joku muu tunniste.Yhteisiä osia väistyvän W463-sukupolven (huomaatteko ongelman?) kanssa on lopulta vain viisi: varapyörän peite, vetokoukku, ajovalopesurit, aurinkolipat ja ovenkahvat. Etulokasuojien päällä olevat vilkut näyttävät entiseltään, mutta tehtaan edustajat kertovat niiden olevan jalankulkijatörmäyksessä kokoon painuvaa sorttia.Etuakselilla erillisjousitusArtikkeli vahvistaa uuden G:n säilyttävän erillisen tikapuurunkonsa ja jäykän taka-akselinsa, mutta etupyörien tuennasta vastaavat nyt päällekkäiset kolmiotuet.Perinteisesti erillisjousituksen vahvuus on ollut maantiellä: matalamman jousittamattoman massan ansiosta pyörät ovat reagoineet töyssyihin keveämmin eivätkä vasemman renkaan kohtaamat töyssyt ole heijastuneet oikeaan pyörään.Alkuperäisessä G-sarjassa ja monissa muissa maastureissa on suosittu jäykkiä akseleita rakenteen jämäkkyyden ja sen sallimien valtavien joustovarojen takia. Mercedes-Benz lupaa uutuuden etuakselin joustovarojen kuitenkin parantuneen: nyt tarjolla on sisään/ulosjoustoa edessä 85/100 millimetriä, ja taka-akselille 82/142 millimetriä. Valitettavasti tehdas ei ilmoittanut väistyvän mallin tietoja.Mercedes-Benz G-sarja on yhä varustettu kolmella lukittavalla tasauspyörästöllä. Alennusvaihteiston välitys on kasvanut 2,1:stä 2,93:een. Aiempien G-mallien tapaan hidas alue on kytkettävissä auton liikkuessa: hitaalle voi vaihtaa 40 km/h asti ja paluu nopealle alueelle onnistuu 70 kilometriin tunnissa asti.Valmistajan ilmoittamat arvotMäennousukyky100 %Maavara akselien välissä241 mm (+ 6mm)Kahluusyvyys700 mm (+ 100 mm)Kallistuskulma30° (+ 7°)Lähestymiskulma / Jättökulma31°/30°Ylityskulma26°, +1°Tehdas kertoo rengasvalikoiman kattavan 18-tuumaiset all-terrain -maastorenkaat. Jousitus luottaa yhä kierrejousiin, mutta iskunvaimennus on nyt mukautuvaa tyyppiä. Uutuuden ohjausjärjestelmän kerrotaan siirtyneen kiertokuulasta hammastankoon.Moottorivalikoimasta tehdas on vielä vaitonainen, mutta ainakin nykyisessä G500-mallissa käytettävä 4-litrainen M176 tuplaturbo-V8 jatkaa myös vuosimallissa 2018.Alumiinilla kevennettyKorin puolella paino pudonnee rajusti, sillä materiaalin kerrotaan olevan pääasiassa alumiini. Materiaalin vaihto on looginen muutos, sillä ikoninen laatikkomuoto on täytynyt suunnitella kokonaan uusiksi venyneiden mittojen vuoksi.Muodoissa Mercedes-Benz on kuitenkin säilyttänyt alkuperäisen G-sarjan tunnelman: prototyypin häiveteippauksesta huolimatta auton tunnistaa ongelmitta.G-sarjan resepti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Ja taatusti haastava, onhan väistyvän mallin hohto ollut juuri vanhanaikaisuudessa. Nyt auto on pitänyt modernisoida ja tuoda puoliautonomisen liikkumisen aikakauteen, mutta vanhahtava tunnelma säilyttäen. Odotamme innolla.Teksti Lauri Ahtiainen, Lähde Motor1.com ja Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä