31.12.2020 Liikenne Pidä nämä 9 asiaa autossa talvisin mukana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talviautoilu vaatii valmistautumista. Listasimme mitkä 9 asiaa tulisi pitää autossa talvisin mukana turvallisen ja tehokkaan matkanteon varmistamiseksi. Talviautoilu tarkoittaa myös varautumista sään mukanaan tuomiin ilmiöihin pitämällä autossa talvisin tiettyjä välineitä mukana. Osa asioista saattaa vaikuttaa ilmeisiltä, mutta jotakin tärkeää unohtuu kovin helposti. Nyt on hyvä hetki varmistaa oman auton varustelu.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee aiheen hyvin myös työnsä puolesta. Kirjasimme mitkä 9 asiaa tulisi pitää autossa talvisin mukana Vesalaisen neuvojen pohjalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySkrapa ja lumiharjaMolemmat välineet ovat toivottavasti tuttuja kaikille ja löytyvät matkasta. Skrapalla poistetaan jää auton laseista ja lumiharjalla lumet auton pinnoilta. Käytön kanssa tuntuu olevan toisinaan haasteita.– Nämä kyllä usein löytyvät lähes jokaisesta autosta talvikaudella – tosin tätä on välillä liikenteessä liikkuvista igluista päätellen varsin vaikea uskoa. Se ei siis riitä, että tietyt varusteet ovat autossa, vaan niitä pitää myös käyttää, muistuttaa Vesalainen.On tärkeää, että skrapaamiseen käytetään laadukasta skrapaa, jolla jää irtoaa ilman turhaa hinkutusta. Parkkikiekko tai luottokortti ei ole hyvä väline skrapaamiseen.– Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen ja naarmuttaa lasia muutenkin enemmän, neuvoo Vesalainen.Lämmittimen virtajohtoOli kyseessä sitten lohko-, letku- tai säteilylämmittimen virtajohto, se on tarpeen pitää autossa talvisin, jos autoa on tarkoitus lämmittää muuallakin kuin kotona, esimerkiksi työpaikalla tai lomakohteessa. Olettaen tietenkin, että autossa ylipäätään on tämänkaltainen varuste.– Käytä vain laadukkaita, riittävästi pakkasta kestäviä lämmityskaapeleita, huomauttaa Vesalainen.Johtoa ei saa kuitenkaan jättää roikkumaan tolppaan eikä sitä parane heittää maahankaan, sillä molemmat aiheuttavat turvallisuusriskin. Tästä syystä johto voi olla helpointa ottaa aina suosiolla mukaan matkaan.Vaatetus kelin – ei matkustustavan – mukaanMoni lähtee talvellakin liikkeelle ohuella takilla, ilman päähinettä ja käsineitä. Yleensä heppoista vaatetusta perustellaan itselle sillä, että liikkeellä ollaan autolla. Tämä on virhe.Uuteenkin autoon saattaa tulla tekninen vika tai sillä voi joutua onnettomuuteen. Siksi matkassa on oltava vaatetusta ulkona vallitsevan sään mukaan.– Ulkona ollessa pakkasta, auto jäähtyy moottorin sammuttua nopeasti, sanoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkkunanpesusuihkeTalvella usein lentävä suolakura tarttuu valoumpioiden pintaan. Jopa pesureilla varustetuissa autoissa tämä voi koitua ongelmaksi esimerkiksi siitä syystä, että pesurit eivät toimi huomiovaloilla ajettaessa.Erillisessä suihkepullossa myytävä tavallinen kotitalouden ikkunapesuaine ratkaisee ongelman ja sen pariksi riittää talouspaperi tai vastaava. Ajovaloumpioiden lisäksi voi olla tarpeen puhdistaa auton sivuikkunoita tai tuulilasi pyyhkijöiden hoitaman alueen ulkopuolelta.– Ikkunanpesuaineella ja paperilla valot saa puhdistettua milloin ja missä vain. Puhtailla valoilla näkyvyys on huomattavasti parempi, kertoo Vesalainen.ValaisinToimiva käsi- tai otsavalaisin tuo turvaa pimeyteen. Esimerkiksi rikkoutuneen renkaan vaihtotyö on huomattavasti helpompi suorittaa tasku- tai otsalampun valossa kuin pilkkopimeässä käsikopelolla.– Otsalamppu on siitä hyvä, että se vapauttaa molemmat kädet muihin töihin, esimerkiksi renkaanvaihtoon, neuvoo Vesalainen.Valaisimesta ei kuitenkaan ole hyötyä, mikäli sen akku tai paristot ovat tyhjänä. Nämä on syytä tarkastaa ja vaihtaa säännöllisesti.LumilapioJos autolla jäädään kiinni hankeen tai lumiaura työntää kadun reunaan pysäköidyn auton vierelle kunnon aurausvallin, tarjoaa taitettava lumilapio tavaratilassa korvaamatonta apua. Tuollaisen aurausvallin yli ajamalla voi vaurioittaa autoa pahastikin.– Autokäytössä kokoontaitettava lapio on paras, koska se vie tavaratilassa vähemmän tilaa. Lumilapion tulisi olla kestävää metallia, jotta sillä saa oikeasti hakattua pois jäisen penkan auton edestä. Muovinen tai heppoinen peltilapio hajoaa alta aikayksikön, sanoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeijastinliivitKun kuljettaja ja matkustaja astuvat ulos autosta, muuttuvat he jalankulkijoiksi. Jotta jalankulkija olisi havaittavissa pimeällä, on tärkeää, että autosta löytyvät heijastinliivit kaikille siellä oleville.– Heijastinliivin pitää olla CE-hyväksytty. Siitä tulee löytyä myös joko EN 1150 (ei-ammattikäyttöön tarkoitetut liivit) tai EN ISO 20471 (ammattikäyttöön tarkoitetut liivit) -merkintä. Itse tehdyissä heijastinliiveissä heijastavuus ei välttämättä ole riittävä, tarkentaa Vesalainen.Paras mahdollinen tilanne olisi, jos heijastinliivit olisivat matkustamossa, kunkin matkustajan käden ulottuvilla. Näin liiviin pukeutuminen onnistuisi auton sisällä ennen kuin hypätään ulos pimeään, muun liikenteen sekaan.Riittävästi pakkasta kestävää lasinpesunestettäVarsinkin Etelä-Suomessa, talvet ovat usein kuraista aikaa, jolloin lasinpesunestettä kuluu paljon. Autosta tulisi löytyä riittävästi pakkasta kestävää lisäysnestettä lasinpesunestesäiliön tyhjetessä sellaisessa paikassa tai sellaiseen aikaan, ettei sitä ole muuten saatavilla.– Metanolipohjaista lasinpesunestettä ei pidä hankkia eikä käyttää, kehottaa Vesalainen.Metanolipohjaisen lasinpesunesteen käyttö altistaa kuljettajan ja matkustajat metanolihöyryille, jotka aiheuttavat pahimmillaan sekavuutta ja saattavat näin vaikuttaa negatiivisesti liikenteessä suoriutumiseen. Erityisen haitallista metanolihöyryjen hengittäminen on raskaana oleville tai lapsille.Metanolia sisältäviä (pitoisuus yli 0,6 painoprosenttia tai suurempi) tuulilasinpesunesteitä ei ole Suomessa saanut myydä 9.5.2019 jälkeen yleiseen käyttöön – ammattikäyttöön niitä kuitenkin saa yhä myydä. Metanolipohjaisen lasinpesunesteen tunnistaa myyntipakkauksessa olevasta pääkallon kuvasta.Toimiva puhelinPuhelin on tänä päivänä aina matkassa, mutta tyhjällä akulla siitä ei ole hyötyä. Varsinkin pidemmillä matkoilla puhelinta kannattaa ladata autossa.Kovalla pakkasella matkapuhelimen varaus laskee nopeasti, joten matkan katketessa vähäinen akku ei välttämättä riitä avun hälyttämiseen.– Suosittelen 112-applikaation lataamista puhelimeen etukäteen. Sen avulla avun hälyttäminen onnistuu nopeasti ja tarkka paikkatieto saadaan hätäkeskuksen käyttöön, neuvoo Vesalainen.Myös tiepalvelun numero kannattaa ohjelmoida valmiiksi matkapuhelimen muistiin ja apua saa vaihtoehtoisesti myös Autoliiton mobiilisovelluksen kautta. Joulunaikaan Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale auttaa pääsemään perille molempien yhteystapojen kautta. (Autoliiton Operaatio Lumihiutale, 0200-8080, 1,93/min + mpm).Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin Arkisto, Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle