1.7.2017 Ajoneuvot Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kostea maalipinta tuntuu huolellisenkin pesun jälkeen karhealta. Clay, eli autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi, silottaa pinnan. Auton pintaan pinttyy ajan kanssa erilaisia epäpuhtauksia. Hyvä suojaus, esimerkiksi vahapinnan muodossa, yhdistettynä säännölliseen pesuun vähentää kiinni tarttuvien partikkeleiden määrää. Valitettavasti karkeutta ilmenee jonkin verran joka tapauksessa jo ennen seuraavaa vahauskertaa.Karheuden aiheuttava epäpuhtaus on syytä poistaa ennen auton suojaamista esimerkiksi vahalla. Tasainen pinta tarjoaa merkittävästi paremman kiillon ja lisäksi valittu suojatuote tarttuu paremmin puhtaalle pinnalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMilloin savi?Kemiallinen puhdistus on aina mekaanista puhdistusta parempi vaihtoehto. Pinttyneiden partikkelien poistamiseen kannattaa aina ensin hyödyntää liasta riippuen esimerkiksi hyönteisten-, pien- ja raudanpoistoaineita.Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi muistuttaa ulkonäöltään ja tuntumaltaan lähinnä muovailuvahaa, mutta on merkittävästi tahmeampaa.Puhdistussavi (eng. clay bar) on tarkoitus kaivaa esiin vasta viimeisenä työkaluna, kun mikään muu ei ole auttanut. Kaikki ennen savea suoritetut pesut helpottavat ja mukavoittavat työtä puhdistussaven kanssa. Valitettavasti lähes jokainen auto vaatii puhdistussavea virheettömän tasaisen pinnan saavuttamiseksi.Toki autonhoitoon voi tutustua jättämällä hyönteisten-, pien- ja raudanpoistoaineet kaupan hyllylle ja siirtyä suoraan puhdistussaveen. Lopputulos on puhtauden suhteen lähes samaa luokkaa ja ainoastaan maalipinnan huokosiin syöpynyt lika jää puhdistamatta. Tällöin tulee huomioida, että puhdistussavesta saattaa syntyä mikronaarmua. Naarmuuntumisen riski kasvaa suhteessa auton likaisuus- ja karheusasteen kanssa. Ainakaan uudelle autolle, eli hyväkuntoiselle maalipinnalle, välivaiheiden oikaisua ei voi suositella.Savi tummuu ja likaantuu erityisesti reunoilta, jotka kohtaavat likapartikkelit ensimmäisenä. Maahan putoava savipala tulee poistaa välittömästi käytöstä.Saven valintaPuhdistussavia myyvät uesat valmistajat, kuten muitakin autonhoitotuotteita, mutta lisäksi valmistajilla on myös erilaisia savivaihtoehtoja. Tavallisesti savet luokitellaan niiden kovuuden ja/tai karheuden mukaan, joskin näistä ensin mainittu on yleisempi.Ehkä yleisin luokkajako onkin soft/light, medium sekä hard/heavy. Näistä ensin mainittu on hellävaraisin maalipinnalle, mutta toisaalta samalla myös likapartikkeleille. Kaikissa tavallisissa tapauksissa on suositeltavaa käyttää pehmeää tai korkeintaan keskimmäistä vaihtoehtoa. Kovin puhdistussavi sopii esimerkiksi ylimääräisen maalisumun poistoon ennen kiillotusta.Liukastetiivistettä käytettäessä on tarpeen myös sopiva pullo sumutinpäällä, johon liukaste laimennetaan käyttövalmiiksi valmistajan ohjeiden mukaisesti.Tärkeä liukasteSavetuksessa syntyvän mikronaarmun määrään vaikuttaa saven laadun lisäksi ratkaisevasti myös käytettävä liukaste. Mainospuheissa saven liukasteeksi riittää pelkkä vesi ja moni vannoo liukasteena tavallisen autoshampoon nimeen, vaikka kumpikaan ei ole paras ratkaisu.Savelle tarkoitettua liukastetta voi ostaa edullisemmin laimennettavana tiivisteenä. Näin kustannus käyttökertaa kohden jää minimaaliseksi.Erilliset puhdistussavelle tarkoitetut liukasteet on kehitetty syystä. Liukasteen tehtävänä on pitää savi irti maalipinnasta ja sallia saven tarttua ainoastaan likapartikkeleihin. Näin savi ei teoriassa edes kosketa maalipintaan, eikä käytöstä synny jälkiä. Käytäntö ei ole näin yksiselitteinen, mutta liukasteen käytön tärkeyttä ei voi korostaa riittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöPuhdistussavea varten kannattaa varata pieni vesiastia lämmintä vettä. Savesta kannattaa ottaa käyttöön kaksi noin 50 gramman palaa, joista toista säilytetään koko ajan lämpimässä vedessä. Tämä pitää saven notkeana.Liukastetta suihkutetaan pienelle käsiteltävälle alueelle kerrallaan ennen kyseisen alueen käsittelyä. Samalla kannattaa suihkauttaa kerran myös käytettävä savipala.Mahdollisuuksien mukaan käsiteltävä alue kannattaa kastella reilusti vedellä. Tämän jälkeen alueelle ja saveen suihkutetaan liukastetta. Savea liu´utetaan maalipinnalla yhdensuuntaisin liikkein painamatta esimerkiksi puolikkaan oven kokoinen alue kerrallaan.Maalipinta kannattaa kostuttaa mahdollisimman märäksi ennen saven käyttöä. Savi ei saisi missään vaiheessa koskettaa kuivaan maalipintaan, sillä suuresta kitkasta seuraa mikronaarmuja.Jokaisen alueen jälkeen savenpala vaihdetaan ämpärissä lämmenneeseen kappaleeseen, josta taitellaan esiin puhdas puoli muovailuvahan tapaan. Savenpaloja voi käyttää niin kauan kun niistä saa taittelemalla vielä täysin puhtaan pinnan esiin. Poikkeuksena kuitenkin maahan tippuva puhdistussavi, joka tulee hävittää välittömästi.Savea liu´utetaan maalipinnalla yhdensuuntaisin liikkein painamatta. Pinnan karheutta voi seurata toimenpiteen aikana hellästi sormenpäillä kokeilemalla.Kosteaa pintaa kannattaa kokeilla sormenpäillä ennen, kesken ja jälkeen savetuksen. Silloin huomaa kuinka epäpuhtaudet poistuvat ja maalipinta muuttuu sileäksi.Teksti ja kuvat: Henri PosaKatso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster