4.1.2018 Ajoneuvot Pian julkaistavasta Mercedes-Benz G-sarjasta tihkuu faktoja ja kuvia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastokyvyt ovat yhä pääasia, mutta erillisjousitettu etuakseli ja moderni ohjaus vihjaavat paremmista kyvyistä maantiellä. Moottori pääsi jo istumaan uuden sukupolven Mercedes-Benz G-sarjaan ja aiemmin tänään auton kuvat vuotivat nettiin, mutta tekniset yksityiskohdat ovat toistaiseksi jääneet hämärän peittoon. Mercedes-Benz on ilmoittanut paljastavansa jatkajan G-sarjan 39-vuotiselle tarinalle Detroitin autonäyttelyssä tammikuun 15. päivänä.Silti saksalaiset eivät malta olla täysin hiljaa uutuudestaan: Mercedes-Benz kertoo tuoreessa lehdistötiedotteessa auton maasto-ominaisuuksista, ja lisäksi tehtaan edustajat veivät Motor1.com-sivuston matkustaja-ajelulle Itävallan Schöckl-vuorelle, jossa alkuperäinenkin G-sarja kehitettiin.Motor1:n artikkelista ja lehdistötiedotteesta selviää kiinnostavia faktoja, joista tehtaan edustajat eivät vielä marraskuun alussa suostuneet puhumaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi yhteistä osaaG-sarjan kehityspäällikkö Oliver Metzger paljastaa G:n olevan virallisesti nyt täysin uusi auto – siitäkin huolimatta, että se säilyttää vuodesta 1989 henkilömalleille käytetyn W463-mallitunnuksen. Mercedes-Benz on perinteisesti erotellut malliensa sukupolvet koodeilla, joita tehdas ja harrastajat ovat käyttäneet juuri tietystä mallisukupolvesta puhuessaan. Nyt uudelle G:lle pitää keksiä joku muu tunniste.Yhteisiä osia väistyvän W463-sukupolven (huomaatteko ongelman?) kanssa on lopulta vain viisi: varapyörän peite, vetokoukku, ajovalopesurit, aurinkolipat ja ovenkahvat. Etulokasuojien päällä olevat vilkut näyttävät entiseltään, mutta tehtaan edustajat kertovat niiden olevan jalankulkijatörmäyksessä kokoon painuvaa sorttia.Etuakselilla erillisjousitusArtikkeli vahvistaa uuden G:n säilyttävän erillisen tikapuurunkonsa ja jäykän taka-akselinsa, mutta etupyörien tuennasta vastaavat nyt päällekkäiset kolmiotuet.Perinteisesti erillisjousituksen vahvuus on ollut maantiellä: matalamman jousittamattoman massan ansiosta pyörät ovat reagoineet töyssyihin keveämmin eivätkä vasemman renkaan kohtaamat töyssyt ole heijastuneet oikeaan pyörään.Alkuperäisessä G-sarjassa ja monissa muissa maastureissa on suosittu jäykkiä akseleita rakenteen jämäkkyyden ja sen sallimien valtavien joustovarojen takia. Mercedes-Benz lupaa uutuuden etuakselin joustovarojen kuitenkin parantuneen: nyt tarjolla on sisään/ulosjoustoa edessä 85/100 millimetriä, ja taka-akselille 82/142 millimetriä. Valitettavasti tehdas ei ilmoittanut väistyvän mallin tietoja.Mercedes-Benz G-sarja on yhä varustettu kolmella lukittavalla tasauspyörästöllä. Alennusvaihteiston välitys on kasvanut 2,1:stä 2,93:een. Aiempien G-mallien tapaan hidas alue on kytkettävissä auton liikkuessa: hitaalle voi vaihtaa 40 km/h asti ja paluu nopealle alueelle onnistuu 70 kilometriin tunnissa asti.Valmistajan ilmoittamat arvotMäennousukyky100 %Maavara akselien välissä241 mm (+ 6mm)Kahluusyvyys700 mm (+ 100 mm)Kallistuskulma30° (+ 7°)Lähestymiskulma / Jättökulma31°/30°Ylityskulma26°, +1°Tehdas kertoo rengasvalikoiman kattavan 18-tuumaiset all-terrain -maastorenkaat. Jousitus luottaa yhä kierrejousiin, mutta iskunvaimennus on nyt mukautuvaa tyyppiä. Uutuuden ohjausjärjestelmän kerrotaan siirtyneen kiertokuulasta hammastankoon.Moottorivalikoimasta tehdas on vielä vaitonainen, mutta ainakin nykyisessä G500-mallissa käytettävä 4-litrainen M176 tuplaturbo-V8 jatkaa myös vuosimallissa 2018.Alumiinilla kevennettyKorin puolella paino pudonnee rajusti, sillä materiaalin kerrotaan olevan pääasiassa alumiini. Materiaalin vaihto on looginen muutos, sillä ikoninen laatikkomuoto on täytynyt suunnitella kokonaan uusiksi venyneiden mittojen vuoksi.Muodoissa Mercedes-Benz on kuitenkin säilyttänyt alkuperäisen G-sarjan tunnelman: prototyypin häiveteippauksesta huolimatta auton tunnistaa ongelmitta.G-sarjan resepti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Ja taatusti haastava, onhan väistyvän mallin hohto ollut juuri vanhanaikaisuudessa. Nyt auto on pitänyt modernisoida ja tuoda puoliautonomisen liikkumisen aikakauteen, mutta vanhahtava tunnelma säilyttäen. Odotamme innolla.Teksti Lauri Ahtiainen, Lähde Motor1.com ja Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella